Ovaj jugoslovenski bend je toliko zabranjivan i cenzurisan, da pre 40 godina kad im je izašla ploča, nije smelo da piše njihovo ime na albumu
Aprila 1985. godine, slovenački bend Laibach je objavio konačno svoj prvi album za ljubljansku kuću ŠKUC Ruput.
Međutim, zbog zabrane koju su ranije dobili, nije postojalo ime grupe niti albuma, samo je stajo njihov poznati simbol. Bend je tad postojao već 5 godina, a sve akcije koje su radili bi bile provokativne i cenzurisane i za mnogo liberalnija društva nego tadašnju Jugoslaviju.
Žanr koji su im nalepili kritičari je bio industrijski rok, jer su čestu u samu muziku ubacivali ritam mašina svog rudarskog grada Trbovlja.
Njihova umetnička praksa, koja je uključivala provokativnu upotrebu totalitarne ikonografije i multimedijalne performanse, često je nailazila na otpor vlasti i javnosti.
Zabrana imena i cenzura
Laibach je 1983. godine zabranjen da koristi svoje ime u Sloveniji, što je odluka koja je čak objavljena u Službenom listu SR Slovenije. Ova zabrana je usledila nakon njihovog nastupa u emisiji “TV tednik”, gde su članovi benda, obučeni u vojne uniforme sa crnim krstovima, izazvali burne reakcije javnosti. Zabrana je ukinuta tek 1985. godine, omogućivši bendu da ponovo nastupa pod svojim imenom.
Njihov vizuleni stil je prvo bio vezan za rudarsku ikonografiju, a kasnije su dodavali i Triglav, jelenske rogove, i na kraju Maljevičev krst uokviren zupčanikom, možda i “najproblematičniji” prema onima koji ga nisu razumeli i koji su u njihovim performansima videli neo nacizam.
Kontroverzni nastupi benda i performansi
Bend je bio poznat po svojim šokantnim nastupima, uključujući upotrebu vojnih dimnih bombi umesto scenskog dima, što je izazivalo nelagodnost i kod publike i kod samih izvođača. Na jednom koncertu u Beogradu, dim je bio toliko gust da je deo publike morao da napusti prostor kroz prozore. U Zagrebu, njihova upotreba dimnih bombi dovela je do pretrage opreme od strane Jugoslovenske narodne armije.
Medijske reakcije
Laibach je često bio predmet medijskih kontroverzi. Nakon njihovog nastupa na festivalu “Novi rock” 1982. godine, gde je frontmen Tomaž Hostnik nastupio u vojnoj uniformi i bio pogođen bocom u lice, mediji su događaj opisali kao “simbolični kraj panka”.
Nakon što je Hostnik izvršio samoubistvo, bend je nastavio sa svirkama širom Evrope gde je pored kontraverza, stranoj publici je bila privlačna priča takvog benda koji dolazi iza gvozdene zavese.
Uprkos (ili možda upravo zbog) ovih kontroverzi, Laibach je stekao status jednog od najuticajnijih i najprovokativnijih bendova u bivšoj Jugoslaviji. Njihov rad je otvorio prostor za diskusiju o umetnosti, politici i društvu, ostavljajući dubok trag na muzičkoj i kulturnoj sceni regiona.
Prosečna Slovenačka kopija Švajcarse grupe Yello, 1980 g. Da bi skrenuli na sebe pažnju, koristili su koreografiju i scenski nastup slično nacističkoj partiji simpatiziterima.
Najinteresantniji bend bivse zemlje..
И онда се појавио Рамштајн, који је копирао и унапредио тај стил музике и ето шта је постао.
Da tacno je da su zabranjivani!!Ali jedan band iz Novog Sada je isto proganjan,samo zato sto je kroz Rock muziku opisivao socijalne razlike U tadasnjoj SFRY!!Balkan strasan band ,ali progonjen od samog nastanka!!!
Lajbah je austrijski naziv za Ljubljanu, dok je Slovenija bila u austrijskom carstvu. Zato je bio zabranjen naziv.
Iza gvozdene zavese? Pa nece bas biti tako.