Interesantne slike na kojima je centralna figura okrenuta leđima
Tokom 1800. godine nemački slikar Kaspar David Fridrih iznova i iznova se vraćao jednoj temi. U pitanju je bio prikaz figure sa leđa koja posmatra pejzaž pred sobom. Tako na jednoj slici troje ljudi gleda brod, na drugoj je par okrenut ka zalasku sunca, a na trećoj, i najpoznatijoj, muška figura stoji ispred maglovitog predela.
Međutim, ovakav koncept u slikarstvu javio se još ranije, tačnije u XIV veku. Italijanski umetnik Đoto bio je prvi koji je na svojoj slici gde je centralna figura Hrist, prikazao s leđa ljude koji oko njega tuguju. Ovom tehnikom takođe su se služili Rafaelo i Vermer, jer se na taj način postizao utisak dubine prostora.
Ipak, nemački romantičari, a sa njima i gore pomenuti Fridrih, prvi su definisali ovaj estetski kod i nazvali ga Rückenfigur. U prevodu, to jednostavno znači „figura otpozadi”. Njom su se koristili kako bi posmatrača dodatno uvukli u prizor i naglasili njegov ugao posmatranja.
Istorija umetnosti dokazuje da su se i kasnije mnogi umetnici i pripadnici različitih pravaca služili ovom metodom. U njih spadaju nadrealisti Salvador Dali i Rene Magrit, koji su želeli da podstaknu misteriju i introspekciju.
Slikar Gustav Kurbe i fotograf Men Rej nastavili su da istražuju ovaj pristup, a nije tajna da su bili inspirisani delom Žana Ogista Dominika Engra – La Grande Odalisque.
Prikaz senzualnih ženskih leđa odabrao je i Edgar Dega za svoje radove rađene u tehnici pastela.
Vratimo se na trenutak Menu Reju, i uopšte pojmu fotografije kao svojevrsne slike. Pored toga što je Rej na razne načine eksperimentisao sa fotografijom, često je voleo da prikaže ženske figure s leđa. To je svakako dodatno doprinosilo poetici njegovih crno-belih radova.
Posmatrajući savremenu fotografiju, jasno je da je princip Rückenfigur i tu izvršio svoj uticaj. Cig Harvi tako pravi svoje nadrealistične autoportrete, a Erik Madigan Hek enigmatične i hrabre modne fotografije.
Na svojim fotografijama Lakin Ogunbavno u centralno mesto smešta mušku figuru, sa akcentom na kapi koju nosi. Upravo ove kape u fokus stavljaju nigerijsko poreklo i identitet, zbog čega je simbolika prikazivanja s leđa još intenzivnija.
Na kraju se može zaključiti da Rückenfigur stvara svojevrsnu tenziju na slikama i fotografijama. Na neki način, u pitanju je paradoks, jer se u isto vreme posmatrač poziva da bude učesnik, ali i podseća gde je njegova granica. Ovakva vrsta distance navodi da se aktivnije učestvuje u umetničkom delu, a samim tim i intimnije iskusi svet koji autor želi da nam približi.
Naslovna slika levi deo – Autor fotografije: Men Rej / Izvor: www.britannica.com
Naslovna slika desni deo – Autor slike: Salvador Dali / Izvor: www.redbubble.com