• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom

Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom

Đorđe Bajić
04.09.2020. 5 min Film/TV

Poslednjeg dana avgusta upriličena je novinarska projekcija prve epizode serije Močvara koja od 6. tj. 12. septembra 2020. godine počinje da se prikazuje na Superstar TV-u (termin: nedelja u 21 čas) i RTS-u (termin: subota u 20 časova, šest dana kasnje u odnosu na premijeru na Superstaru).

Ako pratite moje tekstove na City Magazinu, verovatno ste primetili da pasionirano pratim kriminalistički žanr i da rado pišem o njemu. Poslednjih godina je ovaj žanr sve popularniji u Srbiji i naša publika sve češće daje šansu delima domaćih autora. Serije su posebno primećene. Ubice mog oca (2016) su, bez obzira na drastičan pad nakon prve sezone, dokazale i pokazale da je i kod nas moguće napraviti kriminalističku seriju vrednu pažnje. Usledile su Senke nad Balkanom (2017), Državni službenik (2019), Grupa (2019) i Tajkun (2020), serije koje su, svaka na svoj način, postigle uspeh i popularnost. Močvara, valja to odmah istaći, poseduje potencijal da zaseni sve svoje prethodnike.

https://www.youtube.com/watch?v=2klKYoE9NZQ

Tvorci Močvare, scenaristkinja Milena Marković i reditelj Oleg Novković, dobro su uigran tandem. Istina, do sada su stvarali u okvirima autorkog filma i nisu koketirali sa žanrom. A onda se dogodila Močvara i oni su u žanr zaronili, duboko i bez zadrške. Iskreno, nisam to očekivao. Filmovi potput Belog, belog sveta ili Sutra ujutru u sebi ne sadrže ništa što bi ukazalo na ovakav preokret. Milena Marković je u razgovoru nakon projekcije istakla da izuzetno voli noar, i da sa velikim zadovoljstvom čita dela Džejmsa Elroja i Majkla Konelija. Ta njena ljubav se zaista i vidi u Močvari koja se, što je dodatni povod za pohvalu, udaljava od uzora i nudi srpsko čitanje noara, ili, kako je sama autorka rekla, realnost Novog Beograda datu kroz koprenu strasti, žudnje, izdajstva i tajni iz prošlosti. Balansirajući između art-haus štimunga i manje-više standardne detektivske misterije (radnja se, kao i u mnogim serijama tog žanra, vrti oko brutalnog i misterioznog ubistva lepe žene), Močvara je uzbudljiva, provokativna, promišljena i melanholična. Autentični srpski noar.

Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom

Već prva scena postavlja ton. Lepa mlada žena (glumi je Miona Marković) spušta se stepenicama. Na sebi ima raskopčanu bundu i gotovo ništa drugo. Ali njena nagost nije data u ekspolatacijskom ključu, ona ne sadrži eksplicitni seksualni napon, već je tu da nam pokaže da pred nama počinje da se odmotava narativno klupko namenjeno publici sa gledlačkim iskustvom i zrelim ukusom, da na male ekrane nije stigla još jedna tipska serija koja igra na sigurno. Kako minuti odmiču, ovaj utisak se samo produbljuje, sve do sjajno dizajnirane odjavne špice u kojoj, dok Jelena Petošević peva pesmu Dole u mraku, bivamo počašćeni nagoveštajima onog što nas čeka u narednih devet epizoda. A čeka nas, izvesno, dosta toga.

Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom
Miona Marković u Močvari

Novković se na Močvari uglavnom okružuje ljudim sa kojim je već jednom ili više puta sarađivao. Njegovi ključni kreativni saradnici (kostimografkinja Marija Nikolić, scenografkinja Irena Marjanov, kompozitor Vojislav Aralica, direktor fotografije Miladin Čolaković) radili su sa njim i na Živom čoveku, filmu koji je snimljen neposredno pre Močvare i čija je premijera odložena zbog situacije sa Kovidom-19. Tim je uigran i to se vidi. Čolakovićeva fotografija veoma ubedljivo dočarava sivilo i bedu Novog Beograda; ima u njoj one atmosfere poznate iz crnog talasa, ali date na jedan svež način. Provučeni kroz noar przmu, poznati gradski predeli dobijaju nove obrise, a nadolazeće senke, ne/oštrina slike i prigušene boje udahnjuju posebnu teksturu filmskoj slici.

Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom

Što se glumačke podele tiče, ima tu dosta preklapanja sa Živim čovekom i Otadžbinom, ali je glavna uloga poverena Goranu Bogdanu kome je ovo prva saradnja sa Olegom Novkovićem i Milenom Marković. U najkraćem: Bogdan je izvanredan. Ova globalno gledano zlosrećna godina je, uz 2017. i treću sezonu Farga, najvažnija godina u njegovoj dosadašnjoj karijeri (početkom 2020. u Berlinu je prikazan i nagrađen Otac Srdana Golubovića, film u kome je hrvatski glumac ostvario sjajnu ulogu, a koji je producirala Jelena Mitrović sa kojom je ponovio saradnju i na Močvari; dok nas uskoro, u Veneciji, očekuje svetska premijera Oaze Ivana Ikića, takođe sa Bogdanom u glumačkoj podeli).

Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom
Goran Bogdan u Močvari

Bogdanov inspektor Nikola Krsmanović već u prvom satu izranja kao višeslojan i zaokružen protagonista. Njegovoj uverljivosti nimalo ne smeta što je satkan od klišea (inspektor alkoholičar sa problemima u braku i poznanstvima u kriminalnom miljeu). Bogdanova bespoštedna gluma ima potporu u odlično napisanim dijalozima, nadahnutoj režiji i zaista vrsno postavljenim epizodnim likovima Maje i Danice, Nikoline supruge i majke, koje Marta Bjelica i Svetlana Ceca Bojković tako lepo senče i glumački produbljuju. Nova lica Stefan Trifunović i Jana Bjelica, u ulogama Nikolinih kolega Bobana i Milke, odmah su ispod Bogdana na kast-listi i u potpunosti opravdavaju ukazano povrenje: njihovi likovi su u prvoj epizodi samo zagrebani, s tim da je potencijal očigledan. Epizodisti su svi od reda veoma dobri, a posebno Denis Murić kao Milutin, buntovni brat ubijene, dok je Ani Franić pripala izuzetno podatna uloga koja će, siguran sam, privući dosta pažnje.

Prikaz prve epizode serije „Močvara“: U potrazi za srpskim noarom
Stefan Trifunović, Jana Bjelica i Goran Bogdan u Močvari

Močvara je art-haus u oblandi žanra: kriminalistički narativni elementi radnju čine sočnom i dinamičnom, dok režija i scenario poseduju snažan autorski pečet, netipičan za televizijsku produkciju. Uzorak od jedne desetine jeste realativno mali, ali rekao bih da je sasvim dovoljan kako bi se izneo zaključak da su Oleg Novaković i Milena Marković, ujedinjeni u žanru, publici ponudili svoje do sada najkomunikativnije i najintrigantnije delo. Pred nama je jedna mračna serija, „tvrđa“ od onoga na šta je gledateljstvo naviklo, negde na tragu prve sezone Pravog detektiva i Boša, a opet autentično srpska. Ako se kvalitet prve epizode održi i u sledećim, Močvara je predodređena za kultni status.

Fotografije: Firefly Productions

Oznake:

domaće serijekrimićirecenzijaserijetrileri

Podeli

Zaprati Autor

Đorđe Bajić

Pasionirano prati film, književnost i strip od najranijeg detinjstva. Prvi tekst iz oblasti pop kulture objavio je 1997. godine u XZabavi, a pisao je i za Popboks, NIN, Huper, Yellow Cab... Pored kritika i tekstova iz oblasti popularne kulture, piše i romane.

Ostali članci

Platforma „Rekonstrukcija“ raspisuje konkurs za vizuelne umetnike koji žele da stvaraju u javnom prostoru
Prethodni

Platforma „Rekonstrukcija“ raspisuje konkurs za vizuelne umetnike koji žele da stvaraju u javnom prostoru

Ana de Armas briljira u trejleru filma „Nije vreme za umiranje“
Sledeći

Ana de Armas briljira u trejleru filma „Nije vreme za umiranje“

Sledeći
Ana de Armas briljira u trejleru filma „Nije vreme za umiranje“
05.09.2020.

Ana de Armas briljira u trejleru filma „Nije vreme za umiranje“

Prethodni
04.09.2020.

Platforma „Rekonstrukcija“ raspisuje konkurs za vizuelne umetnike koji žele da stvaraju u javnom prostoru

Platforma „Rekonstrukcija“ raspisuje konkurs za vizuelne umetnike koji žele da stvaraju u javnom prostoru

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    ratni film
    Za njega kažu da je najtačniji i najbrutalniji ratni film ikad snimljen: Reditelj je pre 40 godina snimio ovo remek delo i svojevoljno otišao u penziju jer nije morao više ništa da kaže
    CityMagazine
    štrumpfovi
    „Štrumpfovi – veliki film“ vodi u nezaboravnu avanturu
    CityMagazine
    ivan tokin
    Najzrelije Tokinovo delo – „Crna noć nada mnom i zvezdano nebo u meni” u prodaji od 10. jula
    CityMagazine
    metal
    Ovo je 5 najvrelijih metal koncerata u Srbiji ovog leta – čak i za one koji inače ne slušaju ovu vrstu muzike
    Miloš Dašić
    United Media ponovo na Pulskom filmskom festivalu: Podrška kreativnosti, autorima i najboljem regionalnom filmu
    United Media ponovo na Pulskom filmskom festivalu: Podrška kreativnosti, autorima i najboljem regionalnom filmu
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖