• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Đorđe Bajić
20.05.2021. 4 min Film/TV

Srpski film je ponovo u modi. Najpoznatiji srpski filmski festival, FEST, završen je pre nekoliko dana i to svečanom dodelom nagrada. U „Glavnom takmičarskom programu“ trijumfovao je film Oaza kome je pripao „Beogradski pobednik“ za najbolji film, uz obrazloženje da je glavna nagrada festivala dodeljena „za jedinstveno i emotivno iskustvo koje snagu pronalazi u dalekosežnoj i ogoljenoj empatiji”. Žiri definitivno nije pogrešio u proceni.

Oaza scenariste i reditelja Ivana Ikića, do sada prvenstveno poznatog po debitantskom filmu Varvari iz 2014. godine, zaista jeste jedno jedinstveno i vanserijsko ostvarenje, zapravo prava dragocenost i dobrodošla anomalija u okvirima srpskog (pa i svetskog) filma. Ikić i ekipa su ponudili nešto što se danas na velikom platnu retko može pronaći: autentičnu i nepatvorenu emociju. A uz to, dali su nam dosta povoda za razmišljanje i samopreispitivanje. Junaci Oaze i njihove sudbine ostaju u mislima gledalaca dugo nakon što se izvrti odjavna špica. U sveopštoj devalvaciji vrednosti i koroziji ljudskog i ljudskosti, Oaza nudi upravo ono što je nagovešteno u samom naslovu – sigurno utočište, pa makar samo i privremeno, od sveopšte i (reklo bi se) nepovratne dehumanizacije sveta u kome živimo.

Da je Ikić snimio delo vredno pažnje mogli smo pretpostaviti još prošle godine, u septembru, kada je njegov drugi dugometražni igrani film premijerno prikazan u selekciji „Dani autora“ na 77. Venecijanskom filmskom festivalu. Ući na Veneciju je pravi podvig, pogotovo ako je u pitanju film iz jedne male zemlje kao što je Srbija, a činjenica da je Oazi tom prilikom pripala prestižna Nagrada „Europa Cinemas Venice Label“ za najbolji evropski film u selekciji „Dani autora“ nedvosmisleno govori da je u pitanju ostvarenje zavidnih dometa. Nakon venecijanskog uspeha, Oaza je prikazivana i/ili nagrađivana na mnogim festivalima širom planete – u Kotbusu, Zagrebu, Skoplju, kineskom gradu Pinjao, Sofiji, El Guni (u Egiptu), Montrealu, Bergenu, Soluni, Minsku, Sevilji, Talinu… Projekcije na FEST-u bile su prva prilika da domaća publika vidi ovaj film na velikom platnu i, moram priznati, čekanje se isplatilo.

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Priča Ikićevog filma smeštena je u Dom za decu i mlade sa posebnim potrebama, a radnja se vrti oko ljubavnog trougla koji čine Marija (Marijana Novakov), Dragana (Tijana Marković) i Robert (Valentino Zenuni). Dvosatni film podeljen je na tri segmenta od kojih svaki nosi ime jednog junaka. Marija je nova štićenica Doma i potrebno joj je neko vreme da se privikne na nepoznatu sredinu, a u čemu joj ključno pomaže njena cimerka Dragana. Ali, prijateljstvo devojaka dolazi u pitanje kada se ispotavi da su obe zaintersovane za Roberta, ćutljivog mladića iz susednog paviljona koji radi u domskoj kantini.

Ikić ogoljuje mehanizme ljubavnog trougla sve do same srži, usredsredivši se na njegovu opsesivnost i destruktivnost, a sve to bez držanja pridika i moralnih pouka. Oaza je često sirova i surova, ali istovremeno i vrhunski stilozovana, uz nijansu poetizacije koja zapravo samo naglašava verizam i filmu daje dodatni emotivni naboj.

Posebno važno je istaći da u Oazi glavne uloge tumače štićenici Ustanove za decu i mlade „Sremčica“, mladi ljudi koji su kroz višegodišnji proces kastinga i radionica učili da glume i spremali se za snimanje. Ikić poseduje beskrajno razumevanje i saosećanje za svoje glumce i njihovu situaciju, što se i vidi u svakom kadru. On ne želi da ublaži teškoće njihovog postojanja, ne skreće pogled sa problema koji ih more i spolja i iznutra, ali istovremeno daje sve od sebe da filmsku priču učini što toplijom i proživljenijom, bez traga eksploatacije, tako da nijednog trenutka ne posumnjamo u njegovu iskrenost i dobru nameru.

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Oaza nam približava čitav jedan svet koji je za većinu nas toliko dugo bio sakriven i koji nam se sada, a zahvaljujući snazi sedme umetnosti, čini bližim i manje stranim. Gledajući Ikićev film počinjemo ne samo da saosećamo, nego i da razumemo, a to je jedini pravi put ka empatiji koje poslednjih godina, pa i decenija, ima sve manje i manje.

Mladi glumci ne glume sebe, već su, uz svesrdnu pomoć Ikića i ekipe, stvorili upečatljive i višeslojne likove. Devojke, Marijana Novakov i Tijana Marković, izuzetne su – njihove Marija i Dragana su toliko stvarne da imamo utisak da možemo da posegnemo ka platnu i dodirnemo ih. Nastup Valentina Zenunija je znatno svedeniji i tiši, praktično bez reči dijaloga, a opet savršeno funkcionalan i usklađen sa ostatkom filma i glumačke podele. Ikić kao i u svom prethodnom filmu veoma vešto spaja i kombinuje naturščike i profesionalce.

Maruša Majer (Ederlezi Rising, Ivan) i Goran Bogdan (Otac, Močvara), iskusni i talentovani glumci iz regiona koje do sada već dobro poznaje i naša publika, tumače uloge vaspitača u Domu. Njih dvoje su u drugom planu, s tim da to ne umanjuje njihov značaj pošto njihovi likovi usmeravaju radnju i pomažu nam da steknemo bolji uvid u lavirint rasplamsalih emocija u kojima se nalaze mladi junaci. Sprega ovih pet likova, tri istaknuta i dva u drugom planu, daje specifičnu dinamiku čitavom filmu i odlično je izvedena.

O pobedniku 49. FEST-a: „Oaza“ Ivana Ikića je film koji će nas naterati na razmišljanje

Svako ko prati scenu, zna da kod festivalskih filmova neretko ima dosta kalkulacija i kompromisa, da se često biraju teme koje bi „mogle da imaju prođu“, desi se da zafali autentičnosti i iskrenosti. Oaza nema nijedan od tih problema. Pred nama je jedan čistokrvni autorski film, promišljen i angažovan, snimljen sa velikim stepenom finese. Ikić je sa direktorom fotografije Milošem Jaćimovićem i montažerom Draganom von Petrovićem tesno sarađivao i na Varvarima, pa je Oaza film u kome svako tačno zna šta radi i zašto to radi. Novi film se u tematskom i vizuelnom pogledu naslanja na prethodni, ali uz dosta nadogradnje i umetničkog napretka: Varvari su bili dobri, ali Oaza je izuzetna i mislim da neću pogrešiti ako kažem da je u pitanju jedna od najboljih drugih režija u istoriji srpske kinematografije. U najkraćem: film za ponos. Pogledajte ga.

Fotografije: Promo

Oznake:

FESTivan ikićoazasrpski film

Podeli

Zaprati Autor

Đorđe Bajić

Pasionirano prati film, književnost i strip od najranijeg detinjstva. Prvi tekst iz oblasti pop kulture objavio je 1997. godine u XZabavi, a pisao je i za Popboks, NIN, Huper, Yellow Cab... Pored kritika i tekstova iz oblasti popularne kulture, piše i romane.

Ostali članci

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra
Prethodni

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra

Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini
Sledeći

Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini

Sledeći
Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini
20.05.2021.

Jugoslovenska kinoteka proglašena za najbolji muzej u 2020. godini

Prethodni
20.05.2021.

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra

Crnohumorna komedija „Dželat“ na otvaranju Španskog metra

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    štrumpfovi
    „Štrumpfovi – veliki film“ vodi u nezaboravnu avanturu
    CityMagazine
    ivan tokin
    Najzrelije Tokinovo delo – „Crna noć nada mnom i zvezdano nebo u meni” u prodaji od 10. jula
    CityMagazine
    metal
    Ovo je 5 najvrelijih metal koncerata u Srbiji ovog leta – čak i za one koji inače ne slušaju ovu vrstu muzike
    Miloš Dašić
    United Media ponovo na Pulskom filmskom festivalu: Podrška kreativnosti, autorima i najboljem regionalnom filmu
    United Media ponovo na Pulskom filmskom festivalu: Podrška kreativnosti, autorima i najboljem regionalnom filmu
    CityMagazine
    biblioteka cenzora knjiga
    „Biblioteka cenzora knjiga“: (S)misli svojom glavom
    Filip Milosavljević

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖