• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Đorđe Bajić
20.05.2021. 4 min Film/TV

Srpski film je ponovo u modi. Najpoznatiji srpski filmski festival, FEST, završen je pre nekoliko dana i to svečanom dodelom nagrada. U „Glavnom takmičarskom programu“ trijumfovao je film Oaza kome je pripao „Beogradski pobednik“ za najbolji film, uz obrazloženje da je glavna nagrada festivala dodeljena „za jedinstveno i emotivno iskustvo koje snagu pronalazi u dalekosežnoj i ogoljenoj empatiji”. Žiri definitivno nije pogrešio u proceni.

Oaza scenariste i reditelja Ivana Ikića, do sada prvenstveno poznatog po debitantskom filmu Varvari iz 2014. godine, zaista jeste jedno jedinstveno i vanserijsko ostvarenje, zapravo prava dragocenost i dobrodošla anomalija u okvirima srpskog (pa i svetskog) filma. Ikić i ekipa su ponudili nešto što se danas na velikom platnu retko može pronaći: autentičnu i nepatvorenu emociju. A uz to, dali su nam dosta povoda za razmišljanje i samopreispitivanje. Junaci Oaze i njihove sudbine ostaju u mislima gledalaca dugo nakon što se izvrti odjavna špica. U sveopštoj devalvaciji vrednosti i koroziji ljudskog i ljudskosti, Oaza nudi upravo ono što je nagovešteno u samom naslovu – sigurno utočište, pa makar samo i privremeno, od sveopšte i (reklo bi se) nepovratne dehumanizacije sveta u kome živimo.

Da je Ikić snimio delo vredno pažnje mogli smo pretpostaviti još prošle godine, u septembru, kada je njegov drugi dugometražni igrani film premijerno prikazan u selekciji „Dani autora“ na 77. Venecijanskom filmskom festivalu. Ući na Veneciju je pravi podvig, pogotovo ako je u pitanju film iz jedne male zemlje kao što je Srbija, a činjenica da je Oazi tom prilikom pripala prestižna Nagrada „Europa Cinemas Venice Label“ za najbolji evropski film u selekciji „Dani autora“ nedvosmisleno govori da je u pitanju ostvarenje zavidnih dometa. Nakon venecijanskog uspeha, Oaza je prikazivana i/ili nagrađivana na mnogim festivalima širom planete – u Kotbusu, Zagrebu, Skoplju, kineskom gradu Pinjao, Sofiji, El Guni (u Egiptu), Montrealu, Bergenu, Soluni, Minsku, Sevilji, Talinu… Projekcije na FEST-u bile su prva prilika da domaća publika vidi ovaj film na velikom platnu i, moram priznati, čekanje se isplatilo.

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Priča Ikićevog filma smeštena je u Dom za decu i mlade sa posebnim potrebama, a radnja se vrti oko ljubavnog trougla koji čine Marija (Marijana Novakov), Dragana (Tijana Marković) i Robert (Valentino Zenuni). Dvosatni film podeljen je na tri segmenta od kojih svaki nosi ime jednog junaka. Marija je nova štićenica Doma i potrebno joj je neko vreme da se privikne na nepoznatu sredinu, a u čemu joj ključno pomaže njena cimerka Dragana. Ali, prijateljstvo devojaka dolazi u pitanje kada se ispotavi da su obe zaintersovane za Roberta, ćutljivog mladića iz susednog paviljona koji radi u domskoj kantini.

Ikić ogoljuje mehanizme ljubavnog trougla sve do same srži, usredsredivši se na njegovu opsesivnost i destruktivnost, a sve to bez držanja pridika i moralnih pouka. Oaza je često sirova i surova, ali istovremeno i vrhunski stilozovana, uz nijansu poetizacije koja zapravo samo naglašava verizam i filmu daje dodatni emotivni naboj.

Posebno važno je istaći da u Oazi glavne uloge tumače štićenici Ustanove za decu i mlade „Sremčica“, mladi ljudi koji su kroz višegodišnji proces kastinga i radionica učili da glume i spremali se za snimanje. Ikić poseduje beskrajno razumevanje i saosećanje za svoje glumce i njihovu situaciju, što se i vidi u svakom kadru. On ne želi da ublaži teškoće njihovog postojanja, ne skreće pogled sa problema koji ih more i spolja i iznutra, ali istovremeno daje sve od sebe da filmsku priču učini što toplijom i proživljenijom, bez traga eksploatacije, tako da nijednog trenutka ne posumnjamo u njegovu iskrenost i dobru nameru.

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Oaza nam približava čitav jedan svet koji je za većinu nas toliko dugo bio sakriven i koji nam se sada, a zahvaljujući snazi sedme umetnosti, čini bližim i manje stranim. Gledajući Ikićev film počinjemo ne samo da saosećamo, nego i da razumemo, a to je jedini pravi put ka empatiji koje poslednjih godina, pa i decenija, ima sve manje i manje.

Mladi glumci ne glume sebe, već su, uz svesrdnu pomoć Ikića i ekipe, stvorili upečatljive i višeslojne likove. Devojke, Marijana Novakov i Tijana Marković, izuzetne su – njihove Marija i Dragana su toliko stvarne da imamo utisak da možemo da posegnemo ka platnu i dodirnemo ih. Nastup Valentina Zenunija je znatno svedeniji i tiši, praktično bez reči dijaloga, a opet savršeno funkcionalan i usklađen sa ostatkom filma i glumačke podele. Ikić kao i u svom prethodnom filmu veoma vešto spaja i kombinuje naturščike i profesionalce.

Maruša Majer (Ederlezi Rising, Ivan) i Goran Bogdan (Otac, Močvara), iskusni i talentovani glumci iz regiona koje do sada već dobro poznaje i naša publika, tumače uloge vaspitača u Domu. Njih dvoje su u drugom planu, s tim da to ne umanjuje njihov značaj pošto njihovi likovi usmeravaju radnju i pomažu nam da steknemo bolji uvid u lavirint rasplamsalih emocija u kojima se nalaze mladi junaci. Sprega ovih pet likova, tri istaknuta i dva u drugom planu, daje specifičnu dinamiku čitavom filmu i odlično je izvedena.

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Svako ko prati scenu, zna da kod festivalskih filmova neretko ima dosta kalkulacija i kompromisa, da se često biraju teme koje bi „mogle da imaju prođu“, desi se da zafali autentičnosti i iskrenosti. Oaza nema nijedan od tih problema. Pred nama je jedan čistokrvni autorski film, promišljen i angažovan, snimljen sa velikim stepenom finese. Ikić je sa direktorom fotografije Milošem Jaćimovićem i montažerom Draganom von Petrovićem tesno sarađivao i na Varvarima, pa je Oaza film u kome svako tačno zna šta radi i zašto to radi. Novi film se u tematskom i vizuelnom pogledu naslanja na prethodni, ali uz dosta nadogradnje i umetničkog napretka: Varvari su bili dobri, ali Oaza je izuzetna i mislim da neću pogrešiti ako kažem da je u pitanju jedna od najboljih drugih režija u istoriji srpske kinematografije. U najkraćem: film za ponos. Pogledajte ga.

Fotografije: Promo

Oznake:

FESTivan ikićoazasrpski film

Podeli

Zaprati Autor

Đorđe Bajić

Pasionirano prati film, književnost i strip od najranijeg detinjstva. Prvi tekst iz oblasti pop kulture objavio je 1997. godine u XZabavi, a pisao je i za Popboks, NIN, Huper, Yellow Cab... Pored kritika i tekstova iz oblasti popularne kulture, piše i romane.

Ostali članci

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra
Prethodni

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra

Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini
Sledeći

Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini

Sledeći
Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini
20.05.2021.

Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini

Prethodni
20.05.2021.

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    marčelo
    „Puzzle Shock“ 20 godina kasnije: Kako je nastao album koji je stvorio Marčelov prepoznatljiv glas
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Pre Nikole Koje i Borisa Milivojevića, on je bio Miša iz serijala Žikina dinastija: Pogledajte kako danas izgleda
    CityMagazine
    eva braun
    Kako je nastajala pop muzika u inat užasnom vremenu: 30 godina kultnog albuma grupe Eva Braun
    CityMagazine
    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖