• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Nije to ništa, ništa to nije, ali nije da nije: Kritika filma „Paralelne majke“ Pedra Almodovara

Nije to ništa, ništa to nije, ali nije da nije: Kritika filma „Paralelne majke“ Pedra Almodovara

Zoran Janković
09.03.2022. 4 min Film/TV

Za neke možda i pomalo neočekivano, ali moralo je, a i moglo je to da se desi – Almodovar ima osrednji film, i to još nakon izvrsnog prethodnog (Bol i slava sa Antonijom Banderasom u ključnoj roli). Naravno, ništa strašno, dešava se (možda će se i nanovo dešavati), i veliki autori, što Almodovar svakako već nekoliko decenija i to u kontinuitetu jeste, umeju da malo kliznu i odlutaju sa staze, reklo bi se, sigurne pobede.

Doduše, malo zabrinjavaju dve stvari – Paralelne majke jasno očitavaju izvesnu mehaničnost, odveć relaksirano oslanjanje na sugestivnost i učinkovitost ranijih, oprobanih recepata i zahvata, a, pritom, sve to se dešava nakon odličnog filma, a pre željno iščekivane ekranizacije proze znamenite Lusije Berlin, pa još sa Kejt Blanšet u glavnoj ulozi (ostavimo po strani odrednice „prvi Almodovarov film na engleskom jeziku“, jer bilo je poviše najava tog tipa i ranije, pa se to ipak nije zgodilo, a i svakako je efemerniji detalj u pitanju, jer povrh svega – Almodovar je Almodovar).

Upravo tako – Almodovar je Almodovar, i to je, nimalo iznenađujuće, u trenu evidentno i u slučaju ostvarenja Paralelne majke, počev od narativnih postavki, ukrasa, strukture, tona i boje filma, pa sve do sitnijih finesa. I to je, da zabune među srčano-gorljivim poklonicima ne bude, sasvim u redu. Najposle, i jeste najbolje kada je Almodovar na prvom mestu Almodovar, pa bilo to iz ere nestašnih i neposlušnih filmova sa početka karijere, preko krunskih mu dela, pa sve do primetno primirenijih dela u ovoj zreloj ili poznijoj fazi filmografije.

Zaplet je očekivano almodovarski (pritom, ciiljano ćemo odustati od detaljnijeg prepričavanja radnje – kako ne bismo otkrili preokret, kao i par mekgafina) – u žiži povesti su dve žene, generacijski udaljene, koje postaku majke u istom danu, pa još i u istoj bolnici, što će, gle čuda, postati važan detalj za ono što sledi i u njihovom odnosu, i u ostatku zapleta i priče u celini gledano, i njihove staze će se u bliskoj budućnosti nanovo ukrstiti i temeljno isprepletati.

Drugi deo priče tiče se nastojanja starije od njih dve (Penelope Kruz u osmoj ulozi u Almodovarovom filmu, sasvim očekivano, uz zrelo i efektno glumačko izvođenje) da pokrene rad zvanične komisije koja bi u njenom rodnom selu obeležila mesta stradalih tokom Španskog građanskog rata i potonje Frankove strahovlade. Iako ova dodatna narativna dimenzija blagovremeno otvara i onda i zaokružuje osnovnu potku priče Paralelnih majki, stiče se prilično snažan i postojan utisak da u dobroj meri deluje nakalamljeno, kao i da je tu nastao ne baš elegantan šav između te dve narativne niti.

Osim toga, tu je i impresija da se bez toga i moglo, a da je sam Almodovar o posledicama užasa Frankove ere rekao znatno više toga, pa još i osobenijeg i kinestetski i narativno uklopljenijeg i nadahnutijeg u svojim mladalačkim ostvarenjima, koje je, između ostalog, odlikovao i svojevrstan pankerski žest, kao očigledna reakcija na pretprljeno tokom decenija rigidne i pogubne diktature.

Nije to ništa, ništa to nije, ali nije da nije: Kritika filma „Paralelne majke“ Pedra Almodovara

Ovde dolazimo do gorepominjane mehaničnosti – jednostavno, čini se, ne gubeći, pritom, činjenicu da je reč o velikom, zrelom i krajnje osobenom, pa samim tim i prepoznatljivom autoru, čiji je viđenje filmskog jezika podugo već naširoko poznata stavka među generacijama poštovatelja i ostalih filmofila, da se ovde događaji mehanički nižu, da nisu organski deo šireg pripovednog koncepta i okvira. Isto ili barem slično važi i za tretman priče i narečenog filmskog jezika – kao da Almodovar naprosto radi i stvara ono što se od njega očekuje, pa još uz utisak da film, inicijalno vešto i čvrsto postavljen, sam od sebe ide dalje, ka završnici.

U tom pogledu, ima i izvesne rutine, uključujući tu i podosta toga još – lako uočljive i sasvim očekivane omaže Fasbinderu, Daglasu Sirku (odnosno, njegovoj postavci hipermelodrame sa žigom višekrake porodične povesti), a donekle i Hičkoku, te ukupan dizajn filma, pri čemu insistiranje na oku ugodnim enterijerima u ovom konkretnom slučaju, a u koliziji sa tim drugim fonom priče o i dalje nespokojnim stradalima, odaje i izvesnu slabovidu relaksiranost dobro snađenih i to u trenutku krupnih potresa u svetu, čega je (mlađi) Almodovar bio veoma svestan.

Ali, ne, nije sve tako crno, jer u pitanju je sasvim funkcionalan film (i to reditelja koji retko izneverava, i koji je sam svoje ljubitelje navikao na visok standard „izrade“), ima tu štošta da se vidi i kasnije analizira (sve i da Paralelne majke doživite i kao autoreferentni eho filmova Sve o mojoj majci i Prekinuti zagrljaji, recimo)…

Nije to ništa, ništa to nije, ali nije da nije: Kritika filma „Paralelne majke“ Pedra Almodovara

Osim toga, omiljenim autorima, kao i svima nama, manje ili više filmoljubivim „civilima“, svakako treba nešto više ljubavi kada ne briljirijaju, kada možda naprosto predahnjuju pred naredni, zahtevniji potez, kada su naprosto ljudi, nekada maestralni, a nekada uvereni i da sama rutina može da dovede do prihvatljivog krajnjeg rezultata. Kao što je to, uostalom, i ovde slučaj, jer Paralelne majke, podno tih svojih nedostataka, jesu film koji vredi pogledati pune pažnje i otvorenog srca, i to na što većem platnu.

Fotografije: Sony Pictures Classics

Oznake:

pedro almodovarpenelope kruz

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Uskoro dokumentarni serijal „Gru tu je!” 
Prethodni

Uskoro dokumentarni serijal „Gru tu je!” 

„Rock opera” u Kombank dvorani
Sledeći

„Rock opera” u Kombank dvorani

Sledeći
„Rock opera” u Kombank dvorani
10.03.2022.

„Rock opera” u Kombank dvorani

Prethodni
09.03.2022.

Uskoro dokumentarni serijal „Gru tu je!” 

Uskoro dokumentarni serijal „Gru tu je!” 

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    Britni Spirs
    Stigao mi je paket i moje se ime našlo pored Britni Spirs: Domaći producent se pohvalio sa ogromnim uspehom za srpsku muziku
    CityMagazine
    AI bend
    DA SE P(L)OČASTIMO: Mašine su došle da zavladaju, pa smo rešili da recenziramo album AI benda The Velvet Sundown
    Miloš Dašić
    Zdravko Čolić
    Za ovu svoju pesmu Zdravko Čolić kaže da je najbolja, ali ne sme da je peva uživo: “Svaki čovek ovu pesmu može napisati o svojoj ženi”
    CityMagazine
    pripovedač
    „Pripovedač“: Ispričaj mi priču
    Filip Milosavljević
    Prva bioskopska projekcija na Divčibarama ikada: ‘Kad budem mrtav i beo’ pod zvezdama u okviru 10. Mountain Music Festa
    Prva bioskopska projekcija na Divčibarama ikada: ‘Kad budem mrtav i beo’ pod zvezdama u okviru 10. Mountain Music Festa
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖