Imam pesmu da vam pevam…: 12 ljudski dobrih biopika o pevačima
Toma, biopik o Tomi Zdravkoviću, folk-šansonjeri i ikoničnoj pojavi jedne spokojnije ere, stupio je na redovan repertoar bioskopa u Srbiji i nema dileme da će biti krupan kino-kit. Ako vam to otvori apetit za filmskim ostvarenjima sličnih sadržaja, evo odabira dvanaest ljudski dobrih biopika o pevačima/pevačicama.
Naravno, sve su to arhetipski postavljene priče – težak uspon obično sa nižih društvenih i ekonomskih/klasnih lestvica, dani ushićenja usled postignutog, obično problemi sa autodestruktivnim i sličnim porivima, sunovrat i/ili nesrećan kraj, uz možda novu šansu za nove početke. Naravno, sve su to arhetipske postavke. I, gle čuda, s arhetipovima ne samo te fele najbolje se snalazio Holivud.
- Rocketman (2019)
Kanda i najsvežiji naslov na ovoj ad-hoc listi, ali i pravo i nepatvoreno čudo od maštovitog i znalački iskrojenog filma na obično stroge činjenične i biografske teme. Dekster Flečer, nekada samo filmski epizodista iz drugog, trećeg ešalona ovde je snažno poentirao stvorivši krajnje upečatljiv, poletan i izrazito filmičan impresionistički biopik ukorenjen u životnim stazama i bogazama i udarnim pesmama Eltona Džona. I, naravno, Taron Edžeron je i tu savršen.
- La Bamba (1987)
Jedan od krunskih hitova iz VHS ere u našoj zemlji i na nova gledanja je „zdrav i prav“, zreo, pošten i filmski ubedljiv biopik o hitrom putu ka slavi, ali i kratkom životu Ričija Valensa. Sve je tu na mestu – ravnoteža između faktografije i filmičnosti, nostalgija, iskrena melodrama, vrhunska gluma ne samo Lua Dajmonda Filipsa, silno snažan nostalgičarski ugođaj…
- The Buddy Holly Story (1978)
Još jedan savršen nostalgičarski film na muzičke i muzičarske teme. Izbalansiran, sav u finesama, sa nekoliko izvrsnih rediteljskih rešenja, ovaj biopik u režiji Stiva Raša je svakako vredan svog vrlog a zlosrećnog junaka. Uz to, divan primer amerikane na filmu. I retka prilika da Gerija Bjuzija gledamo u, nazovimo to tako, pacifističkoj roli.
- Backbeat (1994)
Ovde negde bi mogao da bude udenut i ovaj rani film nekada perspektivnog britanskog, a onda i američkog reditelja Ijana Softlija koji je kod nas išao pod prilično rečitim i preciznim naslovom Peti Bitls. Film nema zamah i širinu uobičajenu za biopike te fele, ali vrsno iznosi priču o ranim danima tog znamenitog benda.
- Love & Mercy (2014)
Iako arhetipovi u značajnoj meri pomažu, može i drugačije i autorski odvažnije – to smo, između ostalog, naravno, saznali iz ovog odličnog i u kontekstu mikro-žanra naglašeno nekonvencionalnog biopika u čijem središtu je razbarušeni i atipični lik muzičkog genija – Brajana Vilsona (Beach Boys). Džon Kjuzak nas je nakratko podsetio da je nekada bio odličan glumac, a ne ponajpre neselektivni izvođač glumačkih radova, a tu su bili i: Pol Dejno, Elizabet Benks, Pol Đamati…
- Sid & Nancy (1986)
One koje iole pomnije poznaju opus i autorsku poetiku Aleksa Koksa nimalo ne iznenađuje pank žest koji se naprosto preliva iz ovog zbilja posebnog i uspelog biopika izatkanog u čast jedne upokojene ere barem pokušaja nekakve pobune i Sida Višiza i muze mu. Film uz preciznu i nadahnutu rekreaciju ere nose i Geri Oldman i Kloi Veb u naslovnim ulogama.
- Coal Miner’s Daughter (1980)
Već pominjana amerikana u korenu je i ovog glasovitog biopika naglašene naturalističke provenijencije; u žiži je kantri-pevačica Loreta (Veb) Lin, u čijem je repertoaru bila i znakovita I Wanna Be Free i čiji životni put je očekivano bio opterećen i određen tropama znanim u tom mikrokosmosu. Uvek pouzdani Majkl Eptid je, reklo bi se, izvukao maksimum iz te tradicionalističke postavke, a Sisi Spejsek, tu potpomognuta Tomijem Lijem Džounsom i Beverli Danđelo, ostvarila je (naravno, uz Keri i resto) jednu od uloga svoga života.
- Sweet Dreams (1985)
Nešto dosta slično, ali u donekle autorski odrešitijem izvođenju, zatičemo u ovom klasiku takođe za svaku pohvalu – fokus je na tragičnoj Petsi Klajn, a taj brižljivo spravljeni spoj faktografije i amerikane na velike ekrane u ovom ostvarenju u režiji Karela Rajsa izneli su Džesika Lang, Ed Haris, En Vedžvort, Dejv Klenon…
- Control (2007)
Anton Korbijn, i dalje šire najprepoznatljiviji po režiji dugog niza vanserijskih spotova za Depeche Mode, pokazao je da je nepobitno vičan i filmskom pripovedanju, i to lako uočljivog arthaus belega – u slučaju ovog odličnog biopika o ono malo života tokom koga se tražio i tokom koga je stvarao i dalje ikonični Ijan Kertis. Film su obeležili i sugestivna crno-bela fotografija, montažna osobenost i vrhunske glumačke kreacije Sema Rajlija i Samante Morton na čelu tu okupljene glumačke kolone.
- Great Balls of Fire (1989)
Imajući u vidu šta je prećutano i izbrisano iz nedavnog biopika o Areti Frenklin, filma naslovljenog jednostavno i očekivano Respect, teško je i zamisliti da bi neki studijski velmoža iz Holivuda danas odobrio biopik o kontroverznom životu i nimalo konvencionalnoj ličnosti i javnoj personi još jednog R’N’R pobunjenika – Džerija Lija Luisa. Srećom, već imamo ovaj vrlo, vrlo dobar film Džima Mekbrajda u kome je sve ama baš kako treba, počev od vrhunske glume Denisa Kvejda, Vinone Rajder i ostalih.
- 8 Mile (2002)
Kada je bio najavljivan i kada se pojavio, ovo je možda bio ne toliko očekivan izbor za reditelja Kertisa Hensona, tada na „vrhu sveta“ a na konto onoga što je pokazao nekoliko godina ranije remek-delom Poverlljivo iz El-Eja, ali i na današnja gledanja 8 milja, u kome Eminem glumi samoga sebe i u kome je Kim Bejsinger ponovo iznedrila jednu vanserijski zrelu i specifičnu rolu, ostavlja utisak sasvim promišljenog i znalački u delo sprovedenog biopika koji svojim kvalitetima u velikoj meri prevazilazi očigledne početne kalkulantske primisli producenata i finansijera. 8 milja je, uz to, i film koji zaista dosta toga zanimljivog i rečitog govori i o (nekadašnjem) emancipatorskom potencijalu iskrenijeg hip-hopa.
- I’m Not There (2007)
Impresioniozam i slobodarstvo su u korenu ovog nesvakidašnjeg i nesvakidašnji kreativnog pokušaja na biografsko-muzičarske teme – reditelj Tod Hejns, veliki stilista novijeg američkog filma, ovde je stvorio impresionistički portret velikog Boba Dilana, u kojem da podsetimo, njegov lik tumači čak nekoliko glumaca. Jednako ambiciozan glumački ansambl tu čine: Kristijan Bejl, Kejt Blanšet, Markus Karl Frenklin, Ričard Gir, Hit Ledžer, Ben Višou, Šarlot Gejnsbur, Dejvid Kros, Brus Grinvud, Džuilijan Mur, Mišel Vilijams…
Naslovna fotografija: Paramount Pictures