Pre Smarta: Jugoslovenski gradski dvosed trošio je 2,5 l dizela, a mogli ste da ga kupite za 3 plate
Danas ga znamo kao simbol gradskog minimalizma – Smart ForTwo, maleni dvosed koji se lako parkira i troši kao upaljač.
Ali ono što malo ko zna jeste da je Jugoslavija već 1991. godine imala svoju verziju Smart-a. Zvao se Poli-10, dolazio iz Priboja, vozio na dizel, imao troja vrata, mesta za dvoje i košto je manje od polovinu današnjeg Smarta. Uz to je trošio samo 2,5 litra dizela na 100 kilometara.
Napravljen je kao gradsko servisno vozilo, ali se razmišljalo i o masovnoj upotrebi.
Imao je svega 400 kilograma, što ga čini lakšim čak i od Smart ForTwo prve generacije (oko 730 kg). Bio je tih, praktičan, jednostavan za održavanje i mogao se popraviti “na parkingu”.
„Mališa“ je početkom devedesetih godina prošlog veka ispunjavao sve standarde za zaštitu životne sredine. Sa redovnom proizvodnjom vozilo je trebalo, da se prilagođava zahtevima kupaca, da menja opremu i dizajn, kao i sada već zastarelu koncepciju, što neodoljivo podseća na nemački „smart“ koji je predstavljen 1998. godine.
„Poli 10“ je pokretao japanski motor „kubota“, snage 7,6 kilovata (10 konjskih snaga), sa prosečnom potrošnjom između 2,3 i 3 litre dizela na 100 pređenih kilometara i maksimalnom brzinom od 75 km/h. „Mališa“ je bio dugačak samo 2,5 metara (isto kao i „smart“), imao je troja vrata, dva sedišta i veliki prtljažni prostor namenjen za servisne i druge korisnike, piše Ucentar.rs.
Nažalost, rat i sankcije su prekinuli serijsku proizvodnju posle svega 30 napravljenih primeraka. Danas je Poli-10 samo uspomena, ali i podsetnik da je bivša Jugoslavija već imala viziju gradskog automobila – i pre nego što su Smart i električni mikromobili postali trend.

Dok ja tamo, a ono medjutim.
Штета и за Југа и Флориду. Застава је била политичка фабрика, уцењивана од политичара за избор делова за кредите. Да су се бацили на квалитет, а не на квантитет, резултати би били другачији. Источни Немци (Трабант и Вартбург) и Чеси (Шкода и Татра) су доказ да социјализам није синоним за неквалитетно. Да не помињемо мегаломанију са извозом у САД и Западну Европу.
Поли 10, из ове перспективе, делује авангардно и добро смишљено. Код тог возила ми је остало непознато питање квалитета. Технички подаци су врло привлачни.
Ako smo pametni, a jesmo, sa lepom skoljkom, svi cemo da ga vozimo po gradu.
Da je iole vredeo,sigurno bi opstao.
Što se tiče smarta…Džaba mu što je mikro,kad ima velika vrata pa mu treba mesta kao za uslovno rečeno normalan auto,da bi se izašlo iz njega.
Uopšte ne liči na Pandu….
Колико се сећам никада није биоу слободној продаји.
Ja sam prepravio trabanta ubacivši u njega DMB dizel motor od 10ks na 3000 obrtaja,samo što sam ga pojačao na 12ks i 3600 obrtaja i trošio je do 3l dizela na 100kma max brzina 85 km/h i bio je komotniji od ovog automobila,sada ne može da se registruje .
Imalo se u bivšoj Jugi svega samo mozga nigdje nije bilo …..
Sećam ga se.Moj otac je imao flajer(reklamu)i razmišljao da ga kupi.Srećom je ipak kupio Yuga.Poli je bio lepo zamišljen i dobar mu je bio motor,ali plastična šasija se sva raspadala.
Ima jedan takav u nemackoj, vidim odjavljen je, boja mu izbledela i pitao sam se kakav je to auto i sta je to.. eto sad sam saznao i nalazi se na 7km od mesta gde stanujem, u mestu Amstetten
Pre njega je bio auto prvenac koji napravila firma David Paic,ali sigurno ima puno inovacija koje nisu realizovane razlog postoji
Bivsa Jugoslavija imala je mnogo toga dobrog i naprednog, zato je i rasturena