• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Filmska kritika: „Ajvar“

Filmska kritika: „Ajvar“

Zoran Janković
13.12.2019. 3 min Film/TV

Ima nešto i u sudbini, kao i u pukoj koincidenciji, ali, sva je prilika, da, ako ne umetnost kao prefinjenija forma, a ono barem popularna kultura naprosto ne može bez nasumično posejanih joj sinhroniciteta. Tako u istoj sedmici pred (za početak) beogradsku publiku stiže remasterizovana verzija klasika Nešto između Srđana Karanovića i Ajvar, debitantski celovečernji igrani film Ane Marije Rossi.

Premda je reč o dva raznorodna filma iz dve drastično drugačije produkcione i društvene ere ovih prostora, Ajvar, u dobroj meri kao nekada Nešto između, a čiji se eho da naslutiti i prepoznati do dana današnjeg, pokazuje ne samo kako bi mogla, već i kako bi trebalo da izgleda savremena srpska filmska melodrama. Upravo tako, Ajvar (formalno govoreći, nastao u koprodukciji Srbije i Crne Gore) već na samom startu iole pomnije analize zaslužuje otvorene pohvale na konto te svoje nedvosmislene i neprekrivene žanrovske odrednice, a za to je, posebno kada je reč o debitantskom filmu, potrebno poprilično petlje, imajući u vidu ovde duboko uvreženi prezir kako prema melodramskom okviru, tako i prema čistijim i naglašenijim žanrovskim i drugim formama. A Ajvar jeste sasvim zadovoljavajuća, zrela, zaokružena i vešto artikulisana melodrama koja postiže dovoljno uverljiv sklad između inicijalne univerzalnosti i lokalnog kolorita, bez kog, kao i bez znalački inkorporiranog osvrta na ovdašnje naravi i mentalitetske specifičnosti i ograničenja, ni ne bio bio to što jeste – vrlo dobar film na zanimljive i značajne teme.

Filmska kritika: „Ajvar“

A, budući da počiva na ciljano i svesno rudimentarno postavljenom zapletu (priča prati kraj/krah jedne dugovečne ljubavi i veze, uz iskustvo života u emigraciji snađenog i lagodnijeg podtipa), Ajvar, za šta reči hvale idu na račun scenaristkinja (Ane Marije Rossi i Maje Todorović), pleni izobiljem privlačnih tema i motiva obrađenih na filmski potentan i umešan način. Ovo ostvarenje u svojih oko 100 minuta radnje pokreće niz zanimljivih tema, počev od narečenog kraja braka, preko života u emigraciji, (pre)kasno uočenih i osvešćenih razlika u naravima, repova proskrastinacije neretko primetnih u slučajevima pripadnika generacija sedamdeset i neke, sve do izrazito nadahnutog prikaza života i tihih patnji usamljenih roditelja u penzionerskim danima. U prilog Ajvaru ide i promišljena i usklađena duo-gluma dvojca Nataša Ninković-Sergej Trifunović, a tu treba istaći i simpatičnu i zaokruženu kreaciju Vesne Čipčić, te izvanrednu i vanserijski diskretnu a efektnu epizodu Ivane Šćepanović u užičkom segmentu, svakako najupečatljivijem i najpoletnijem i dramski najrazigranijem delu filma. Osim toga, nakon primetnog doprinosa filmu Vlažnost Nikole Ljuce pre nekoliko godina, direktorka Maja Radošević se nanovo preporučila fino iznijansiranim snimateljskim radom, sa valerima koji se suptilno menjaju kako se preobražavaju duh i ton priče. I, naravno, rediteljka Ana Marija Rossi, koja je sve pominjano i ostalo ubedljivo orkestrirala, dovodeći Ajvar do vrlo dobrog krajnjeg utiska, na svu sreću, ovde baveći se pričom koju dobro oseća, razume, koja joj znači i sa kojom je imala jasnu ideju šta treba činiti.

Filmska kritika: „Ajvar“

S druge strane, kako je reč o debitantskom filmu, neminovne su i izvesne slabosti – uočljiva dramaturška prenaglašavanja duševnih i psihičkih stanja kroz koja prolazi i koja određuju lik Vide (koju igra Nataša Ninković), nedostatna gluma pojedinih (recimo, Pavle Pekić u ishitrenoj ulozi Banetovog brata), kao i upitni izbori na planu odabira glumaca (Mirko Vlahović u ulozi psihijatra), te izlišno upadljiva metaforičnost u samom finišu priče i filma. Međutim, uprkos tome, nije potrebna nikakva vaga za tačno za merenje da bi se izveo jasan utisak ne samo puko impresionističkog soja, a koji glasi da Ajvar, u isti mah srpski film i ostvarenje na evidentnom stilskom tragu srodnih mu, recimo, francuskih nadahnuća, jeste vrlo dobar i prilično važan film koji svakako vredi vremena, ceha bioskopskih ulaznica, odlaska u bioskop i, što je daleko najvažnije, gledalačke investicije – na emotivnom i misaonom planu. A, da još jednom bude jasno naznačeno, uz to je i zbilja retka pojava – ovdašnja melodrama koja svoju žanrovsku i idejnu suštinu ne pokušava da, kako to obično ovde biva, prikrije posezanjem za odveć upadljivim i intruzivnim humorom naše fele.

Oznake:

Ajvarnataša ninkovićsergej trifunovićsrpski film

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Baletango – novogodišnja humanitarna priredba
Prethodni

Baletango – novogodišnja humanitarna priredba

Luka Šulić 6. februara u Sava Centru
Sledeći

Luka Šulić 6. februara u Sava Centru

Sledeći
Luka Šulić 6. februara u Sava Centru
13.12.2019.

Luka Šulić 6. februara u Sava Centru

Prethodni
12.12.2019.

Baletango – novogodišnja humanitarna priredba

Baletango – novogodišnja humanitarna priredba

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    pevač
    Domaći pevač je bio pozvan na audiciju popularnog benda, ali sankcije su ga sprečile da otputuje: „Ponekad mi je žao, ali takve su bile okolnosti“
    CityMagazine
    ritual
    Priča koja ledi krv u žilama: Horor film „Ritual” u bioskopima od 10. jula
    CityMagazine
    exit 2025
    Exit 2025: Šta sve treba da znate o ovogodišnjem izdanju festivala pre njegovog početka
    CityMagazine
    The Prodigy
    Kada je buka postala sloboda: The Prodigy u Beogradu 1995. i povratak na Exit 2025.
    Miloš Dašić
    ratni film
    Za njega kažu da je najtačniji i najbrutalniji ratni film ikad snimljen: Reditelj je pre 40 godina snimio ovo remek delo i svojevoljno otišao u penziju jer nije morao više ništa da kaže
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖