Održana svečana premijera digitalno restaurisanog filma „Tajvanska kanasta“
Svečana projekcija filma Gorana Markovića Tajvanska kanasta, koji je digitalno restauriran u okviru projekta A1 Kinoteka, održana je 15. novembra u sali „Makavejev“ Jugoslovenske kinoteke, u prisustvu dela filmske ekipe, kao i mnogobrojne publike.
Ovo ostvarenje iz 1985. godine snimljeno je u produkciji „Centar filma“. U drami sa elementima humora, prema scenariju Gorana Markovića i Milana Nikolića, glavnu ulogu igrao je Boris Komnenić. Uz maestralnog Komnenića u filmu su uloge ostvarili: Neda Arnerić, Radko Polič, Gordana Gadžić, Bogdan Diklić, Predrag Miki Manojlović, Petar Božović, Bora Todorović, Semka Sokolović-Bertok, Vojislav Brajović, Josif Tatić.
Priča se plete oko Saše Belopoljanskog, četrdesetogodišnjeg nezaposlenog i nesnađenog arhitekte, koji vara suprugu, zaokupljen je izradom pokretnih skulptura – mrdalica, i nesvesno upada u mrežu malverzacija građevinske mafije.
Muziku za „Tajvansku kanastu“ potpisuju Milan Mladenović i Zoran Simjanović, a u filmu se pojavljuju članovi sastava Ekatarina Velika, značajno doprinoseći atmosferi Beograda onog vremena.
Uoči projekcije restaurirane verzije filma, u Kinoteci je nastupio EKV tribute bend.
Mnogobrojnoj publici zatim su se obratili Jugoslav Pantelić, direktor Jugoslovenske kinoteke i Dejan Turk, generalni direktor kompanije A1 Srbija i A1 Slovenija.
Pantelić je izrazio zadovoljstvo što je ovo već 26. srpski film kojem su, zahvaljujući projektu A1 Kinoteka, vraćeni kvalitet slike i tona kao u vreme premijere, pre gotovo četiri decenije.
Na taj način i današnja, ali i buduća publika moći će još dugo da uživa u ovom filmu koji nam tako živo dočarava duh Beograda osamdesetih godina prošlog veka, rekao je Pantelić. Kako je istakao, Goran Marković istovremeno daje ozbiljnu kritičku sliku tadašnjeg društva, što je i zaštitni znak njegovog opusa.
U fokusu ove duhovite i gorke priče je čovek izgubljen u svetu u kojem živi, još uvek odan idealima iz doba studentske pobune ’68. i nesposoban da prozre igre mutnih tipova, vođenih isključivo materijalnim interesima, kakvih je, inače, sve više u današnjem svetu, izjavio je Pantelić.
Prema njegovoj oceni, Boris Komnenić je kao Saša Belopoljanski ostvario svoju najbolju ulogu kada je u pitanju filmski deo stvaralaštva velikog glumca, koji je preminuo prošle godine.
„Uvid u vreme i duh osamdesetih godina, kao i podsećanje na priču o nesnađenom intelektualcu koji je verovao u ideale, samo su neki od razloga zbog kojih je važno da ovo, kao i mnoga druga filmska ostvarenja, čuvamo od propadanja i zaborava“, istakao je Turk.
„Inspiraciju da ostanemo privrženi i konstantni u ovom projektu pronalazimo u svakom novom gledaocu, kao i u svima onima kojima smo kroz ova umetnička dela vratili uspomene na neka davna vremena. Radujemo se svim ostvarenjima kojima ćemo i u budućnosti zahvaljujući digitalizaciji udahnuti novi život i ostaviti ih u amanet nekim novim generacijama“, dodao je Turk.
Goran Marković se prisetio rada na ovoj uznemirujuće aktuelnoj priči koja pokazuje da je život često igra, tajvanska kanasta, u kojoj pristojan svet postaje žrtva moćnika, njihovih laži i mimikrije. Takođe on je istakao da mu je veliko zadovoljstvo što je ovaj film, koji je po njegovim rečima bio u lošem stanju, zahvaljući saradnji Jugolovenske kinoteke i kompanije A1, sačuvan putem digitalne restauracije.
Buran aplauz isparatio je ekipu filma. Nakon svečane projekcije Buč Kesidi je održao koncert.
Digitalno restaurirana kopija „Tajvanske kanaste“ biće prikazana 22. novembra u dva termina u 18 i 20.30 časova, u Jugoslovenskoj kinoteci u Sali Makavejev. Projekcije će biti besplatne.
Naslovna fotografija: A1 Kinoteka/Promo