• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Zoran Janković
25.01.2022. 4 min Film/TV

Preglednosti radi, krenimo od jednog od perifernih a ipak nosećih aduta – na špici prve sezone serije Yellowjackets da se primetiti i ime Karin Kusume, autorke čije ime svakako budi prijatnu asocijaciju kod prekaljenijih filmofila.

Rediteljka filmova Girlfight, Jennifer’s Body, Destroyer (u redu, kompletizma i poštenja radi moraćemo da navedemo i Aeon Flux) vrla je nastavljačica značajne i potentne mustre koja se javila već krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina prošlog veka, a koja je bila praćena i u međuvremenu novim naletom političke korektnosti omeđenom krilaticom the erected woman (uzdignuta žena), čime je, dakle, stala u stroj koji, između ostalih, predvodi znamenita rediteljka Ketrin Bigalou (Blue Steel, Point Break, Strange Days…).

Veza između njih dve najočiglednija je u slučaju odličnog Kusaminog neo-noara Destroyer (sa Nikol Kidman u glavnoj ulozi), uz ogradu da Kusama tek treba da krene da u kontinuitetu dobacuje do visova te svoje preteče.

https://www.youtube.com/watch?v=sYznLoeS_mA

Ono što je ovde, pak, najvažnije, jeste vezanost obe i za žanrovsko poimanje i strukturiranje filma i filmskog izraza i svojevrstan nepokolebljivi borbeni (u neku meru čak i mačistički drzak) doživljaj junakinja priče, a što je, eto, evidentno i u slučaju viđenog u epizodama ove sezone serije Yellowjackets.

Karin Kusama, naravno, nikako nije jedini adut niti udarni razlog zbog koga bi trebalo pokloniti vreme i pažnju pomenutoj seriji, ali svakako je za početak iznimno važno imati barem jedan smisleni i ubedljivi orijentir pri snalaženju u lavini novih i novih serija (u SAD je, pomenimo ovde i to, tokom 2021. emitovano čak oko 360 serija rađenih po pisanim scenarijama, dakle, isključujući takmičarske programe, rijalitije…).

Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Yellowjackets ima naoko jednostavnu premisu – u vidu, reklo bi se, uredno u delo sprovedene pripovedne „pletenice“ pratimo priču koja se račva u dva podjednako bitna pravca – prvom koji se tiče onoga što se desilo kada se 1996. godine omanji avion sa srednjoškolskim fudbalerkama i njihovim timom srušio u divljinu na pola puta s jednog na drugi kraj Amerike i drugom u čijoj je narativnoj žiži ono što se dešava u životima nekih od tom prilikom preživelih.

U tom smislu, ovih deset epizoda u sebi sažima sledeće dve ključne žanrovske odrednice – povest iz domena preživljavanja u neuslovima (tzv. survivalist drama) i neo-noar kakav znamo iz, recimo, takođe serija Breaking Bad ili Fargo (da spomenemo tek neke). Ono što dosta brzo upada i u oči i umove gledalaca je upravo ta pipava, a upečatljiva i snažna ravnoteža između ta dva žanrovska polja, čemu onda treba dodati još ponešto od vitalnog značaja – podosta crnog humora, nostalgičarski pristup prošlosti uz izobilje pop-kulturnih referenci i muzike iz ere kraja veka za nama, studiju živopisnih karaktera i u nesvakidašnjim situacijama, osvetnički triler…

Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Yellowjackets se u značajnjoj meri oslanja i na onu, inače, klimavu podvrstu nazvanu moms’ thrillers (trileri za mame – koja može biti ilustrovana i novijim serijama poput Little Fires Everywhere, Big Little Lies). Što se poslednje pomenutog tiče, prva sezona Yellowjackets zbilja koristi neke od tu zastupljenih stilema, ali lako uočljiv otklon iznalazi u odrešitijem i konsekventnijem pristupu žanru, što na kraju dovodi do toga da ova serija ipak ne može biti po ukusu većine i zahteva izvesnu otvorenost spram drčnijih sadržaja (uključujući tu i prikaz nasilja) i makar iole temeljnije poznavanje suštine žanrovskog promišljanja tako postavljanih piča, a čime onda opet stižemo na teren priče o osobenosti autorki kao što je Karin Kusama.

Na planu onoga sa čime se gledaoci ipak dominantno sučeljavaju Yellowjackets dosta brzo daje povoda za gromke pohvale – glumački ansambl je savršeno uštimovan u obe narativne ravni, u prvoj koju predvode uvek maestralna Melani Linski, nepogrešivo eksplozivna Džulijet Luis i Kristina Riči (u očito ulozi čitavog ovog novijeg toka njene karijere kao odrasle glumice), te u drugoj, gde ponajviše pažnje privlači sada već iskusna a i dalje mlada Ela Parnel, uz nekoliko važnih otkrića za kasnije (ovo se pre svega odnosi na Samantu Henrati koja tumači lik mlade Misti, koji će u ovovremenskoj dimenziji preuzeti upravo Riči).

Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Osim toga, reč je, na nivou dijaloških razmena, vaganja odnosa dva pominjana kraka i sveukupnog pristupa ipak duboko uvreženim žanrovskim postulatima, o odličnom tekstu, fino i sigurno razigranom, a sama priča je dinamično ispripovedana i može se reći da je Yellowjackets, u celini sagledavano, serija koja u ogromnoj meri iskorišćava svoje nemale polazne potencijale.

Pritom, ova serija se po više osnova u samoj priči može svrstati i pod šinjel radova iz sfere feminističkih naslova (tako ćemo iz usta jedne od mladih junakinja čuti i ovo: „Ovo je 1996, sada čak i naše vagine imaju monologe), ali i kvir sadržaja, pri čemu se, a to je poprilična retkost u današnjoj, novopolitičkom korektnošću opterećenoj hiperprodukciji, kvir dimenzija organski uklapa u širi okvir bez iole upadljivih šavova, što onda dovodi do olakšanja jer se priča o tom aspektu u ovom konkretnom slučaju ne iscrpljuje u pukom i mehaničkom prebrojavanju kvir likova, implikacija i motiva.

Sestra sestri krvnica: Kritika prve sezone serije „Yellowjackets“

Mora se pomenuti i utisak da, pomalo zbunjujuće, prva epizoda protiče u ponešto klimavom hodu ka suštini, kao i da u finišu sezone dolazi do izvesnog prenatrpavanja pod- i unutaržanrovskih motiva, što je, pretpostavimo, neophodno kako bi se utabala staza za ono što nas čeka u novoj sezoni (ili novim sezonama?). Uprkos tome, bez mnogo premišljanja i rezervi, na koncu stoji sud da je Yellowjackets na osnovu viđenog u ovih deset (jednosatnih) epizoda svakako deo samog vrha gornjeg doma onog ponajboljeg što nam je na planu serija donela ta čitava neumerena 2021. godina.

Fotografije: Showtime

Oznake:

glumicenova serija

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

EXIT predstavio ekskluzivni VR projekat na Svetskoj izložbi Expo Dubai
Prethodni

EXIT predstavio ekskluzivni VR projekat na Svetskoj izložbi Expo Dubai

Austrijski umetnik Paul Landauer postao je član ULUS-a
Sledeći

Austrijski umetnik Paul Landauer postao je član ULUS-a

Sledeći
Austrijski umetnik Paul Landauer postao je član ULUS-a
25.01.2022.

Austrijski umetnik Paul Landauer postao je član ULUS-a

Prethodni
25.01.2022.

EXIT predstavio ekskluzivni VR projekat na Svetskoj izložbi Expo Dubai

EXIT predstavio ekskluzivni VR projekat na Svetskoj izložbi Expo Dubai

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    marčelo
    „Puzzle Shock“ 20 godina kasnije: Kako je nastao album koji je stvorio Marčelov prepoznatljiv glas
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Pre Nikole Koje i Borisa Milivojevića, on je bio Miša iz serijala Žikina dinastija: Pogledajte kako danas izgleda
    CityMagazine
    eva braun
    Kako je nastajala pop muzika u inat užasnom vremenu: 30 godina kultnog albuma grupe Eva Braun
    CityMagazine
    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖