Dvadeset godina od smrti Stenlija Kjubrika: Fotografije sa sjajne izložbe o poznatom reditelju
Poznato je da je legendarni američki reditelj bio najsrećniji kada je imao potpunu kontrolu nad svojim filmovima, ali je isto tako poznato da za NASU nikada nije lažirao sletanje na Mesec (što je omiljena teza pojedinih teoretičara zavere). Voleo je sigurnost svog doma, ali to ne znači da nije bio okružen dragim ljudima.
Velika promena u Kjubrikovom životu dogodila se kada mu se producent filma Spartacus umešao u posao. Bilo je to bolno iskustvo posle kog je lako doneo odluku da se preseli u Englesku i zauvek napusti holivudski sistem. Filmove Dr. Strangelove, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, The Shining i druge osmislio je u svojoj kući, udaljenoj oko 50 kilometara od Londona. Za četrdeset godina, koliko je živeo na evropskom kontinetu, retko je putovao i uzimao odmor. Istraživanje i potraga za detaljima pretvorili su ga u radoholičara i postali opsesivni izvor inspiracije.
Mnogi predmeti kojima se Kjubrik pozabavio mogu se videti do 17. septembra na izložbi u Muzeju dizajna u Londonu, ali i u našoj foto-galeriji. Preko 700 rekvizita, intervjua, pisama, filmova i fotografija odabrano je da bi se istakla imaginacija umetnika koji je voleo da igra šah i stoni tenis, diktira svoje scenarije u magnetofon, zabranjuje svakome sa prehladom da se pojavljuje na snimanju i insistira da saradnici pišu memorandume isključivo na papirima veličine 10,16 x 15,24 cm.
Slični ekscentrični ispadi bili su i ostali preveliki zalogaj za ljude konvencionalnih shvatanja, pri čemu se zaboravlja da su iznedrili neke od najznačajnijih filmova svih vremena. Kritika je nekada umela da bude podeljena oko Kjubrikovih ostvarenja, ali sada su BBC, Gardijan, Tajms, Ivning standard i drugi mediji ocenili izložbu s njegovim imenom čistom peticom.
Zanimljivo je, međutim, razmišljati šta bi o načinu na koji je predstavljen rekao kultni stvaralac. Reditelj koji je, pripremajući se za snimanje filma o Napoleonu, ispisao 25 000 kartica s istorijskim podacima i čovek koji je od jedne kompanije naručio 400 kartonskih kutija po tačno navedenim specifikacijama (dotadašnja proizvodnja poklopaca nije zadovoljavala Kjubrikove standarde). Neka preteća, kritički naoštrena koska poletela bi iz osvita čovečanstva, to je sigurno. Ipak je Kjubrik bio monolit, što se na izložbi lako primećuje.