Bunker fest biće održan 14. i 15. novembra
Bunker fest, koji predstavlja manjinsku umetnost, kako u svom karakteru, tako i po sadržaju, ove godine se održava se u subotu i nedelju 14. i 15. novembra u KS Eđšeg od 16.00 časova i biće posvećen grafičkoj noveli, kao specifičnom žanru novog stripa. Biće predstavljena izdanja: Kraljevačka punk hronika, Strip u etru, Međugroblje, kao i izdavači i nekadašnja radio emisiju Striptomicin koja je bila posvećena stripu.
Festival su podržali Grad Novi Sad – Gradska uprava za kulturu i Fondacija „Novi Sad 2021 – Evropska prestonica kulture“.
Program:
Subota 14. 11. 2020. godine
- 16 h berza stripova, fanzina, grafičkih novela
- 16.30 h Striptomicin ponovo među Srbima DEE JAY MINYA RAMONE pušta i vezuje!
- 17 h. Promocija knjige Kraljevačka punk hronika, Vojkana Trifunovića
- 18 h Izložba Momci – svečano otvaranje
Nedelja 15. 11. 2020. godine
- 16 h berza: grafičke novele, stripovi, fanzini, muzička izdanja
- 16.30 h predstavljanje grafičkih novela naših izdavača: Komiko, Besna kobila, Sistem komiks I Modesty stripovi
- 17 h izložba i potpisivanje Milan Dog, razgovor Strip u etru
- 18 h izložba i razgovor sa Zvonimirom Vidićem o izdanju Međugroblje u kome učestvuju Zoran Penevski, scenarista; Zvonimir Vidić, crtač i Žika Tamburić, izdavač.
Grafička novela je sintetička literarna forma koja sjedinjuje tekst i slike, odnosno kako sam naziv kaže – crtani roman. Tehnički je grafički roman najsličniji stripu, ali se pojam češće odnosi na kompletnu priču, objavljenu u jednoj knjizi, umesto na priču koja se objavljuje periodično ili objedinjuje u jednim koricama više priča. U osnovi grafički roman predstavlja kombinaciju teksta i slike, pri čemu tekst daje kontekst slikama, a crteži daju kontekst tekstu. Naraciju nose tekst i slika naizmenično, što predstavlja pravi simbiotički oblik grafičkog romana.
Forma grafičkog romana nastala je istovremeno kada i strip, odnosno krajem 19, početkom 20. veka. Sam pojam grafički roman prvi je, 1977. godine, upotrebio Vil Ajzner, američki strip crtač, kako bi opisao svoj roman Ugovor s Bogom. Ovim pojmom želeo je da napravi razliku između ovakvog dela i standardnog stripa, da bi naglasio njegovu književnu orijentaciju. Nakon toga ovaj pojam je pao u zaborav sve do 80-ih godina 20. veka, kada je Art Špigelman objavio biografski grafički roman o holokaustu Maus, za koji je 1992. godine dobio Pulicerovu nagradu. To je bio prvi put da se neki grafički roman probio na listu bestselera. Do tada je ova vrsta literature uglavnom bila marginalizovana i nije smatrana književnim delom, što se 90-ih godina 20. veka promenilo, zahvaljujućiupravo Špigelmanovom Mausu.