Novi trendovi u putovanjima
Mučna dvogodišnja pandemija promenila je svet iz korena. Danas mnogo toga drugačije doživljavamo, a suštinski se promenio i doživljaj putovanja. Nove trendove uočili su autori popularnog magazina o putovanjima – Conde Nast Traveller. Nakon razgovora sa brojnim turističkim radnicima i stručnjacima predstavili su nedavno interesantnu sliku otkrivši šta odlikuje putnike i putovanja današnjice.
Popularne destinacije
Predstavnik agencije Džon Skelton Travels svedoči da tokom ove, 2022, ljudi masovno odlučuju da posete Italiju (i to posebno manje posećene regije – Umbriju, Siciliju, Pulju) ne bi li doživeli autentično iskustvo, daleko od turističkih gužvi.
Popularna destinacija je i Australija, koja se ponovo otvara za putnike iz celog sveta. U agenciji Southern Crossings navode da je turistima najinteresantnija ostrvska država Tasmanija koja nudi netaknutu divljinu, čist vazduh, prelepu prirodu, ukusne lokalne specijalitete, kvalitetno vino.
U 2022. izdvaja se i Slovenija u kojoj nema turističke gužve, a koja obiluje zelenilom i prirodnim lepotama. O veikom interesovanju za mirnu zemlju regiona svedoče u agenciji Luxury Slovenia, a o ovogodišnjem uvećanju interesa za afrička prostranstva govore organizatori putovanja u agenciji Go2Africa.
Putovanje u Afriku najčešće bukiraju grupe prijatelja ili čitave porodice – najpopularnije je posmatranje gorila u Ugandi i Ruandi, kao i odlazak na safari u Istočnoj Africi. (Istočna Afrika je oduvek bila popularna zbog svoje pristupačnosti, a ove godine je svakako turistima najomiljeniji deo Afrike.)
Putnicima je ove godine interesantan i Brazil. Vodiči iz Plan South America navode da se značajno uvećao broj onih koji planiraju odmor u Brazilu. To su uglavnom porodice, ili male grupe prijatelja. Najčešće se bukira smeštaj u okolini Baije i Smaragdne obale, ili rezervišu avanturistička putovanja u Amazon i Pantanal.
Zanimljiva i neistražena destinacija u drugoj dekadi 21. veka je i – svemir. Ova putovanja dostupna su imućnim i smelim avanturistima, postoje liste čekanja i, naravno, posebne obuke koje su preduslov za opušteno uživanje u orbiti. Svemir je danas veoma poularno odredište (turističke gužve u budućnosti su vrlo izvresne), a jedna od agencija u kojoj se može rezervisati nezaboravno putovanje je Bear & Bear Travel.
Duža i drugačija putovanja
Predstavnik kompanije Vision Travel kaže da je trend koji je uočio ove godine – planiranje dužih putovanja. Onima koji su verni ovoj agenciji ranije je bilo potrebno dve nedelje da istraže određenu destinaciju, a sada ljudi rezervišu odmor u trajanju od mesec dana ili duže. Popularna je Sardinija, ali i Egipat, i norveški arhipelag Svalbard. Tražena su i velnes putovanja, ili ona koja imaju bar neki velnes element, kao što je poseta termalnim vodama u Italiji, ili boravak u vili u prelepoj prirodi uz časove joge ili meditacije, ili pešačenje po okolnim šumama sa vodičem.
U Americi je takođe popularan odmor u prirodi. Jedna od turistima dražih destinacija je Nacionalni park Denali, u kom se nalazi istoimeni planinski vrh, najviši u Severnoj Americi. Daleko od gužve i gradske vreve, u dosluhu sa prirodom, turisti ovde mogu opušteno, sa bezbedne razdaljine, da posmatraju orlove, medvede i jelene.
U agenciji Travelvive navode da se ove godine mnogi odlučuju za dugo i sporo odmaranje na Mediteranu – često se bukiraju tri nedelje odmora (ili mesec dana), i povećan je broj onih koji iznajmljuju jahte za solo putovanja. Zanimljiv je i trend porodičnih putovanja sa pet do sedam članova porodice (svako se pridružuje u različito vreme – onda kada mu odgovara) u kojima se kombinuje boravak u različitim zemljama – najčešći spojevi su Grčka i Italija, Hrvatska i Grčka, Turska i Egipat.
Ovogodišnji trend je i okretanje atraktivnim destinacijama u kojima nema mnogo turista. Tako su zapadna obala Francuske, ostrvo Il de Re, i region francuske Baskije, postali alternativa za Azurnu obalu. U agenciji Kairos travel navode da prelepi, ali manje posećen deo Francuske ima svoje prednosti i drugačiji, autentičan vajb.
Novi razlozi
Pandemija je svakako promenila i način razmišljanja. Zahvalniji smo, prepuštamo se sadašnjem trenutku i svemu što nam on donosi. U svetu putovanja, primetili su u agenciji Travel Box International, sve je više onih koji se usuđuju da se otisnu ka željenim destinacijama, onima o kojima su do skoro samo maštali.
Globalni trend su i avanturistička putovanja, i ona u kojima je naglasak na uživanju u prirodi. Sve prisutnija je i svest o tome u kojoj meri, i na koji način, lokalne zajednice profitiraju od turističkih boravaka.
Veoma su popularna i takozvana ‘spora’ putovanja – kod kojih se iznajmljuje smeštaj na dve ili više nedelja, a zatim uranja u život lokalaca i autentičnu lokalnu atmosferu. U agenciji Greenspot travel navode da mnogi odaberu luksuzan smeštaj sa svim pogodnostima koje on nudi, a zatim opušteno i polako počnu da istražuju region u kom se nalaze.
U 2022. je uočen još jedan trend – privatna putovanja u kojima se kombinuju posete omiljenim gradovima ili predelima sa onima koja se obilaze po prvi put.
Putnici širom sveta sve veći značaj pridaju i uštedi vremena prilikom putovanja. Svesniji su da je vreme na putovanjima sa prijateljima i porodicom dragoceno, pa se okreću agencijama koje znaju kako da im maksimalno uštede vreme tokom putovanja. U agenciji Videre Travel navode da smišljaju posebne planove puta, imaju u ponudi privatne letove, čak i strategiju kako se što manje zadržati na aerodromu, ili kako iskoristi iznajmljene jahte za brži transfer između destinacija. Sve se planira detaljno, i nekoliko meseci unapred.
A sami putnici današnjice, primećuje predstavnik Agave Travel Creative, sve više žele da stvari intenziviraju na dobar način – da svoja putovanja uspore, te da na njiima vide manje, ali i nauče i uživaju što više.
Naslovna fotografija: Natalya Zaritskaya / Unsplash