Pozorište u decembru i januaru
Kraj 2019. i početak 2020. biće veoma uzbudljiv, bar kada se radi o pozorištima. Na repertoaru nas očekuje nekoliko zanimljivih predstava, uključujući adaptaciju romana Nana Emila Zole i tragikomediju Liliom čuvenog dramskog pisca Ferenca Molnara. Saznajte u narednim redovima više o ovim i drugim predstavama koje nas očekuju na beogradskim scenama tokom ove zime.
TESTIRANO NA LJUDIMA U ATELJEU 212
U okviru strategije razvoja savremenog domaćeg dramskog teksta Ateljea 212 koja se sprovodi već nekoliko sezona na red je došla Maja Pelević, jedna od najpriznatijih dramskih spisateljica novije generacije. Pozorište je od nje naručilo tekst Testirano na ljudima koji je režirao Bojan Đorđev.
Komad se bavi fenomenom rijaliti formata različitih Internet i televizijskih šou programa; pitanjem prostora realnosti, te konstruisane, odnosno virtuelne realnosti; zamagljenom granicom raspoznavanja razlika prostora u kojima živimo iz našeg svakodnevnog iskustva.
Autorka postavlja grupu od osam likova u tendenciozno neprecizno određen prostor njihovog saživota. Prostor i vreme unutar ovog komada sa organizovani pravilima internet i tv formata glasanja, usmeravanja i lažnih mogućnosti izbora za njegove aktere i publiku. Takođe, Testirano na ljudima obrađuje temu veštačke inteligencije, na domaćem i inostranom terenu, kao krajnji tj. finalni cilj razvoja novih tehnologija i digitalnog života.
Pored spisateljice i reditelja, autorski tim čine i scenograf Siniša Ilić, kostimografkinja Maja Mirković i dramaturg Dimitrije Kokanov. Uloge tumače: Aleksandra Janković, Ana Mandić, Sofija Juričan, Ivan Mihailović, Ivan Jevtović, Dejan Dedić, Aleksandar Đinđić, Isidora Simijonović.
Predstava se igra na sceni „Mira Trailović” Ateljea 212.
VELIKI FERENC MOLNAR U BDP-U
Premijerom predstave Ane Tomović Liliom po kultnom tekstu jednog od najvećih dramskih pisaca istočne Evrope, Ferenca Molnara, otvoren je Prvi festival regionalne unije pozorišta u Beogradskom dramskom pozorištu.
Drama, po kojoj je i urađen mjuzikl Karusel 1945. je sentimentalna tragikomedija, tzv. bulevarska drama koja je, u međuvremenu, uspela da stekne kultni status. Njeni junaci su ljudi koji obitavaju na sporednim kolosecima života, marginalni igrači provincijskog cirkusa, a zbivanja u drami stvaraju njihovi zanosi, ljubavi, nasilja, padovi i san o lakoj zaradi.
Autorski tim čine i scenograf Aleksandar Denić, kostimografkinja Momirka Bailović i dramaturg Slobodan Obradović. Uloge tumače Andrija Kuzmanović, Maja Izetbegović, Marko Živić, Aleksandra Anja Alač, Ivana Nikolić, Jovo Maksić, Jadranka Selec, Vladan Milić i Marko Gvero.
Liliom se izvodi 10, 11. i 12. januara 2020. na Velikoj sceni „Olivera i Rade Marković” Beogradskog dramskog pozorišta.
LEPA BRENA U BITEF TEATRU
Kraj 2019. u Bitef Teatru obeležava projekat o jednoj od najvećih šoubiz zvezda ovih prostora, Lepoj Breni, u režiji Olge Dimitrijević i Vladimira Aleksića, iz pera pet pisaca i sa pet izvođača na sceni.
Sama predstava podrazumeva istraživanje različitih izvođačkih praksi, od strane autorskog tima i pet izvođača na sceni. Reč je dakle o pet Brena koje kroz monološke iskaze kontekstualizuju temu projekta, problematizuju je i stupaju u međusobne odnose, tvoreći tako od niza monologa jednu široku dijalošku formu.
Projekat mobiliše različite jezike glumačkog i plesnog, te muzičkog teatra, stvarajući poligon za razvoj imerzivnog pozorišnog događaja, gde svi učesnici predstave stupaju u dijalog sa navedenim tematskim okvirom i naslagama sopstvenog sećanja i ličnim iskustvom kao primarnim kontekstom razumevanja naše kolektivne prošlosti.
Tekst su napisali Olga Dimitrijević, Vedrana Klepica, Slobodan Obradović, Maja Pelević, Tanja Šljivar, scenograf je Nikola Knežević, kostimografkinje Senka Kljakić i Milica Kolarić, a uloge pet Lepih Brena tumače: Jovana Gavrilović, Jasna Đuričić, Jelena Ilić, Tamara Krcunović i Ivan Marković.
NANA U MADLENIANUMU
Adaptacija velikog romana Emila Zole iz pera Spasoja Ž. Milovanovića i u režiji Ivane Vujić predstavlja osavremenjenu (simbolički, ne scenografski ili kostimografski) naturalističku dramu sa ulica Pariza u kojoj međusobnu ljudsku borbu zamenjuju borbe ekonomskih organizama, a mesta velikih dešavanja, umesto ulice, postaju banke, šoping molovi i fabrike.
U svom čitanju ovog klasika Spasoje Ž. Milovanović u prvi plan stavlja poigravanje formom bulevarskog teatra, u kojoj Hor, kao množina individualnih sudbina i glasova, čuva sećanje na grčku tragediju ali postaje i sveznajući pripovedač, nešto kao društvena mreža, odabrani avatari okupljeni oko prepričavanja Nanine sudbine.
Autorski tim, pored navedenih, čine i dramaturškinja Slavenka Milovanović, scenografkinja Vesna Popović i kostimograf Miodrag Tabački. Veliki glumački ansambl čine: Tamara Aleksić, Nebojša Kundačina, Rada Đuričin, Vlasta Velisavljević, Miodrag Krstović, Branislav Zeremski, Vesna Stanković, Vanja Milačić, Stojša Oljačić, Rade Ćosić i drugi.
Nana se igra 9. januara na Velikoj sceni opere Madlenianum.
Izvor naslovne slike: Madlenianum