• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Type and hit Enter to search

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
FILE - In this Nov. 14, 2017 file photo, director Woody Allen attends a special screening of "Wonder Wheel" in New York. A memoir by Allen, "Apropos of Nothing," will be released by Grand Central Publishing on April 7. (Photo by Evan Agostini/Invision/AP, File)

Prikaz autobiografske proze „Vudi Alen. Apropo ničega.“

Zoran Janković
15.11.2021. 5 Mins Read Knjige/Stripovi

Istina, Vudi Alen se tokom svog višedecenijskog pregalaštva na planu filma nije preterano zanimao za podžanrove sudske drame i naturalistički shvaćene drame o zakrvljenim članovima porodica, naprosto, persiflaža, satira i cinizam za to baš i nisu zgodna osnova, ali sva je prilika da će njegova autobiografska/memoarska proza naslovljena Vudi Alen. Apropo ničega. (na srpski prevela Stela Spasić, objavila beogradska Laguna) i kod nas prevashodno biti posmatrana kroz prizmu onoga što je kao snažna impresija ostalo nakon prikazivanja HBO dokumentarne serije Farou protiv Alena, te će i ovaj njegov literarni rad biti odmeravan kao svojevrsna Roršahova mrlja, gde će manje ili više usredsređeni ili manje ili više dobronamerni i naklonjeni mu čitaoci tražiti dokaz u prilog uverenja koje po tom pitanju već imaju.

A iz narečenih filmskih sudskih drama (ako ne i iz vlastitih iskustava u vrtlogu sudskog sistema i pratećih mu zamešateljstava) kinofili su davnih dana još naučili da je optuženome dato da se brani na bilo koji način koji smatra najučinkovitijim, te i pomenuti deo ove Alenove (i, to treba naglasiti, alenovski koncipirane i ustrojene) proze treba iščitavati upravo u tom ključu.

On, sasvim očekivano, pobija sve optužbe svoje bivše životne saputnice i česte saradnice na filmu, Mije Farou, staloženo i pregledno prolazeći stavku po stavku, odbacujući pojedinačne optužbe i pojašnjavajući kontekst, ali i ukazujući na izvesnu zaveru protiv knjiga, zaveru klike na čijem je čelu, naravno, upravo Farou. A Alen nju u tom delu ove knjige nedvodsmisleno smešta u kalup ranije književnog, a već dugo i filmskog arhetipa prezrene i odbačene žene (a woman scorned), arhetipa sa korenima čak i u Svetom pismu, a ni to nimalo ne iznenađuje.

Povezani članci

Otkrivamo deo programa 28. Festivala autorskog filma

Ejdur Ava Olafsdotir: Knjige su te koje pronalaze nas kad su nam potrebne

Kako se moglo saznati iz ovde već pominjane dokumentarne televizijske serije, Alenov duševni i moralni svetonazor često se, naime, prvo očitavao u njegovim delima; pratimo li tu (navodnu) mustru, možemo da se prisetimo i jedne epizode iz njegovog filma Deconstructing Harry, u kome supruga (psihijatrica koja radi u ordinaciji smeštenoj u vlastitom domu), verbalno napada supruga jer je ju prevario sa jednom od njenih pacijentkinja, na šta joj on odgovara da je, kao pisac, naprosto upućen na njene pacijentkinje kad i ona već radi „od kuće“, pa mu je i izbor bio sužen.

Foto: Getty Images

U tom ključu se, dakle, mogu iščitavati i sledeći redovi iz ove knjige: „Pošto Mija i ja nismo bili ljubavnici kakve su nas zamišljali u javnosti, bio sam zreo za ozbiljnjiju vezu. To je mogla da bude neka glumica, sekretarica, zubarka koja voli švedske filmove. Naravno, s obzirom na moju strast prema harakiriju, to je bila Sun Ji. Dakle, da, moja ljubav prema njoj nije bila u skladu s Robertovim pravilima procedure ali oboje obožavamo svaki trenutak koji smo proveli zajedno za ovih dvadeset godina“. Sun Ji je, podsećamo, usvojena kćerka Mije Farou, koja je odrastala i pored Vudija Alena,a pomenuti Robert je autor dalekosežno uticajnog praktičnog vodiča za politička, lokalna, civilna, demokratska udruženja…

U tom segmentu ove knjige nema ama baš nikakvog iznenađenja, pa ni najbleđe naznake istog; ostatak knjige protiče u pitkim i vešto ispripovedanim anegdotama koje sežu od detinjstva pa sve do aktuelnog utihuća profesionalnih angažmana (Alen je, naime, poslednji film, Rifkinov festival, uradio u svojevrsnom, dobrovoljnom egzilu, u zaista nezavisnoj produkciji, u San Sebastijanu, sa ipak manje prestižnom glumačkom podelom nego inače: Valas Šon, Džina Geršon, Lui Garel, Elena Anaja, Serhi Lopes, Kristof Valc)…

U ne samo asocijativnoj ravni sa njegovim zaslugama na polju sedme umetnosti, a u direktnoj vezi sa američkim poreklom ovog štiva su i brojni (doduše, u širu sliku i priču) udenuti saveti mladim i filmskim stvaraocima u pokušaju ili na početku puta, poput:

„Mladim režiserima koji mi zatraže savet uvek kažem sledeće: usredsredite se samo na posao. Ne dižite pogled! Radite. Uživajte u svom radu. U suprotnom, promenite posao. Ne dozvolite da na vas utiče okruženje. Znate da je to o čemu razmišljate smešno, odnosno znate koje ciljeve hoćete da ostvarite. Imate viziju i probajte da je sprovedete u delo. To je tako jednostavno. Sami donesite sud. Znate da li ste napravili film koji ste zamišljali pre nego što ste počeli. Ako jeste, odlično. Uživajte u zadovoljstvu koje vam donosi ostvarenje cilja, namignite sebi u ogledalu i nastavite dalje…“

Foto: Laguna

Ti su saveti u potpunom saglasju sa tamošnjom, dominantnom, anglosaksonskom i protestantskom doktrinom vere u novi pokušaj i nepokolebljive marljivosti, ali stvari ovde postaju znatno životnije, upečatljive, i, ukupno uzev, zabavnije kada i na tu teritoriju nahrupi dobro poznata Alenova samoironija, kao, recimo, u ovom kratkom odlomku: „Studentima režije nemam ništa vredno da ponudim. Moje navike prilikom snimanja odraz su lenjosti i nediscipline – to je tehnika propalog, odbačenog studenta filmske režije.“

U slučaju ove knjige stvari stoje slično i u širem smislu i u sijaset drugih, srodnih primera razasutih na oko 370 stranica teksta; Vudi Alen. Apropo ničeg. najpoletnija postaje i najviše pruža kada se Alen (iznova i iznova) i dalje ubedljivo i artikulisano podsmeva samome sebi i svojoj personi, a najvibrantniji su oni njeni segmenti koji se tiču dogodovština i katkad čudnih odluka i izbora na snimanju nekih od njegovih najviđenijih i najvoljenijih filmova.

Ipak, Alen je dugo prisutan i na filmu i u sferi književnosti, pa se lako primećuju brojni tragovi (istina, i dalje vešto zamaskiranog) manirizma i autoreciklaže. Kao i brojnjih referenci na nasleđe umetnosti i popularne kulture koja ga je u stvaralačkom smislu oblikovala i navodila. Tako, već u prvoj rečenici ovog dela stoji: „Kao i Holden, nisam baš raspoložen da se upuštam u masu gluposti a la Dejvid Koperfild, mada će vam u mom slučaju možda biti zanimljivije da pročitate nešto o mojim roditeljima nego o meni.“

A, u celini gledano, kao što je istaknuto u prvom pasusu ovog prikaza, ova Alenova proza ipak će na prvom mestu biti još jedan lakmus-papir trpeljivosti prema onoj često prisutnoj teškoj neravnoteži između autora mahom respektabilnog dela, sa jedne, i problematične (javne) persone, sa druge strane. Alen, čini se, naprosto, uprkos krštenici, čeka novu priliku za povratak iz sive zone, a ovom knjigom prekraćuje post na filmu i nastoji da ojača svoje pozicije u svetu u kome je ionako „svakog čuda tri dana dosta“.

Naslovna fotografija: Evan Agostini/Invision/AP/File

Tags:

autobiografijaknjiževni prikazvudi alen

Povezani članci

Gosti u fokusu Merlinka Festivala

Kinoteka u decembru: Zafranović, Karpo Godina, Kokan Rakonjac

Share Article

Follow Me Written By

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Previous

Bend Izgubizmo zaplovio pod uticajem Ive Andrića

Next

Na snimanju filma „Među bogovima“ Vuka Ršumovića: Magija koja se retko sreće

Next
15.11.2021.

Na snimanju filma „Među bogovima“ Vuka Ršumovića: Magija koja se retko sreće

Previews
15.11.2021.

Bend Izgubizmo zaplovio pod uticajem Ive Andrića

Najnovije

Retrospektakl i jubilej Marka Nastića
CityMagazine
Originalna nepo beba Dakota Džonson vodiće 94. dodelu Oskara: Evo zašto ona ima najbolji genetski materijal za to
Ivana Milošević
Objavljene nominacije za Zlatne maline, vode Tom Henks i filmovi „Blonde“, „Good Mourning“ i „Pinocchio“
CityMagazine
„Ova Slagalica iz dana u dan sve luđa“: Kako je jato gavrana posvađalo ljude na mrežama
CityMagazine
Šokantni horor film „Infinity Pool“, sniman u Hrvatskoj, oduševio publiku Sandens festivala
CityMagazine

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Stand-up
  • Predstave
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖