Ne zovi me ženom, svadbe neće biti: Kritika filmova „Smrt na Nilu“ i „Ti si taj“
Davnih smo dana duboko zagazili u vode i virove (dobrovoljne) vesternizacije/amerikanizacije, te već poduži niz godina ovo doba godine i ovde biva pravi trenutak za plasman takozvanih romantičnih sadržaja iz sfere popularne kulture, a jednostavnije i preciznije govoreći – pukih mamipara. To važi i za dva noviteta na repertoarima i ovdašnjih bioskopa, koje ujedinjuje i pomen u ovom kratkom međuvremenu dobrano kanselovanog (odstranjenog, uklonjenog) Arnija Hamera.
Mimo Keneta Brane, koji ponovo tumači lik detektiva Poaroa, Hamer u Smrti na Nilu (Death on the Nile) igra drugu mušku ulogu po važnosti i minutaži, i to je verovatno poslednji film u kome ćemo u dogledno vreme gledati ovog palog ljubimca mnogih koji je hitro okončao svoju glumačku karijeru pogubnom mešavinom raznorodnih skandala – višestrukih bračnih preljuba, maštarija na temu seksa uz dodatak kanibalizma i optužbi da je seksualno uznemiravao dame koje su mu jasno naznačavale vlastite granice igre i užitka.
Sa druge strane, kako legenda veli, Hamer je iz istih razloga samo nekoliko dana pre prve klape u slučaju filma Ti si taj (Marry Me) brzinski, u hodu, dakle, zamenjen Ovenom Vilsonom. Tako da Hamerova senka, da to označimo tako, u zasenak baca romantični-danozaljubljenovski potencijal ova dva ostvarenja.
- Smrt na Nilu (Death on the Nile)
Istini za volju, za skandalozno i/ili neprimereno javno ponašanje postaralo se još nekoliko važnih članova glumačkog ansambla ovog filma (Letiša Rajt, Rasel Brand, Gal Gadot), te ni ne čudi što je, mimo pandemijske muke, ovaj film bezmalo dve godine odlagan, čekajući nove trejlere i dolazak u bioskopsku distribuciju. Ipak, to je nevolja koja se prevashodno tiče finansijera i ostalih šrafova i šrafića u tom mehanizmu plasmana, prodaje i distribucije, ali glavni problem ipak ostaje što Smrt na Nilu, ponovo u režiji Keneta Brane, naprosto nije dovoljno dobar film, odnosno, nije film koji je u većoj meri dostojan knjiškog izvornika iz pera Agate Kristi, a ni prethodnih ekranizacija.
Zaostatak je, nimalo iznenađujuće, najprimetniji pri poređenju sa ekranizacijom iz davne 1978. godine, kada su u filmskom viđenju tog spoja romanse, turističke razglednice i misterije sa nekoliko ubistava u fokusu uloge odigrali: Piter Justinov, Mia Farou, Bet Dejvis, Sajmon Makorkindejl, Luiz Čajls, Bet Dejvis, Andžela Lansberi, Olivija Hasi, Megi Smit, Džordž Kenedi…
Glumački ansambl je i ovog puta udarni adut; osim već pomenutih, tu su i: Anet Bening, Tom Bejtmen, Rouz Lesli, Don Frenč, Dženifer Sonders, Sofi Okonedo… Na drugoj strani, premda je lako primetno da je ova Smrt na Nilu ipak vidno kvalitetniji film od sasvim promašenog Braninog viđenja Ubistva u Orijent-Ekspresu, ovaj film ipak očitava i podosta nedostataka – ton priče je na mahove neujednačen, posle prvog ubistva film u vidnoj meri postaje dosadan, vođenje priče dosta je tromo, a, uz to, film brzo biva lišen razigranosti koja krasi prvih petnaestak minuta.
Pokušaji modenizacije priče na idejnom planu (snažniji akcenat na kvir-podmotivima, evidentno ublažavanje kod Agate Kristi jasno naglašenog klasnog, pa i rasnog poretka stvari) deluju previše upadljivo/usiljeno, te se dobar deo čari ovog ostvarenja iscrpljuje u produkcionoj raskoši (koju, doduše, opterećuje neodmerena upotreba CGI pomagala i oruđa) i onome što su ponabolji ili barem potencijalno najfilmičniji romani Agate Kristi već sami po sebi „donosili u miraz“ i gledaocima i onima koji su se prihvatali filmskih ili televizijskih ekranizacija.
- Ti si taj (Marry Me)
Bračne zavrzlame i teret ljubavnog trougla u dobroj meri predstavlja pogonsko gorivo i ovog svežeg rom-koma (romantične komedije), u kome Dženifer Lopez glumi, kako je istaknuto, 35-godišnju muzičku zvezdu (!), koja planira da baš na velikom koncertu stupi u brak sa svojim najnovijim predmetom obožavanja, da bi gotovo na bini saznala da ju je prevario, te odluči da se, u cilju pokazivanja da od tog trenutka kreće da veruje da je ljubav laž, konstrukt, obmana kojom sami sebe opterećujemo i sputavamo, istog trena uda za nasumično odabranog muškarca iz publike.
Ovo se čini kao osnova da ovaj film proglasimo i romantičnom komedijom visokog koncepta, nažalost ili na sreću, zavisno od ugla gledanja i ličnih filmskih svetonazora, to bi ipak bilo čisto preterivanje, jer je u krajnjoj instanci Ti si taj „samo“ vešto skrojena konfekcija, čiji autori nisi imali poriv da pokušaju zamašne intervencije, prevrat ili revoluciju u tom strogo definisanom žanrovskom domenu.
Ti si taj je, dakle, čedo neprikrivene rutine, što nije pokuda/osuda, već prosta konstatacija, koja gubi na značaju u svetlu činjenica da je ovo možda i ponajbolji film ove sorte u opusu Dženifer Lopez na uzorku od oko barem dvadesetak godina. Film ima poletan ritam (posebno u prvoj trećini), lako teče i pokriva sve očito unapred planirane trope na putu ka cilju – neopterećujućem i naglašeno pitkom i lahorastom šećerasto i ciljano ne preterano zaumnom i glavolomnom ostvarenju po meri publike, ali na prvom mestu ljubitelja Dženifer Lopez i skorije pridošlog Malume (pomenuti Vilson je tu ipak prosta stavka, pouzdan izvođač radova na tom planu, i ne baš mnogo više od toga, a, pritom, u Ti si taj on vidno oponaša ritam i stil govora prepoznatljiv za Vudija Alena).
Međutim, nije sve tako sjajno i bajno, jer ovaj film je, to brzo postaje očigledno, opterećen plasmanom raznih proizvoda, uključujući tu, naravno, i novu muziku dve pomenute muzičke zvezde. Ipak, ukupno uzev, lako je ustuknuti pred dobronamernošću i zanatskom preciznošću u krajnjoj izradi, mada gledaocima već tokom filma ostaju dve krupne pitalice/mozgalice – zašto se glavna junakinja u tom svom trenutnom gnevu spram ljubavi, braka i vere u romansu i vezanost do kraja života nije odliučila za ženu za novog partnera (tim pre jer je film temeljno ispran u sijaset voda političke korektnosti novijeg kova), i kako bi ovaj uopšte film izgledao, koliko bi to uticalo na priču i njen ton da je u podeli umesto Ovena Vilsona ipak ostao na vlastito upinjanje iz holivudskog sazvežđa uklonjeni Arni Hamer, ako je to sada uopšte i važno, glumac značajno drugačijeg fizikusa i ukupne pojave.
Naslovni kolaž: 20th Century Studios/Universal Pictures