Dani igre u Kinoteci
Sedmi put zaredom, Beogradski festival igre i Jugoslovenska kinoteka priređuju reviju filmskih i dokumentarnih ostvarenja pod nazivom Dani igre. Projekcije su planirane u periodu od 29. januara do 2. februara, 2020. godine.
Primabalerina Njujork siti baleta, Tajler Pek biće gošća ovogodišnjeg festivala, pa je početak programa u Kinoteci rezervisan za dokumentarac koji prati snimanje američkog televizijskog šou programa BalletNOW, čije je jedno izdanje Pekova uređivala. Pokušaj da zbliži čudesan svet baleta, stepovanja, hip-hopa, pa čak i cirkusa, predstavlja ogroman izazov jer je ovo ujedno i prvi put da balerina producira i režira renomirani televizijski događaj. Francuski film Igrajmo prati Džozefa, strastvenog igrača hip-hopa koji pokušava da stigne do profesionalne pozorišne scene. Slučajan susret, učiniće da upozna i zavoli klasičan balet. Ovenčan zlatnom medaljom Festivala u San Francisku, dokumentarac Bil Ti Džouns – Igrom do obećane zemlje otkriva probe, poznata dela i jedinstven kreativni process legendarnog koreografa i njegove trupe…
U majstorskoj ravnoteži oštre strip komike i srceparajuće gorčine, film Podudarnost prati ekcentričnog njujorškog baletskog pedagoga, čiji miran život prekida mladi par iz Sijetla sa ciljem da naprave intervju o njegovoj fascinantnoj igračkoj karijeri 60-ih godina. Dok Tobi, koga tumači Patrik Stjuart, prepričava zanimljive događaje, trio se suočava sa tajnom koja ih povezuje.
Ogoljen do srži, sving predstavlja potragu za srećom. Katarzična snaga svinga, od istorijskog porekla do uticaja na savremenu kulturu, prikazana je u filmu Živ i mrda. Ostvarenje prati profesionalce i entuzijaste dok pronalaze radost igre, nudeći poseban ugao posmatranja uzbudljivog univerzuma svinga.
Predstava Igra snimljena je filmskom tehnikom. Radi se o komadu švedskog koreografa Aleksandera Ekmana za Balet pariske Opere. Komad evocira svet detinjstva i bezbrižnog zadovoljstva, međutim, pored čiste zabave, kontemplira značenje i značaj igre kada postanemo odrasli. Ovo spektakularno delo je premijerno prikazano na sceni Opere Garnije, i odmah pretočeno u film jer su producenti bili svesni da je reč o komadu koji zbog ogromne scenografije nikada neće moći da putuje.
Pustinjski igrač je istinita priča koja prati hrabru ambiciju jednog Iračanina. Tokom atmosfere predsedničkih izbora 2009. godine, kada su ugrožene mnoge kulturne slobode, Afšin i njegovi prijatelji (uključujući Elaheh koju igra Frida Pinto) rizikuju živote i formiraju alternativnu kompaniju igre. Kroz zabranjene on-line video snimke, oni uče od bezvremenih legendi koji prevazilaze sve kulturne granice, kao što su Majkl Džekson, Džin Keli i Rudolf Nurejev.
Nekoliko filmova za Dane igre je priredio Francuski institut u Beogradu. To su dokumentarna ostvarenja Nevidljivi igrač o radu japanskog koreografa Sabura Tešigavare u režiji Elizabet Koronel, i Koraci na sceni o igračima hip hopa na Festivalu urbane igre u La Viletu u režiji Erika Ližoa. U okviru jednog termina, na progamu su i kraća dela Kvintet iz Uzesa u režiji Katrin Maksimof koja prati rad koreografa Havijera de Frutosa, Franka Šartijea, Emanuela Gata, Kita Džonsona i Natali Perne, dok je Crni paviljon priča o čuvenom prostoru za igru u Eks an Provansu u kome radi koreograf Anželin Preljokaž, a u režiji Pjera Koliboa.
Polina je takođe francuski film u režiji Veleri Muler i Anželina Preljokaža, koji govori o mladoj balerini koja se tokom detinjstva i mladih godina priprema za najsloženiji klasičan repertoar. U trenutku kada dobija angažman u čuvenom Boljšoj teatru, ona otkriva savremenu igru, napušta sve i odlazi u Francusku. Uloge su poverene fantastičnim igračima Marijinskog teatra, ali i glumici Žulijet Binoš, koja je iskusila savremeni pokret igrajući u predstavama londonskog koreografa, Akrama Kana.
Za sam kraj, film Margo kojim legendarni reditelj Toni Palmer dokumentuje veličanstvenu životnu priču čuvene balerine Margo Fontejn.
Pod sloganom Čista senzacija, 17. Beogradski festival igre će od 21. marta do 12. aprila predstaviti 17 kompanija umetničke igre iz 12 zemalja, sa 23 koreografska komada. Trupe stižu iz Francuske, Belgije, Italije, Španije, Nemačke, SAD, Izraela, Kanade, Holandije, Argentine, Hrvatske i Brazila, a programi će se izvoditi u Beogradu i Novom Sadu.
7. DANI IGRE U KINOTECI
29. januar – 2. februar, 2020.
organizacija i produkcija/organization & production: Beogradski festival igre i Jugoslovenska kinoteka/Belgrade Dance Festival & Yugoslav Film Archive
29.01. u 19h |Tajler Pek, Balet Sada / Tiler Peck, Ballet Now
29.01. u 21h |Igrajmo/Let’s Dance
30.01. u 16h | Polina/Polina
30.01. u 18h | Bil Ti Džouns: Igrom do obećane zemlje/Bill T. Jones: Dancing to the Promised Land
30.01. u 20h | Podudarnost/Match
31.01. u 16h | Crni paviljon, Kvintet iz Uzesa/ Pavillion Noir, Uzes Quintet
31.01. u 18h | Koraci na sceni/Steps on stage
31.01. u 20h | Živ i mrda /Alive and kicking
01.02. u 16h |Saburo Tešigavara, nevidljivi igrač/ Saburo Teshigavara, invisible dancer
01.02. u 18h |Pustinjski igrač/Desert Dancer
01.02. u 20h |Igra/Play
02.02. u 16h | Tajler Pek, Balet Sada / Tiler Peck, Ballet Now
02.02. u 18h | Podudarnost/Match
02.02. u 20h | Margo/Margot