Da li se više isplati kupiti model automobila “na odlasku” ili pričekati novu generaciju?
Ako kupujete novi automobil možda razmišljate o nekom modelu koji je “pred odlaskom”, odnosno uskoro će dobiti svoju novu generaciju. Primera radi, među takve modele možemo trenutno pomenuti aktuelnu Daciju Duster, Fiat Pandu, Volkswagen Passat i Tiguan, Škodu Superb ili Kodiaq, Mini Countryman…
Prosečni automobil se na tržištu zadrži šest do sedam godina pre nego što ga zameni nova generacija. Ona uvek donosi moderniji dizajn, nove tehnologije, više opreme, a često i više prostora u unutrašnjosti, pa se čini da nema nikakvog smisla kupiti automobil koji “odlazi” već je mnogo pametnije pričekati potpuno novi model. No, da li je zaista tako?
Jutarnji list je pisao o ovoj dilemi, a koji su njihovi razlozi za kupovinu modela pred odlaskom, a koji za čekanje i kupovinu novog modela, saznajte u narednim redovima.
Zašto kupiti auto na odlasku?
1. Cena
Svakom novog generacijom automobili u principu postaju skuplji. Uglavnom je to za samo nekoliko procenata, ali može biti i značajno više zbog novih tehnologija koje proizvođači žele ili, pod pritiskom propisa, moraju da ugrade u novu generaciju svog automobila. Osim toga, automobili na odlasku često su na raznim “akcijama” što im može dosta spustiti cenu.
Proizvođači to rade kako bi se rešili zaliha pre dolaska novog modela. Uz sve to može ispasti da će vas neki jeftiniji model na odlasku lako koštati nekoliko hiljada evra manje od onoga koji dolazi. Kod skupljih automobila ta razlika može biti i veća, a i dodatna oprema je bitno veća na “kraju karijere” dok se kod novog većina doplaćuje.
2. Bolja dodatna oprema
Automobili na odlasku često dobijaju specijalne bogate pakete opreme zahvaljujući kojima se može mnogo uštedeti. Naravno, ako smatrate da bi vam sva ta dodatna oprema dobro došla, odnosno ako imate potrebu ili želju za njom.
3. Kvaliteta i pouzdanost
Takozvane “dečje bolesti” kod novih modela nisu mit već realnost. Svaki novi automobil ima nekih “bagova” u proizvodnji dok se sve ne uhoda i mnogo su veći izgledi da će se pojaviti neki problemi ili kvarovi koji su mnogo manje verovatni kod modela koji su već šest godina u proizvodnji i kod kojih su tokom tog vremena mnogi nedostaci identifikovani i otklonjeni.
4. Brže, bolje i jeftinije servisiranje i bolja dostupnost delova
Na automobil koji je već pet, šest godina na tržištu navikli su i serviseri i mnogo će lakše otkriti i popraviti eventualni kvar na takvom automobilu, nego na onom koji je tek stigao na tržište. Ovlašćeni serviseri uvek prolaze opsežne edukacije za svaki novi model, ali to često nije dovoljno kada se automobil pojavi na tržištu i na njemu se pojavi neki “misteriozni problem” koji je teško otkriti.
Treba uzeti u obzir dostupnost delova. Za modele koji su već pet godina na tržištu “skladišta” su puna delova za koje se očekuje da će biti potrebni. Kod novih to često nije slučaj, pa čekanje na neki deo može jako produžiti popravku.
Za stariji model uvijek ima više rezervnih delova, a i neovlašćeni serviseri su bolje upoznati s njima pa ih mogu popraviti, za razliku od nekih novih modela. Sve ovo može značajano da snizi cenu popravka, često i drastično.
5. Stabilan gubitak vrednosti
Neki provereni automobili koji su vrlo popularni na tržištu polovnjaka odlično čuvaju cenu. Kada kupujete model na odlasku, možete precizno proceniti koliko će on vrediti za pet ili deset godina kada planirate da ga prodate.
Nikad ne možete znati da će nova generacija koja je tek došla na tržište imati jednako “dobar glas” i dobro čuvati svoju vrednost tekom godina. Ovo, naravno može biti i mač sa dve oštirce, odnosno nova generacija na kraju može i bolje da čuva vrednost, ali u to nikada ne možete da budete sigurni.
Zašto kupiti novu generaciju automobila?
1. Nove tehnologije
Ako kupite model na odlasku sasvim sigurno ćete propustiti najnoviju tehnologiju i karakteristike koje nudi novi model, a koje nisu bile dostupne na prethodnom. Ponekad to mogu biti vrlo korisni sigurnosni sistemi koji vas mogu spasiti od sudara, a ponekad neka oprema koja će vam nedostajati od onog dana kada shvatite da je novi automobil poseduje.
2. Dizajn
Dolaskom novog modela na tržište, stari odmah počinje da izgleda zastarelo. To ne važi samo za retke slučajeve kada je novi model toliko drastično promenjen da će vam se zbog toga stari ipak više sviđati. Ipak, ako već kupujemo nov automobil, svi želimo da on izgleda novo, a ne zastarelo.
3. Bolje ponašanje i komfor u vožnji
Gotovo bez izuzetka svaki novi model ima značajno bolje ponašanje u vožnji od onoga kojeg zamenjuje. Ljudi koji vole vožnju znaće to i te kako da cene. Ako niste među njima, razmislite i o komforu vožnje. Suspenzije se stalno razvijaju i svaka nova generacija automobila je, u principu, udobnija od stare.
4. Prostranija kabina i gepek
Iako se rast spoljnih dimenzija automobila poslednjih godina usporio, gotovo je pravilo da svaka nova generacija bude malo duža i šira od prethodne. To gotovo automatski znači i više mesta u unutrašnjosti i veći prostor u gepeku. Čak iako automobili nisu porasli u spoljnim dimenzijama, proizvođači se uglavnom potrude da “inteligentnim rešenjima” istvore više mesta u vozilu.
5. Sporiji početni gubitak vrednosti
Dolaskom novog modela na tržište, stara generacija inicijalno gubi određen deo svoje vrednosti, odnosno beleži kratak i oštar pad vrednosti.
Novi model, s druge strane, u prvi momenat odlično čuva vrednost na tržištu polovnjaka, a ako su rokovi čekanja na novi model vrlo dugi, a model popularan, polovnjak i nakon godinu dana može zadržati skoro istu vrednost. Ovo vam može biti od koristi jedino ako planirate da prodate novi auto relativno brzo, u roku od godine dana, jer se s vremenom nivo pada vrednosti nove i stare generacije ujednači.