Obaveze dece u karantinu
Budući da je COVID-19 zatvorio škole, u nastavni pribor ovih dana uvršten je daljinski upravljač. Tradicionalni vid nastave koji uključuje „budno oko predavača na učeniku“, ali i mogućnost da deca pitaju kada im nešto nije jasno, silom prilika zamenjen je televizijskim emisijama. Da bi to sve zaista imalo efekta, važno je decu usmeriti da i u ovom nezgodnom momentu kućne izolacije uspostave produktivan ritam. Zbog toga će narednih dana brojni roditelji preuzeti i ulogu učitelja.
Ipak, Biljana Grbović iz Udruženja roditelja Matica, inače majka tri ćerke i žena koja je veoma aktivna u organizovanju radionica za lični razvoj dece i odraslih, ne predlaže sedenje sa decom.
„Roditelji treba samo da provere da li su njihova deca skoncentrisana na učenje. Ako jesu, odlično, ali ako nisu, potrebno je da preduzmu mere kojima će ih aktivirati, a nakon toga proveriti nivo usvojenosti gradiva”, kaže Biljana.
Da bi deca shvatila da nisu na raspustu valjalo bi da nastavu prate u ustaljenim terminima. Ukoliko imate opciju odloženog gledanja, može to biti i nešto kasniji termin u toku prepodneva kada su najbolje skoncentrisani. Gledanje nastave na odloženo pruža deci mogućnost zaustavljanja da polako zapišu lekciju ili vraćanja gradiva ukoliko nisu nešto razumeli.
Prvaci bi ovih dana mogli biti posebno zbunjeni. Dobili su novi izazov, a taman su se navikli na svoje učitelje i tek što su se nakon produženog raspusta zbog sezonskog gripa vratili u klupe. Uz to, stižu zadaci i od njihovih učitelja preko mejla i Viber grupa… Ali to ne treba preterano da vas brine – za koji dan prihvatiće novi metod učenja.
„Nema potrebe za velikim objašnjenjima, školska deca su dovoljno velika da ovu situaciju odlično razumeju”, smatra Biljana.
Dani u izolaciji su dugi, pa će svakako nakon učenja mnoga deca poželeti da dokolicu ubiju na kompjuterskim igricama, društvenim mrežama, gledajući video klipove… Ako ste mišljenja da ovo ne možete potpuno zabraniti i ako na taj način kupujete mir da nešto svoje završite, barem striktno ograničite vreme za to.
„Pasivan i neprikladan sadržaj negativno utiče na dečju ličnost, čini ih bezvoljnima i bez inicijative, slabi karakter. U isto vreme, ostaje velika količina energije koja je neupotrebljena čime se stvara negativan emotivni naboj u mladima. Ovde nema polemike i dodatnih objašnjenja. Jednostavno isključite takav sadržaj. Stisnite zube, oni će se buniti, ali vi budite jači! Kraj!”
Umesto tablete i telefone, dajte deci druge obaveze, naročito one koje uključuju fizičku aktivnost. Evo konačno vremena da, na primer, odlože igračke koje ne koriste, pospreme svoje fioke i pomognu u ostalim kućnim poslovima. Uključite ih, što da ne, i u proces pripreme hrane i kuvanja, širenja veša… A nemojte zaboraviti ni da dosada može biti vrlo korisna…
„Dosada je plodno tlo za razmišljanje o najvažnijim životnim pitanjima, za čitanje knjiga, bavljenje umetnošću i slično, tako da treba da učimo decu, a i nas odrasle da osvešćujemo, da je dosada više nego dobrodošla u našim životima i da treba da se staramo da je uvek u određenoj meri ima i kad prestane doba zaraze”, poručuje Biljana.
Ovih dana veliki je pritisak na roditeljima. Neki rade, svi brinu, a budući da deca ne viđaju svoje vršnjake, očekuje se od njih i da se igraju više sa svojom decom. Niste dužni da budete klovn, ali igranje sa decom naravno da je divno, onda kada vam to prija! Može ovo biti prilika da se zaigra cela porodica društvenim igrama i dodatno zbliži, a možete deci preneti i sve one „netehnološke“ igre vašeg detinjstva poput pantomime, asocijacija, zanimljive geografije… Možete i sami osmisliti ili napraviti neku igru – to će dodatno odvući višak vremena. Brojne su mogućnosti…
Ali roditelji, da bi bili dobri i sebi i svojoj deci, ne zaboravite da u dečjem rasporedu ostavite prostora i za sebe. Čitajte, vežbajte, meditirajte – šta god vam puni baterije… A možete i posetiti sajt Biljane Grbović www.licnirazvoj.rs i pročitati neki koristan savet.
Fotografije: Unsplash