• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Filmska recenzija: „Šavovi“ Miroslava Miše Terzića

Filmska recenzija: „Šavovi“ Miroslava Miše Terzića

Zoran Janković
01.03.2019. 3 min Film/TV

Piše: Zoran Janković

Nominalno gledano, Šavovi počivaju na isprva društveno angažovanoj priči o dugotrajnim naporima samopožrtvovane krojačice da uđe u trag svom detetu koje je, kako su joj rekli, neposredno po rođenju preminulo a za koje ona i bezmalo dvadeset godina kasnije veruje da je živo. Šavovi ne beže od te aure filma koji bi mogao biti posmatran i doživljavan i kao delo aktivističkih ambicija koje problematizuje skrajnuto ali i dalje prisutno i važno društveno pitanje. Međutim, Šavovi su, reklo bi se, film čija priča na nivou značenja, te ideja i emocija koje s lakoćom pobuđuje, prevazilazi okvire polaznog zapleta i osnovnog narativnog polazišta. Reč je o izrazito sugestivnoj priči koja zadire u preispitivanje težine usamljeničke borbe i žudnje za istinom gotovo po svaku cenu. Već samo po toj osnovi mereno, Šavovi su nesumnjivo uspeo film, jer podsećaju i na bagažu neizbežnog hvatanja u klinč sa onim istinitim i na tihu i često bolnu i teško razumljivu lepotu života sa jasnim ciljem, iako takva borba ponajpre i većim delom može da se čini kao previše težak balast.

Snežana Bogdanović u glavnoj ulozi
Snežana Bogdanović u glavnoj ulozi

U neku ruku idejno i stilski blizak je filmu Rekvijem za gospođu J. Bojana Vuletića, sa kojim deli postavku jasno pozicionirane glavne junakinje u naoko bezizglednoj životnoj situaciji koja je, uz sve to, okružena nerazumevanjem neposredne okoline i prisiljena na sukob sa oveštalim i surovim državnim aparatom. Ovaj film se izdvaja iz ponude isprva sličnih tihih i svedenih festivalskih filmova i preciznošću sa kojom, nauštrb ideja, u prvi plan hrabro gura glavnu junakinju i njen bogat unutrašnji život, koji ubedljivo i pažljivo predočava gledaocima. Preciznost je važna odrednica rediteljskih dometa Miše Terzića u ovom slučaju – nasuprot Ustaničke ulice, njegovog prvog celovečernjeg filma, koji je ostavljao utisak ostvarenja koje je upadljivo bolje režirano nego što je napisano, Šavovi jesu film koji u sebi miri narečenu preciznost rediteljske izrade i jednako promišljenog, efektnog i preciznog doprinosa i drugih ključnih rediteljevih saradnika. Scenaristkinja Elma Tataragić znalački gradira napetost i senči višeznačnost ove priče, uspevajući da tiho i elegantno iz dela u deo filma širi vizir kroz koji posmatramo i shvatamo priču, time lagano granajući povest o jednoj zadivljujuće postojanoj borbi neznatnog pojedinca u potrazi za istinom. Na drugom tasu, na tasu pojavnog, tu je još jedan upečatljiv snimateljski rad Damjana Radovanovića (do ovog trenutka najzapaženijeg u svojstvu direktora fotografije u slučaju Ničijeg deteta Vuka Ršumovića), koji svojim staloženim pristupom i širokougaonim kadrovima rečito podvlači pominjanu usamljenost udarne junakinje ove priče. Tu je i montažerka Milena Z. Petrović koja je vešto ispratila suštinski diskretno sinkopiran prikaz jednog zanimljivog ali, sa filmske tačke gledišta, i poprilično apstraktnog duševnog stanja lika koji ovde tumači Snežana Bogdanović.

Kadar iz filma
Kadar iz filma

Osim toga, Šavovi su film koji pleni i izvrsnom glumačkom izvedbom – dobrim delom sama, a prisutna u gotovo svakoj sceni, Snežana Bogdanović svom liku daruje zanosnu stamenost i tihu i ćutljivo melanholičnu borbenost, time podsećajući na važnost odvažno odigranih a pre toga dobro napisanih nosećih likova u filmskoj priči. Uvek pouzdana, mlada Jovana Stojiljković ovde pruža drugačiji glumački ton u odnosu na pređašnje (takođe odlične uloge), dok Pavle Čemerikić (s povodom hvaljen za pokazano u filmovima Ničije dete i Teret, pa i u filmu Agape Branka Šmita) u Šavovima nanovo ukazuje na jedinstvenu eteričnost svoje mlade glumačke pojave. Ne bi bilo pošteno ne pomenuti ni Marka Baćovića, uverljivog u ulozi supruga koji bi očajnički da veruje u suštinsku dobronamernost sistema, kao i glumce koje nemamo tako često prilike da gledamo na filmu, poput uvek tačnog i svojstvenog Igora Benčine ili Dragane Varagić u manjoj ali i prilično zahtevnoj epizodnoj ulozi.

Snežana Bogdanović i Marko Baćović
Snežana Bogdanović i Marko Baćović

Svakako će biti zanimljivo ispratiti kako će Šavovi proći mimo tog svog početnog festivalskog konteksta (podsetimo se da je film nedavno uspešno prikazan u zvaničnom programu ovogodišnjeg Berlinskog filmskog festivala), kada stupi i u redovnu bioskopsku distribuciju – da vidimo da li će kino-publika u znatnijem broju umeti da prihvati ovako usložnjen gledalački izazov – ostvarenje jasnog autorskog pristupa koje je, da to još jedared ponovimo, kadro da neusiljeno komunicira sa gledateljstvom, povrh svega, na ozbiljan i zauman način baveći se bitnim društvenim fenomenom i problemom.

Oznake:

prikazšavovisrpski film

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Ovacije na premijeri filma „Psi umiru sami“
Prethodni

Ovacije na premijeri filma „Psi umiru sami“

Beograd u znaku Darka Rundeka: Pet martovskih noći u Domu omladine
Sledeći

Beograd u znaku Darka Rundeka: Pet martovskih noći u Domu omladine

Sledeći
Beograd u znaku Darka Rundeka: Pet martovskih noći u Domu omladine
01.03.2019.

Beograd u znaku Darka Rundeka: Pet martovskih noći u Domu omladine

Prethodni
28.02.2019.

Ovacije na premijeri filma „Psi umiru sami“

Ovacije na premijeri filma „Psi umiru sami“

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    Mia Kalifa
    Mia Kalifa oduševila fanove stripova briljantnom teorijom o Supermenu i Betmenu
    CityMagazine
    Letnja čarolija u Arilju: ARLEMM počinje uz zvuke klasike i džeza
    Letnja čarolija u Arilju: ARLEMM počinje uz zvuke klasike i džeza
    CityMagazine
    MMF
    Zoster ponovo na MMF-u: Nedelja koja ne liči na kraj festivala
    CityMagazine
    exit
    Organizatori EXIT festivala povodom izjave gradonačelnika Novog Sada: „Jedina politička zloupotreba je pokušaj cenzure i gušenja Exita“
    CityMagazine
    arlemm
    Otvaraju se vrata muzičkog Makonda u Arilju – počinje festival ARLEMM
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖