Testirali smo četiri metoda za rashlađivanje automobila, a evo koji je dokazano najbolji
Paklena vrućina koja vas čeka kada otvorite vrata automobila nesumnjivo je najgori deo leta. Ako ne ohladite svoj auto što pre moguće, pretvorićete se u baru znoja pre nego što stignete do željene destinacije.
Postavlja se pitanje koji je najbrži način da izbacite toplotu iz automobila? Aron Miler sa sajta Thrillist odlučio je da ovaj problem naučno istraži testiranjem različitih metoda rashlađivanja automobila. Rezultati su i za njega bili iznenađujući, a evo kako je izgledao njegov eksperiment.
Metod 1: Uključivanje klima uređaja i čekanje
„Da bih dobio kontrolno očitavanje, uradio sam najočigledniju, osnovnu stvar koja se može zamisliti. Upalio sam auto, uključio klima uređaj na maksimalno hlađenje i pustio sistem da uradi svoj posao. Nisam se čak ni vozio unaokolo, što je bilo najbolje što sam mogao da uradim da simuliram užasan saobraćaj u špicu“, objasnio je Miler svoj prvi eksperiment.
„Temperatura u autu kada sam ušao bila je blagih 53 stepena. Nakon lepog naleta toplog vazduha u moje lice hladan vazduh je počeo da struji u roku od nekoliko sekundi… ali ostatak automobila? Još uvek je bio kao rerna. Deset minuta kasnije, temperatura vazduha se spustila na 43 stepena, a posle petnaest minuta na 41 stepen. Kada je prošlo dvadeset minuta, u kolima je bilo 39 stepeni i moje komšije su verovatno mislile da sa mnom nešto nije u redu, pa sam odlučio da prekinem eksperiment. U tom trenutku je napolju bilo tačno 37 stepeni, a unutra 39, što i nije toliko loše. S druge strane, čekanje dvadeset minuta da bih stigao do ovog rezultata veoma je loše. Svakako ne biste želeli da uđete na poslovni sastanak nakon vožnje u ovako rashlađenom automobilu“, sumirao je Miler rezultate svog prvog metoda.
Metod 2: Vožnja sa spuštenim prozorima i uključenim klima uređajem
Miler se sledećim rečima osvrnuo na drugi eksperiment hlađenja putničke kabine automobila: „Drugi dan sam radio ono što pretpostavljam da većina ljudi radi kada uđe u vrela kola: spustio sam prozore, odvrnuo klimu do maksimuma i odvezao se. U putničkoj kabini je bilo hladnije nego prethodnog dana, svega 52 stepena. Ponovo sam podigao prozore nakon dva minuta, a do sedmog minuta temperatura je pala na 43 stepena u kolima. Posle deset minuta, a automobilu je bilo 38 stepeni, a posle petnaest minuta 36 stepeni. To je punih 5 stepeni prednosti u odnosu na prvi metod za isti vremenski period.“
Metod 3: Vožnja sa podignutim prozorima i uključenim klima uređajem
„Trećeg dana sam ponovo uključio klimu na ‘MAX’ i odvezao se, ali ovog puta sa podignutim prozorima. Temperatura putničke kabine se spustila sa 59 na 50 stepeni posle pet minuta. U kolima je bio 41 stepen nakon deset minuta, a 34 stepena nakon petnaest minuta. Na kraju, posle dvadeset minuta, temperatura se spustila na 31 stepen“, napisao je Miler o rezultatima svog trećeg testa rashlađivanja automobila i dodao: „Znam šta mislite. Kako se auto sporije hladi sa otvorenim nego zatvorenim prozorima? Pa, to ima puno smisla. Kada otvorite prozore, ispuštate mnogo toplote, naravno, ali takođe ispuštate mnogo tog blagoslovenog, blagoslovenog hladnog vazduha. Ta dva procesa poništavaju jedan drugog, što samo odlaže hlađenje vozila.“
Metod 4: Hlađenje vratima
Svoj poslednji test, Miler je objasnio ovako: „Iskoristio sam svoje znanje iz fizike za ovaj ekspermint. Spustio sam prozor na suvozačevoj strani, a zatim pomerao vrata na vozačevoj strani oko 5-6 puta. Moja ideja je bila stvorim oblast niskog pritiska koja bukvalno usisava vruć vazduh iz automobila. Kada sam završio, upalio sam auto, odvrnuo klimu do maksimuma, podigao prozor na strani suvozača i krenuo. Auto je ovog dana malo duže bio na suncu, pa je u putničkoj kabini bilo 57 stepeni, što bi bila idealna temperatura da mi je cilj bio da se lepo preznojimu sauni.“
Miler je dalje nastavio: „Posle pet minuta, bio je samo 51 stepen… i onda je došlo do mnogo većeg pada temperature nego što sam očekivao. Samo minut kasnije, u kolima je bilo 47 stepeni, a zatim 41 stepen nakon još šezdeset sekundi. Do desetog minuta, temperatura je već pala do 37 stepeni, a onda sam odlučio da ugasim klimu. Pet minuta kasnije, termometar je pokazivao 32 stepena. Verovali ili ne, auto je nastavio da se hladi i nakon navršenih dvadeset minuta, a u putničkoj kabini je bilo sasvim ugodnih 30 stepeni. Napolju je bilo 38 stepeni, kao i prethodna dva dana“
I pobednik je…
Rashlađivanje automobila pomeranjem vrata levo desno nekoliko puta sa spuštenim prozorom na strani suvozača je i dalje brži način da ohladite automobil u prvih nekoliko minuta u odnosu na ostale. Ovim metodom, putnička kabina svakim sledećim minutom biva hladnija za 2,2 stepena. Savetujemo vam da uvek njega izaberete, a ako želite da ubrzate proces hlađenja, čim uđete u auto, krenite da vozite, jer klima uređaj bolje radi u automobilu u pokretu.
Izvor: Thrillist
Naslovna fotografija: Peter Fazekas