Londonski omaž albumu „London Calling“
Klasik panka, odnosno post-panka, treći studijski album grupe The Clash, London Calling, objavljen je pre tačno 40 godina. Prodrmao je tadašnju muzičku scenu, bio voljen i prepoznat, a danas se smatra jednim od najvažnijih albuma ikada snimljenih. Omaž slavnoj ploči priredio je ove godine Museum of London – izložba The Clash: London Calling otvorena je nedavno, 15. novembra, i može se pogledati do 19. aprila 2020.
Londonski muzej osmislio je postavku na kojoj su predstavljene mnoge uspomene na grupu The Clash, koju su činili Džo Stramer, Mik Džouns, Pol Sajmonon, i Toper Hedon. Posetocima se pruža mogućnost da zavire iza kulisa, da sagledaju klimu i atmosferu u kojoj je nastajao revolucionarni album koji i danas zvuči sveže, relevantno, uzbudljivo. Na samom početku postavke nalazi se razbijena bas gitara Pola Sajmonona, ona koju je 1979. razbio na nastupu u njujorškom Paladijumu (fotografija ove akcije nalazi se na koricama albuma London Calling). Izložena je i sveska Džoa Stramera sa zabeleženim stihovima pesama sa London Calling, rukom Mika Džounsa pisan redosled pesama na albumu, kao i bubnjarske palice Topera Hedona. Izložena je još jedna čuvena gitara – fender eskvajer (Fender Esquire) koju je Džo Stramer koristio tokom snimanja London Calling.
Izložba je besplatna, veoma posećena, i na njoj se može videti oko 150 predmeta iz lične arhive članova grupe. Pored instrumenata, zabeleški, nota, tu je i bela majica koju je nosio Mik Džouns, i Simononova kožna jakna. Tu su i brojne fotografije s kraja sedamdesetih. Među njima su i neki od najprepoznatljivijih portreta grupe, radovi Peni Smit koja je krajem sedamdesetih radila kao fotograf magazina NME.
Post-pank poetika
London Calling je, podseća kustos aktuelne izložbe, Beatris Belen, najvažniji album grupe The Clash. Uzbudljiva muzička mešavina donela je i angažovanu liriku koja je izražavala zabrinutost i poziv na akciju. Album je predstavio sponu između tradicionalnog pank-rok zvuka i nove post-pank poetike. Na pank korene i oštre gitare naslonili su se elementi regea, rokabilija, ska muzike, R&B-ja, popa, laganog džeza, hard roka. Pesme su se bavile društvenim promenama, nezaposlenošću, rasnim sukobima, terorizmom, zloupotrebom droga, prihvatanjem odrasle odgovornosti. Ubrzo nakon izdavanja album je dosegao veliku popularnost, a nakon naslovnog hita London Calling publiku su osvojile i mnoge druge pesme – The Guns of Brixton, Lost in the Supermarket, Spanish Bombs, Rudie Can’t Fail, Death or Glory…
Omiljen među publikom (i prodat u velikom broju primeraka), album je bio obožavan i od strane kritičara. Jedan od njih naveo je da on spaja važne političke teme, vitalno sviranje i sjajnu muziku, te da je na njemu zabeležena sirova energija zahvaljujući odličnoj produkciji Gaja Stivensa. Navedeno je i da je London Calling otelotvorio kreativni vrhunac grupe, da su članovi The Clash-a otkrili sami sebe prigrlivši razne muzičke uticaje, da na svom albumu slave romantiku rokenrol pobune…
Na mnogim listama krajem 1980. godine London Calling se našao na prvom mestu, a na prestižnoj listi 500 najboljih albuma svih vremena američkog magazina Rolling Stone iz 2003, bio je na osmom mestu. Album je odavno veoma visoko pozicioniran i na drugim relevantnim listama koje rangiraju najbolje ploče u istoriji rok muzike. Visoko se ocenjuju muzička inovativnost, svežina, energičnost, slojevitost, kao i sve ono što i dan danas isijava iz ovog dela – strast, želja za akcijom, poziv na promene. Grupa The Clash je nakon velikog uspeha London Calling-a nastavila sa svojom muzičkom evolucijom i krajem 1980. objavila trostruki album Sandinista, ali nisu uspeli da dosegnu lestvicu koju su postavili trećim albumom.
Ovogodišnja postavka u londonskom muzeju koja podseća na zlatne dane zenita i kraja pank muzike, i na pisanje muzičke istorije, obradovala je mnoge fanove The Clash-a. Obradovalo ih je i posebno izdanje kuće Sony – ovog novembra, 40 godina kasnije, objavljeno je posebno London Calling izdanje. U ograničenom broju primeraka na tržištu se pojavio set koji čine vinil, kaseta, CD, kao i posebno priređena knjiga sa retkim fotografijama grupe, rukopisima pesama, isečcima iz novina…