• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Type and hit Enter to search

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle

Kritika druge sezone „Senki nad Balkanom“ – Bindžujte i ne cepidlačite, budimo dobronamerni bindžeri iako smo… ljudi!

Zoran Janković
18.11.2019. 4 Mins Read Film/TV

Dobro je. Još jednom možemo da ustvrdimo da baš i ne pije vodu ono papagajsko uverenje da su nastavci u filmskom (ali i u serijskom) svetu obično manje ili više bleda kopija i manje ili više vešta varijacija na već viđeno i ponuđeno u tom mitski nadahnutijem prvom naletu. Potvrda nam ovog puta i ovih dana stiže u vidu druge sezone Senki nad Balkanom, sezoni koja predstavlja osetan pomak napred u svim iole značajnjim aspektima serijskog izraza mnogozahtevne nam današnjice.

Kao prvo, a gledaoci će to svakako primetiti, druga sezona je vidno ambicioznija u narativnom smislu; sada je tu četiri-pet pojedinačnih narativnih rukavaca koji se u završnici sjedinjuju u dovoljno ubedljivu i smislenu celinu. Može se primetiti i da je ova, druga sezona, uprkos toj lako uočljivoj narativnoj razbokorenosti, u dobroj meri više usmerena u pravcu whodunit misterije, što je za svaku pohvalu, budući da su se u tom svom inicijalnom pohodu Senke nad Balkanom preporučile ne samo kao živopisna društvena hronika ukorenjena u ovdašnje naravi i poimanje belle epoque-a u tom kratkom mirnodopskom predahu između dva velika rata, nego i kao whodunit misterija, a čime je ova srpska serija vešto uhvatila priključak sa preovlađujućom ponudom ambicioznijih i viđenijih serija na evropskom i svetskom nivou.

Druga sezona je žanrovski naglašenija, a pritom je taj evidentan žanrovski beleg u skladnijoj ravnoteži sa narečenim društvenim i istorijskim okvirom. Naravno, ako se pomirite sa postavkom da je istorija u ovoj ili onoj meri ipak ponajpre rekla-kazala, što svakako ide na ruku ovdašnjem razumevanju i političkog, ideološkog i šireg viđenja naših svakodnevica, kao i onima koji barem na podvesnom nivou osećaju teorije zavere kao nešto privlačno, slasno, ali i smisleno. Ovome treba dodati i da su neravnine po pitanju ritma pripovedanja pod teretom mnogoljudne i digresijama i značenjima bogate priče ovde u značajnoj meri prevaziđene, te se u priči o ideološkim, frakcionaškim i drugim nadgornjavanjima unutar elite može pratititi uz primetno više ugođaja koji mahom vezujemo za uspele repertoarske filmove jasnog popcorn usmerenja.

Povezani članci

Otkrivamo deo programa 28. Festivala autorskog filma

Tribina o filmu „Kristina”: Ljubav – ako je ikako moguće…

Dragan Bjelogrlić i ostatak vrhuške kreativne i producentske ekipe ovde se dodatno približio tom varljivom apsolutu i cilju savremenog serijskog sadržaja kao filma, ispričanog i u delo sprovedenog drugim (medijskim) sredstvima. Ovako nešto dobro bi funkcionisalo i u filmskom obliku, u mraku bioskopskih sala, što, naravno, ne znači da se ovim ovde zaziva odluka da se nekakva komprimovana verzija Senki nad Balkanom nađe i na repertoaru ovdašnjih bioskopa. Upravo suprotno, autorima i producentima treba čestitati i na tome što se uzdržali od takvih poriva, ma koliko oni razumno i privlačno zvučali.

Kako je druga sezona tek započela, u ovom prikazu neće biti pominjanja detalja iz same priče, neće biti polemisanja sa određenim njenim aspektima, neće biti ni ukazivanja na konkretne dramaturške izbore… Biće i za to prilike, ovde je ipak naglasak na neospornom napretku koji su Senke nad Balkanom ostvarile na uzorku druge sezone. Naravno, ima ovde povoda i za zamerke: dužina samih epizoda, izvesna brzopotezna dramaturška rešenja (odveć upadljivo posejani tragovi i bezmalo gotova rešenja unutar pominjane misterije), maniristička gluma nekih od viđenijih aktera, nerezonsko i izlišno insistiranje na dijaloškim razmenama na stranim jezicima, pošto je jasno da to pogubno utiče na ritam unutar tih scena… Sve to stoji, ali i pada u zasenak konačnog utiska da je u ovu sezonu uloženo više ponajpre kreativne energije, kao i da Senke nad Balkanom (nakon što se u međuvremenu u Srbiji desilo i ponudilo dosta dobrog, važnog i referentnog na planu serijske ponude) donose dostojanstvenu i izdašniju razradu početne, uspešne formule, unapređujući ovo ostvarenje u celini gledano, a u isti mah ispravljajući neke od krunskih manjkavosti prve im sezone.

S tim u vezi, premda Senke nad Balkanom ipak nisu dobacile do nivoa maestralne serije Berlin Vavilon, kao novopristiglog uzora i nadahnuća (a, iskreno, teško da će to u skorijoj budućnosti ikome na znatnom širem geografskom i produkcionom uzorku zbilja poći za rukom), biće izrazito zanimljivo videti kako će se Senke izboriti i sa tim (kod nas) novim vidom plasmana i emitovanja. Jer bila bi šteta da ovako zreo, zaokružen i primamljiv sadržaj padne kao žrtva u boju sa tradicionalističkim gledalačkim preferencama i navikama dragog nam gledateljstva. Ipak, to je već neka posve druga (možda i periferna) dimenzija priče o Senkama nad Balkanom, daleko važnije je da se serija zadržala na dobrom glavnotokovskom putu, ostvarivši pritom i napredak koji je nemoguće osporiti. Sve i da to nekom padne da um (a mimo jalovog i cepidlačkog lovljenja sitnih gafova, naravno).

Tags:

dragan bjelogrlićdruga sezonasenke nad balkanom

Povezani članci

Zlatko Burić otvara 18. Slobodnu zonu

Inspirišite se uz najbolje filmove sa 15. izdanja Beldocsa

Share Article

Follow Me Written By

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Previous

Novi film Dejmijena Šazela podseća na „La La Land“ 20-ih

Next

25. Festival autorskog filma slavi mlade domaće autore

Next
18.11.2019.

25. Festival autorskog filma slavi mlade domaće autore

Previews
18.11.2019.

Novi film Dejmijena Šazela podseća na „La La Land“ 20-ih

Najnovije

Ovogodišnja Evrovizija je dobila novi logo, kao i slogan – „Ujedinjeni muzikom“
CityMagazine
Majkl Džekson
Objavljeno ko će igrati Majkla Džeksona u predstojećem filmu o „kralju popa“
Aleksandar Maksimović
Kako je jedan deda završio u Slagalici, a slavila ga je cela ekipa obožavalaca dobrih serija
CityMagazine
„Kosi tata, kosim ja“: Srđan Đoković je otpevao stari narodnjak, a evo šta tekst ove pesme znači
CityMagazine
Stigla je Magnificova muzika za kafanu i pozorište – „KAFANA LJUBLJANA“
CityMagazine

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Stand-up
  • Predstave
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖