Od podviga do podviga: Filmografija Kristofera Nolana u deset koraka
Pre deset godina (preciznije, 16. jula 2010. godine) premijerno je prikazan sada već naveliklo čuveni SF akcioni spektakl Inception autora Kristofera Nolana. Koji se, za one koji nisu pratili tu višemesečnu, prilično agonalnu borbu, zainatio da upravo Tenet, njegov najnoviji (i, dabome, ponovo visokokonceptualni) film bude prvo veliko ostvarenje na repertoarima kada ponovo krene rad bioskopa u punijem, ako ne i u punom zamahu (a taj datum je ponovo odložen). Evo kako bi u deset konkretnih koraka mogao da izgleda brz a pregledan osvrt na njegova rediteljska dostignuća na polju celovečernjeg igranih filmova u ovih dvadeset i kusur godina Nolanovog delanja na tom polju.
- Following (1998)
O čemu je: Mladi pisac, koji u potrazi za građom i nadahnućima za svoja dela, upoznaje lopova koji ga uzima pod svoju zaštitu.
I?: Reč je o jednom od najsugestivnijih i najzaokruženijih portfolio filmova kasnije velikih reditelja i autora. Portfolio filmovi su (u kreativnom smislu) ambiciozna mlada dela nastala u skromnim produkcionim uslovima kojima se njihovi autori preporučuju pažnji prvoligaša – Nolan je već na toj tački u potpunosti pogodio u samo središte mete, ponudivši intrigantnu studiju karaktera u ruhu koje u sebi spaja žanrovsku pitkost, arthaus rafinman i već tada fino izbrušenu zanatsku veštinu.
- Memento (2000)
O čemu je: Čovek sa gubitkom kratkoročnog pamćenja pokušava da uđe u trag ubici svoje supruge.
I?: Following kao portfolio pokušaj se ubrzo pokazao kao dobra i mudra investicija – Nolan je stigao u Holivud i samo dve godine nakon debija isporučio je svoje prvo remek-delo. Memento, mnogovoljen i u ovim našim krajevima, pokazao je autora koji ima poriv da se poigrava sa uvreženim narativnim postulatima, a priča kao celina, naravno, dobrim delom zahvaljujući i glumi Gaja Pirsa, Keri-En Mos, Džoa Pantoliana…, ostavila je utisak savršenog ovovremenskog pandana ponajboljim radovima iz samog vrha nasleđa noir i neo-noir filma. Pomenimo i da je Memento dobio i manje-više zvanični indijski prepravak (rimejk).
- Insomnia (2002)
O čemu je: Dvoje losanđeleskih detektiva iz odeljenja za ubistva šalju u grad na dalekom severu, u kome sunce ne zalazi, kako bi istražili krajnje metodično ubistvo lokalne tinejdžerke.
I?: U pitanju je amerikanizovani prepravak velikog hita iz nordijskog kutka sveta; ova činjenica je važna da bi se pojmilo da je Nolan već tada pokazao da je dorastao jednom prilično zahtevnom zadatku – radu na zadatu temu. Osim toga, Nolan je uspeo da postigne ravnotežu između nužnog trilerskog okvira priče i njemu evidentno i draže i bliže temeljne studije u metaforički mrak gurnutih karaktera. Glavne uloge su odigrali Al Paćino, Hilari Svonk, Robin Vilijams, Mora Tirni…, a za dugo pamćenje, između ostalog, ostala je i scena potere preko debala koja se kreću prilično nemirnom rekom.
- Batman Begins (2005)
O čemu je: Nakon obuke pod vođstvom i budnim okom svog mentora, Betmen otpočinje svoju borbu za oslobođenje Gotam Sitija okovanog zločinom i korupcijom.
I?: Sve i da niste (a ima nas!) ljubitelji i poštovaoci superherojskih priča, filmovanih stripova i čitavog tog sveprisutnog istovremeno i pod- i nadžanra, sigurno ste saglasni da je ovo prvi istinski veliki film upravo iz tog domena u ovom veku. Ljubitelji akcije i CGI preterivanja su definitivno imali puno razloga za zadovoljstvo, a Nolan je i tima i takvima i ovog puta ponudio mrtvoozbiljan prikaz mraka koji vreba iz ama baš svakog ugla i sveta i naših psiha i duša.
- Prestige (2006)
O čemu je: Nakon tragične nezgode dva mađioničara kreću u bitku čiji je cilj stvaranje ultimativne iluzije, pritom žrtvujući sve ne bi li nadmudrili jedan drugoga.
I?: Ovde se evidentno radi o filmu tranzicije, odnosno, o manje zahtevnom filmu koji je na prvom mestu tu da premosti period između rada na dva mega-spektakla epskih proporcija. Nolan je (i) ovde svoj na svome, rediteljska i autorska klasa je lako uočljiva od prvog do poslednjeg kadra, film je vrhunski stilizovan, Hju Džekman i Kristijan Bejl su očito veoma radi da se glumački nadgornjavaju, ali nevolja je što ovom savim korektnom filmu manjka upravo onoga možda i najvažnijeg – istinske uzbudljivosti. I neka bude pomenuto da je u ovoj Nolanovoj ekranizaciji romana Kristofera Prista lik našeg Nikole Tesle odigrao – Dejvid Bouvi!
- The Dark Knight (2008)
O čemu je: Kada ozloglašeni Džoker izazove pometnju i haos na ulicama Gotama, Betmen mora da prihvati jedan od najvećih psiholoških i fizičkih testova vlastitih sposobnosti kako bi se borio protiv nepravde.
I?: Gore izrečeno u slučaju filma Batman Begins vredi i ovde – kada treba izreći sud o Mračnom vitezu. Naravno, uz znalačku upotrebu u međuvremenu uznapredovanih VFX oruđa. Naravno, ovaj film će ostati upamćen i po srčanoj glumačkoj kreaciji Hita Ledžera, koji je za ulogu Džokera poneo Oskara za najbolju sporednu mušku ulogu na uzorku tog filmskog leta.
- Inception (2010)
O čemu je: Lopov koji krade korporativne tajne kroz upotrebu tehologije deljenja sna dobija zadatak da posadi ideju u um izvršnog direktora važne korporacije.
I?: Uz maestralan Memento, Inception, očito nadahnut odličnim filmom Dreamscape Džozefa Rubena, predstavlja dosadašnji kreativni vrhunac Kristofera Nolana. Pod izgovorom spektakularnog akcijaša, on se u tom filmu poigrava i naracijom, kao i pojmovima podsvesti i pamćenja, a u sve to u oblandi vrhunski upakovanog i komunikativnog proizvoda, pa još i inteligentnog, i sa odličnim rolama Leonarda Dikaprija, Kena Vatanabea, Kilijana Marfija, Elen Pejdž, Toma Hardija, Marion Kotijar, Džosefa Gordona Levita… Ovde se već jasno pokazalo da Nolan možda čak i strasno želi da režira neki od budućih filmova o Džejmsu Bondu, a o čemu svedoči i Tenet, barem sludeći po zvaničnom trejleru.
- The Dark Knight Rises (2012)
O čemu je: Osam godina nakon Džokerove anarhične vladavine, Betmen, uz pomoć enigmatične Žene-mačke, biva prisiljen da izbegne iz svog Gotam Sitija kako bi ga spasao od brutalnog teroriste po imenu Bejn.
I?: Treći put na istoj teritoriji, Nolan je, sasvim suvereno, poentirao, uz dodatno i lako primetno još raskošnije budžetske okolnosti. Zanimljivo je da je ostale i ostalo u zasenak bacio upravo pobunjeni Bejne (u tumačenju Toma Hardija), a u superherojskim i srodnim ostvarenjima zbilja retko srećemo ovoliko simpatije za neprikrivene i nasilne pobunjenike protiv ustaljenog poretka i građanske uprizorenosti.
- Interstellar (2014)
O čemu je: Tim istraživača putuje kroz malu rupu u kosmosu pokušajavajući da izbori opstanak za čovečanstvo..
I?: I ovde je sve na svom mestu, ovo definitivno jeste dovoljno zanimljiv SF savremenog kova i visoke klase, u kome Nolan pride poseže i za stilemama arthouse, nezavisnog filma a za skupe, studijske pare, ali vreme će, kanda, ubrzo pokazati da Interstellar ipak nije posebno važno ostvarenje, pa ni ako se ciljano zadržimo isključivo unutar granica Nolanovog rediteljskog opusa.
- Dunkirk (2017)
O čemu je: Saveznički vojnici iz Belgije, Britanskog carstva i Francuske su okruženi nemačkom vojskom i bivaju evakuisani tokom jedne od surovih bitaka u Drugom svetskom ratu.
I?: Premda vizuelno impresivan i korektan u svim aspektima filmskog jerzika i zanata, Dunkirk je ipak samo ambiciozan, a osrednji film neporecivo velikog autora, koji je ovde zapravo sročio čitav film kao izgovor za okušavanje sa najnovijim tehničkim mogućnostima izraza (slično kao što, recimo, Kameronov Titanik, ako ćemo iskreno, postoji samo zbog segmenta sa grandioznim prikazom potapanja tog nesrećnog broda). Samo par godina kasnije, zemljak mu, Sam Mendes, je, u celini gledano, na sličnu temu postigao znatno više sa svojim najnovijim filmom, 1917.
Naslovna fotografija: Warner Bros. Pictures/Summit Entertainment