Tužna priča na sto načina, kurva-sudbina: Kritika serije „Pam & Tommy“
Svakom neizdržu kad-tad dođe kraj (naravno, lakše je kad postoji vremenski okvir koji onda bude i ispoštovan), pa tako i čekanju na, nimalo iznenađujuće, uslovno rečeno, seriju delimičnog biografskog tipa, odnosno, jedne u nizu serija koje obrađuju stvarne događaje iz života slavnih i (barem povremeno) napaćenih; nije teško prepoznati, a tu je i naslov iznad ovih redova, da je tu reč o mini-seriji Pam & Tommy, koja se bavi i dalje prepoznatljivim i slikovitim skandalom krađe i potonje eksploatacije privatnog snimka seksa tada u braku združenih, Pamele Anderson i Tomija Lija.
Ovaj slučaj, istini za volju, nikada ni nije bio neka glavolomka sa sijaset nepoznatih, naprosto, čitav komplot tu je prilično jasan, ali taj slučaj i sa tačke gledišta 2022. godine ostaje izrazito znakovit, tim pre jer je predstavljao i simbolički potentan kraj ere, nazovimo to tako, digitalne nevinosti, posle čega je dobar deo planete (a da niko to nije tražio, a možda ni zbilja priželjkivao), porinut u toksični mulj sveopšte povrede privatnosti.
Na to se nadovezao i niz slučajeva gde su sami akteri, tada samo VIP-ovci u istrajnom pokušaju u bespuća interneta sami plasirali snimke svojih „indiskrecija“ pomenute sorte, naravno, kao danka koji se mora platiti, ako ne na onom neizbežnom mostu, a onda na onoj poslovičnoj ćupriji, ako se već tako srčano hrli ka slavi i ekonomskoj relaksiranosti najčešće bez stvarnog okrića i opipljivih napora i žrtava.
Ipak da, za svaki slučaj podsetimo, tamo koncem devedesetih, kao deo osvetničke misije nasamarenog, prevarenog i neisplaćenog radnika uposlenog na renoviranju bračne im palatice u javnost je, pa još u tim ranijim danima opsežnije dominacije interneta po meri civila tj. plebejaca, dospeo privatni snimak seksa tada friško venčanih vedeta šoubiznisa – Pamele Anderson, u tom trenutku planetarno obožavane na konto uloge u seriji Čuvari plaže (mi smo tada imali prečeg posla, ali Bejvočje u crnilu poznog miloševićizma i „sankcija međunarodne zajednice“ dobacio i do nas) i Tomija Lija, bubnjara benda Motli Kru, tada već na vidljivom zalasku prvobitne i ključne slave.
Dakle, odložimo li već dugo prisutni, a ipak nešto noviji cinizam sa strane, lako možemo doći do spoznaje šta je to posebno znakovito u toj sočnoj epizodi iz recentnijeg dela istorije popularne kulture u najširem smislu – naprosto, taj slučaj označio je tačku bespovratnog prodora u do tog trenutka manje ili više uspešno i taktilno branjeni prostor privatnosti, te u metaforičkom smislu on označava i trenutak tog sveopšteg gubljenja nevinosti u smislu poimanja poštovanja prava na lično i intimno.
A, uz sve to, priča o Pameli i Tomiju neporecivo je sočna, što je evidentno na uzorku dosadašnjeg toka ove serije. Iza serije u rediteljskom smislu većim delom stoji Kreg Gilespi, autor poprilično stilski raznorodnog i fluidnog opusa; međutim, Pam & Tommy se po poviše osnova može dovesti u vezu sa onim što smo videli i što je dobar deo nas znao da ceni u njegovom filmu Ja, Tanja o osvetoljubivoj klizačici od pre nekoliko godina.
Naime, Gilespi i u slučaju ove serije zadržava tu pipavu ravnotežu između očigledne topline i brige prema akterima priče, čija je muka, ali čije su i bizarnosti u fokusu njegovog narativnog zanosa, sa jedne, i diskretne a celishodne i zaumne sprdnje, s druge strane. U tom ključu ide i serija Pam & Tommy, što je, prilagođeno datostima serijskog pripovedanja i izraza viđenog za manje ekrane, i dalje krajnje učinkovit i smislen pristup.
Pride, Pam & Tommy pažnju na sebe skreće i dalje upadljivom hrabrošću da pred tu, dakle, znatno širu publiku iznese priču čija je linearnost ciljano poništena, zarad ne samo oneobičavanja, nego i dinamičnijeg/energičnijeg prikaza te, kako smo već pojasnili, priče prilično jednostavne faktografije.
Tome treba dodati i lako uočljiv postupak koji takođe iziskuje gledalačko strpljenje i dobronamernost – naime, nakon prve epizode, koja obiluje vulgarnostima (gde se dobacuje i do scene u kojoj Tomi Li razgovara sa svojim do pre par trenutaka „uposlenim“ penisom), a gde dvoje udarnih junaka bivaju prikazani kao karikature možda vredne otvorenog i ne preterano suptilnog podsmeha, u kasnijim epizodama ton se lagano i elegantno menjao, osnaživao i činio obuhvatnijim i raznovrsnijim.
Pri tome su Pamela i Tomi efektno „humanizovani“, a što onda nužno trasira put ka narečenoj polivalentnosti u pristupu, ali, što je važnije, i do pomnijeg razumevanja i empatije, naravno, združene sa brigom, kao posestrimom joj, za junake koji su nominalno vredni tek brzopoteznog prezira i ravnodušja.
Tako ćemo u jednom trenutku priče biti svedoci i dirljivog momenta u kome možemo da primetimo kako u trenu preko njihovih lica prelazi uočljiva senka brige za dane koji dolaze i ono što u njihovom odnosu tek treba da nastupi – u toj sceni navrat-nanos venčani par u avionu razgovara o omiljenim filmovima, gde ona navodi Lepu ženu i Besanog u Sijetlu, a on Stravu u Ulici Brestova, Dečiju igru, Gospodara pakla 2…
Na listi aduta je i očekivano precizna rekonstrukcija te kričave ere, vešto baratanje pridodatim rukavcima izvornog toka i suštine zapleta unutar te priče, ali i, nimalo iznenađujuće, sasvim dostatna glumačka dostignuća.
Set Rogen dosta ubedljivo krcka ono što mu je preostalo od ipak vidno potrošene glumačke harizme i pratećeg joj magnetizma, Nik Oferman i ovog puta poentira, Tejlor Šiling (poznata po glavnoj roli u seriji Orange is the The New Black) pokazuje svoje iznimno zanimljivo drugo glumačko lice, Sebastijan Stan je nanovo osvedočeno dobar i siguran, dok je, kanda, tu najviše ponudila Lili Džejms, glumica do ovog trenutka prilično upitnih kapaciteta, koja je liku Pamele Anderson darovala i finu ravnotežu beslovesnosti, žovijalnosti, suštinske topline i pritajenog tragizma.
Imajući sve pobrojano i istaknuto u vidu, Pam & Tommy je u velikoj meri opravdao očekivanja pominjanih nestrpljivaca, pri čemu kao aksiom i dalje čvrsto stoji uverenje da smo uvek i na svakom mestu mi sami odgovorni za vlastita očekivanja, što se, uostalom, da primeniti i u slučaju Pamele Anderson i Tomija Lija iz te ere, zblanutih sudbinskim i drugim zaokretima koje ne mogu da kontrolišu i pred kojima su, uz sav novac i svu uvek privlačnu i zgodnu slavu, suštinski nemoćni.
Fotografije: Hulu/Disney Plus