Evo kako možete pobediti prokrastinaciju
Prokrastinacija, ili odlaganje obaveza, je problem s kojim se suočava dosta ljudi u današnje vreme. U situaciji u kojoj su mnogi od nas prinuđeni da rade od kuće zbog korona virusa, ovaj problem dobija sasvim novu dimenziju.
Sada više nema ko da nam visi nad glavom i kontroliše naš rad, a tu je i nova distrakcija — konstantno čitanje vesti o pandemiji. Kako je onda moguće pobediti prokrastinaciju?
Preporučujemo vam da probate sledeći sistem od 8 koraka:
1. Zabeležite pet stvari koje treba da uradite u toku nedelje
Idealno je da svoj spisak napravite u nedelju, pre nego što budete zasuti dnevnim obavezama. Bitno je da se ograničite na pet stvari, kako biste uvek bili svesni svojih prioriteta.
2. Na kraju svakog radnog dana zabeležite tri stvari koje treba da uradite sutradan
Na ovaj način ćete narednog dana odmah ujutru biti spremni za rad i nećete imati nedoumicu odakle da počnete.
3. Prvo uradite najtežu stvar sa liste i gledajte da to postignete što brže
Naravno, kasnije možete izvršiti odgovarajuće revizije. Nakon što ste završili najteži deo posla, bićete motivisaniji da završite i ostale obaveze.
4. Napravite pauzu od 15 minuta
Pauza je način da se privremeno odmorite od rada i skupite energiju za nove izazove. Najbolje je da ona bude kratka, do 15 minuta, i da je iskoristite za pravo opuštanje, a ne nešto što zahteva bilo kakav mentalni napor.
5. Odradite još jednu rundu intenzivnog rada u trajanju od 45 minuta
Pošto ste se odmorili, sad je vreme da ponovo zapnete.
6. Nagradite sebe kafom ili užinom
Nakon što ste već ispunili svoj prvi zacrtani dnevni cilj, možete slobodno sesti za sto i na miru pojesti svoj desert i/ili popiti svoju kafu.
7. Krenite da radite lakši deo posla
Prva stavka sa liste dnevnih obaveza je gotova. Sad je vreme za ostale dve, koje su znatno lakše i zahtevaju manju koncetraciju. I dalje možete da pravite kratke pauze, ali imajte u vidu da morate da završite sve stavke sa liste do kraja dana, a kasnije i definišete nove ciljeve za naredni dan.
8. Izbegavajte „sve-ili-ništa“ pristup
Sigurno ćete doći u iskušenje da pogledate na sat i kada shvatite da nećete stići sve da završite do kraja dana, odustanete od plana i odložite obaveze za sutradan. To je pogrešan pristup. Umesto toga je bolje da se potrudite da obavite sve što ste planirali, makar radili i prekovremeno, a onda za sutradan napravite plan sa relativno lakšim obavezama.
Izvor: Psychology Today