• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Kraj divljine i usamljenost čoveka: Obojene fotografije Džima Notena

Kraj divljine i usamljenost čoveka: Obojene fotografije Džima Notena

Ljubisav Panić
17.11.2021. 3 min Fotografija

Kada posmatramo diorame sa životinjama, koje se mogu videti u muzejima širom sveta, obično potiskujemo suštinu. Doživljavamo ih kao obrazovna sredstva ali, koliko god da su nalickane, one su poput groblja. Preparirana trupla životinja iskorišćena su da bi se posetiocu ponudio egzotični prozor u svet prirode, koji ga ubeđuje da takva priroda zaista postoji „negde tamo“.

Suočena sa smrću, podsvest posmatrača ipak stvara nemir i drugačiju poruku od planirane. Životinje koje u nas gledaju s druge strane stakla prestaju da svodoče o dalekoj, nepoznatoj i egzotičnoj prirodi, pretvarajući se u morbidan prikaz njenog izumiranja. Prazne ljušture praznog pogleda u neobičnom muzejskom kontekstu upozoravaju na opasnost da bi mogle biti sve što će ostati od divljine i bogatstva živog sveta. Imajući to u vidu, nije nikakvo čudo što je fotograf Džim Noten upravo u njima pronašao inspiraciju.

Većina radova ovog umetnika iz serije Eremozoik nastala je tako što je fotografisao eksponate ili diorame u muzeju, a potom ih digitalno menjao i bojio. Rezultat su prikazi životinja koji izgledaju kao da potiču sa druge planete, u šta se možete uveriti u galeriji ispod ovog teksta.

Kraj divljine i usamljenost čoveka: Obojene fotografije Džima Notena
Beli nosorog (foto Jim Naughten, theguardian.com)

Neobičnim manipulacijama koloritom Noten je uspeo da skine konvencionalnu masku muzejskih postavki i izvuče njihov gotovo nekrofilski podtekst na površinu, čime bolno podseća na sve veću usamljenost i prazninu u okruženju čoveka. „Kreiranjem nestvarnih postavki sugerišem da je naša slika prirode izmišljena“, rekao je. „Takođe me zanima kako smo postali mentalno odvojeni i izolovani od prirode – divlje životinje su negde drugde, u izolaciji, dokumentarcima, safari parkovima, zoološkim vrtovima. Kao da su od drugorazrednog značaja dok ljudi sve više ovladavaju svakim kutkom planete.“

Naziv Eremozoik takođe potcrtava namere autora. Termin potiče od američkog biologa Edvarda Ozborna Vilsona, koji ga je skovao da bi istakao sveobuhvatan uticaj savremene civilizacije na izumiranje vrsta. Noten se na sličan način i ranije bavio prirodom. U prethodnoj seriji fotografija, nazvanoj Planine Konga, ponudio je svoju viziju izmišljenog afričkog predela, koji je opsedao maštu ljudi devetnaestog veka.

Tehniku bojenja fotografija, koju je primenio u oba projekta, autor naziva digitalnim slikarstvom i ističe da ne primećuje veliku razliku između upotrebe digitalnih alata i poteza četkicom. „Možete se vratiti fotografiji iznova i iznova, menjajući je i radeći u slojevima, dodajući i oduzimajući elemente i boje. Obično počinjem sa ‘osnovnom fotografijom’, velikim fajlom koji biste mogli da izjednačite sa platnom, i radim na njoj, ponekad nedeljama, da bih dobio ciljani završni rezultat.“  

Kraj divljine i usamljenost čoveka: Obojene fotografije Džima Notena
Rečne ptice (foto Jim Naughten, theguardian.com)

Serija Eremozik biće izložena u londonskoj galeriji Grove Square do 18. novembra. Deset odsto od prodaje fotografija biće dodeljeno međunarodnoj organizaciji Fauna i flora, koja je očuvanju ugroženih vrsta posvećena od 1903. godine. Ovako dug period od osnivanja organizacije možda je najbolji pokazatelj kontinuiranog štetnog delovanja čoveka i njegove nemogućnosti da zaustavi uništavanje prirode.

Noten veruje da problemi nastaju jer smo u evolucionom treptaju oka napravili jaz u odnosu na naše pretke, čija je povezanost sa prirodom bila nemerljivo veća, i nada se da će serija Eremozoik stvoriti mogućnosti za pozitivne promene. „Imao sam ideju da napravim višebojne scene koje bi funkcionisale poput magične verzije Šangri La: odražavale bi našu fiktivnu, ružičastu ideju o svetu prirode, kao i našu nepovezanost sa njim“, rekao je. „Ali tu je u igri još jedna priča: mi smo još uvek biološka vrsta koja je podložna zakonima prirode.“

Izvori: jimnaughten.com, theguardian.com, fadmagazine.com, trebuchet-magazine.com

Naslovna fotografija – Orangutani (foto Jim Naughten, theguardian.com)

Oznake:

izumiranje vrstaživotinježivotna sredina

Podeli

Zaprati Autor

Ljubisav Panić

Obožava film i nauku. Diplomirao je arheologiju na Filozofskom fakultetu. Novinarstvom se bavi više od deset godina. Pisao je članke, filmske kritike i kritike naučnopopularne literature za Lice ulice, Yellow Cab, Popboks, Dobre vesti...

Ostali članci

7. Festival američkog nezavisnog filma „IndieBelgrade“ u Domu omladine Beograda
Prethodni

7. Festival američkog nezavisnog filma „IndieBelgrade“ u Domu omladine Beograda

Stigao je drugi, bombastični trejler za film „Spajdermen: Put bez povratka“
Sledeći

Stigao je drugi, bombastični trejler za film „Spajdermen: Put bez povratka“

Sledeći
Stigao je drugi, bombastični trejler za film „Spajdermen: Put bez povratka“
17.11.2021.

Stigao je drugi, bombastični trejler za film „Spajdermen: Put bez povratka“

Prethodni
16.11.2021.

7. Festival američkog nezavisnog filma „IndieBelgrade“ u Domu omladine Beograda

7. Festival američkog nezavisnog filma „IndieBelgrade“ u Domu omladine Beograda

No Comment! Be the first one.

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    28 godina kasnije
    “28 godina kasnije, konačno stiže u domaće bioskope
    CityMagazine
    Indira Paganotto
    Indira Paganotto je izbacila novi hit u saradnji sa legendom elektronske muzike
    CityMagazine
    poslednji problem
    „Poslednji problem”: Filmski detektiv pred stvarnim izazovom
    Filip Milosavljević
    the cure
    The Cure objavili album „Mixes Of A Lost World“
    Filip Milosavljević
    elio
    Ko sve pozajmljuje glas u novoj Piksarovoj animaciji „Elio”?
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖