Ostajte ovde!!!: Filmovi o odmorima koji su se izrodili u noćne more
Naš narod lepo i mudro veli „Sedi di si, ni za di si nisi“. Ili stihovima ponovo aktuelizovane Desanke Maksimović: „Sreća je lepa samo dok se čeka, dok od sebe samo nagoveštaj da…“. Dakle, dobro razmislite pre no što krenete na odmor/odmore, jer ponekad tek tanka linja razdvaja opuštanje i spokoj od noćne more ovog ili onog intenziteta. Tu su uvek filmovi da potcrtaju svaku, pa i upravo izrečenu tvrdnju. Prisetimo se zajedno nekih od najživopisnijih i/ili najkvalitetnijih filmova koji problematizuju upravo tu moguću sudbinsku igru i nezgodaciju.
- Deliverance (1972)
Ovo remek-delo Džona Bormana, izniklo iz romana Džejmsa Dikija (nedavno objavljenog i na srpskom) prikazuje košmarni sukob izletnika na reci u američkoj zabiti sa lokalcima, a počiva na podsećanju na filmičnost mačističkog životnog stava, ali i na arhetipskom sukobu dijametralno suprotnih i neretko suprotstavljenih svetonazora.
- The Beach (2000)
Ovaj takođe izvrsni film Denija Bojla, nastao po romanu Aleksa Garlanda, mlade avanturiste odvodi u rajske tropske krajolike, gde život svakako ima više smisla, a gde će ubrzo spoznati užase, između ostalog, i eko-komunizma! A malo će popričati i na srpskom jeziku.
- The Descent (2009)
Svojevrstan ženski (i donekle) feministički pandan Bormanovom Oslobađanju je ovaj iznimno zanimljiv horor smešten u supkulturu istraživanja pećina. U ovom filmu je sve, uključujući i silovitu glumu Šone Makdonald i ostalih, sasvim na mestu, osim što ovaj vrlo dobar film ipak ne dobacuje do visova koje je isti reditelj, Nil Maršal, osvojio sa Dog Soldiers, svojim prethodnim filmom sličnog žanrovskog usmerenja.
- The Shallows (2016)
Na moru, gle čuda, ima i morskih nemani, a neke od njih su zapanjujuće krvoločne i uporne. Na to ukazuje, na to nas podseća ovaj odličan minimalistički horor sa oku uvek ugodnom Blejk Lajvli u glavnoj i praktično jedinoj zamašnijoj (ljudskoj) ulozi. A deo specijalnih efekata na ovom filmu radili su VFX čudotvorci iz našeg Beograda.
- Weekend at Bernie’s (1989)
Vikend sa mrtvacem jedan je od filmova za koje se dosta lako može utvrditi da je popularniji u Srbiji nego na matičnom tržištu (ah, te čari zlatne ere VHS-a!); u pitanju je šarmantna, poletna i zabavna komedija koja preuzima ključni motiv iz jednog od Hičkokovih klasika, na koji nadovezuje dimamičnost koja proističe iz buddy komedija tog i ranijih doba.
- The River Wild (1994)
Srbija nema more, ali ima izobilje reka (barem ih još ima u ovom, konkretnom trenutku), a gde su reke, tu su i brzaci i oni koji bi da se spuštaju i splavare po njima. Savršena filmska „rima“ tome mogao bi da bude ovaj sočni psiho-triler Kurtisa Hansena iz sredine devedesetih u kojem je, pomalo neočekivano, pokraj Kevina Bejkona, Dejvida Stretherna, Džona Si Rajlija, Bendžamina Breta, prilično nadahnuto zaigrala i večita Oskarovka – Meril Strip.
- The Hostel (2005)
Reklo bi se da dobar deo recentnijih američkih dokumentarnih serija (Tiger King, Jeffrey Epstein – Filthy Rich…) može i das zastraši i da odvrati neke od puta i primisli o (boljem) životu u Americi, a Hostel Ilaja Rota, vrlo, vrlo dobar i izrazito mračan i nasilan rad iz popularnog mikro-žanra torture porn horora, ide u suprotnom pravcu – mladi Amerikanci čuveno „srce tame“ spoznaće usred Evrope (konkretno – u Slovačkoj), na svom proputovanju starim kontinentom. Šteta što Ilaj Rot u svojim potonjim brojnim režijama nije ispunio kreativna obećanja tako suvereno data upravo u Hostelu.
- No Escape (2015)
Odmoru na egzotičnim lokacijama, pa bilo to zapravo i tokom početka života u novoj kući i na drugoj adresi, može na put i za vrat da stane i, recimo, vojni udar; to je, na primer, slučaj u ovom pomalo nenadano konsekventnom i učinkovitom akcionom trileru sa Lejk Bel, Ovenom Vilsonom i Pirsom Brosnanom u najznačajnijim rolama.
- Midsommar (2018)
Za par godina verovatno će se o ovom odličnom filmu govoriti kao o remek-delu s početka ovog milenijuma; ako se to desi, biće to sa puno osnova i sasvim opravdano, jer je Midsommar izvrstan i osoben primer inteligentnog antropološkog horora, gde strava i užas mlade avanturiste vreba u bajkolikim nordijskim seoskim pejsažima.
- National Lampoon’s European Vacation! (1985)
U stvari, svi filmovi iz prvobitnog dela ove zabavne i plodne franšize mogu da posluže kao ilustracija tezi ovog teksta: European Vacation nekako to čini na najživopisniji i najzabavniji način, a malerozna porodica Grizvold (Čevi Čejs, Beverli Danđelo i dvoje omladinaca) zlu sreću spoznaju tokom obilaska kitnjaste i nadobudne Evrope, čime ovaj film stupa u analogiju i a Rotovim Hostelom.
- Chernobyl Diaries (2012)
Ovaj zanimljiv ali u dobroj meri u krajnjem ishodu i rutinski i tipski horor kao dramaturšku doskočicu koristi fenomen ekstremnog turizma; konkretno, grupica mladih, odvažnih ili samo nepromišljenih ide u tajni obilazak mračne zaostavštine grozomornog Černobilja. Za nas je intrigantan podatak da je ovaj film delom sniman baš u Srbiji!
Naslovna fotografija: Sony Pictures