• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Trendovi u ugostiteljstvu povodom decenije METRO HoReCa centra
Stručni skup 2 Fotografija: Promo

Trendovi u ugostiteljstvu povodom decenije METRO HoReCa centra

CityMagazine
22.06.2023. 5 min Aktuelno

Povodom obeležavanja decenije postojanja METRO HoReCa centra, održan je stručni skup pod nazivom „Trendovi u ugostiteljstvu za 2023. i 2024. godinu“ na kome su predstavnici nekih od najpoznatijih i najuspešnijih hotela, restorana, udruženja i malih ugostiteljskih privrednika u Srbiji, razgovarali i izdvojili ključne trendove u ovoj oblasti. Tokom razgovora, učesnici su razgovarali o dešavanjima u svetskom, ali i domaćem ugostiteljstvu, posledicama pandemije i promenama koje su se desile i koje slede. Skupu su prisustvovali predstavnici Saveza vinara Srbije (Stevan Rajta), SERSA (Dejan Živkoski i Marija Radović) i Bartenders 710 (Vladimir Simić), Vino & Fino (Jelena Stojčić), predstavnici hotela Crowne Plaza (Jovica Nešković), Gorski ( Aleksandar Novitović i Dejan Veljin), Hilton (Branislav Babić), Square Nine (Dušan Todić i Zdravko Gavrilović), Zira (Uroš Zorić), Jump Inn (Nikola Đurić) i restorana Iva New Balkan Cuisine i Tisa (Vanja Puškar), Comunale (Marko Lukić), Mandarina (Krsto Radović), Magellan i Pro Chef ketering (Aleksandar Ilić), Langouste (Gijom Iskandar), Salon 1905 (Vladimir Kučera), Ambasada Norveške (Dejan Maksimović), Pivnica Žirafa (Aleksandar Tomić) i Koordinata Street (Stefan Živković).

„Misija METRO HoReCa centra je već deceniju podrška profesionalizaciji domaćeg ugostiteljstva i za nas je otvoren dijalog i razgovor sa nosiocima promena i trendova, našim partnerima, najveće priznanje koje možemo da dobijemo. Želimo da i u godinama pred nama ostanemo partner svima koji smatraju da je pred domaćim ugostiteljstvom još svetlija budućnost i naše znanje i iskustva su na usluzi celokupnoj struci. Tokom prethodne decenije smo održali više od 1000 događaja, uključujući izuzetno veliki broj profesionalnih treninga i master klas obuka, sa ciljem da kao veletrgovac struci ponudimo priliku za kvalitativan rast. Danas se kvalitet u domaćoj gastronomiji vrednuje i prepoznat je širom sveta i to je motivacija da nastavimo sa učenjem, uvođenjem svetskih trendova i negovanjem najboljeg iz domaće tradicije, u partnerstvu sa domaćim šefovima kuhinja i celokupnom strukom“, smatra Milica Aleksić, rukovodilac METRO HoReCa centra.

Trendovi u ugostiteljstvu povodom decenije METRO HoReCa centra
Milica Aleksić Fotografija: Promo

Skup su vodili Uroš Urošević, poznati šef kuhinje i prethodni rukovodilac METRO HoReCa centra i Milica Aleksić, doktor nauka u oblasti gastronomije i rukovodilac METRO HoReCa centra danas. Učesnici su izdvojili ključne trendove i dešavanja, za koje smatraju da će u ovoj i narednoj godini trasirati put razvoja ugostiteljstva u dve zasebne oblasti – restoraterstvo i hotelijerstvo. Izdvajamo ključne trendove:

TRENDOVI U RESTORATERSTVU

Razvoj fast & fine i fast & casual ugostiteljskih koncepta / restorana – ugostiteljima kojima je strast kuvanje naginju ka konceptu koji ruši barijeru „klijent-konobar-kuvar“, već se stvara prisnija atmosfera u samom restoranu.

Opstanak „dark kuhinja“ je upitan, usled izazova dostave, optimizacije vremena od pripreme do isporuke, te i očuvanja kvaliteta obroka. Vrlo je izvestan rast, motivisan potrebama određenih ciljnih grupa, za uspostavljanjem koncepta kao što su „Incognito“ ili „Pop-Up“ restorani. Predviđa se razvoj novih „gastro zona“ sa malim, zanatskim i specijalizovanim delatnostima.

Jedan od istaknutih svetlih primera koji je uneo novinu na gastro scenu, a kako su prisutni okarakterisali „od bunta do trenda“ je do sada jedinstveni Koordinata Street u Zemunu.

Još jedan zajednički stav okupljenih za okruglim stolom jeste da zbog velike promene u trendovima ili pogrešnog razumevanja i interpretacije, opstanak i dalji razvoj „Fine dining“ koncepta postaje upitan, te da će izvesno biti neophodno da se izvrši samo redefinisanje značenja pojma „Fine dining“.

Rast automatizacije i upotrebe tehnologije procesa pripreme hrane, posebno u poslastičarstvu i pekarstvu. Tehnologija dobija sve značajniju ulogu usled manjka radne snage i potrebe za unificiranjem procesa pripreme (ujednačen kvalitet). Uprkos digitalizaciji, dostava hrane kroz postojeće modele se pokazuje kao manje efikasna i restorani se vraćaju konceptu samostalne dostave.

Održivost dobija sve veći uticaj na biznis, usled sve više gostiju koji žele da se hrane u objektima koji imaju minimalan ili manji uticaj na životnu sredinu, te se očekuje sve više restorana sa konceptom „zero waste-a“ ili onih koji izbacuju plastiku iz upotrebe (nude dostavnu ambalažu od bambusa ili „compostable“), recikliraju materijale i smanjuju otpad od hrane. Predviđa se potreba za reciklažom starih i neefikasnih aparata, te bi sistemska podrška kroz subvencionisanje dala dobre rezultate (subvencija „staro za novo“, projekat „zelene energije“ – subvencije za ugradnju solarnih sistema i slično).

Sa aspekta sopstvenog biznisa restorateri su u stalnoj potrebi za održivim rešenjima u cilju smanjenja potrošnje energije. Postoji i ambicija da svojim održivim projektima utiču na širenje svesti o značaju pitanja održivosti na nivou lokalne zajednice i šire.

Bezbednost hrane, kvalitet i poreklo namirnica će biti prioritet za restorane i hotele, uz izuzetno veliku potrebu podizanja svesti i edukacije o bezbednosti hrane svih učesnika u lancu: proizvodnja, transport, priprema i servis. Istovremeno, očekuje se pojednostavljenje i viši nivo efikasnosti kroz uvođenje digitalnih sistema, koji mogu značajno olakšati praćenje i verifikovanje ispunjavanja svih standarda bezbednosti hrane/usluga i optimizirati proces monitoringa rizika i vreme vođenja evidencija. Primeri su „elektronska deklaracija“, na primer aplikacije koje omogućuju dostupnost informacijama „ličnoj karti“ proizvoda uključujući umrežavanje svih činilaca u svrhu sledljivosti (digitalna platforma „od njive do viljuške“). Ugostitelji izražavaju spremnost da daju svoj doprinos u sveopštem razvoju u ovoj oblasti, a posebno u uspostavljanju balansa između birokratije i suštine.

Ugostitelji su spremni da daju svoj doprinos u edukaciji i širenju svesti mladih o značaju bezbednosti hrane, kroz edukativne aktivnosti u obrazovnim institucijama nižeg i srednjeg obrazovanja.

TRENDOVI U HOTELIJERSTVU

U budućnosti se očekuje razvoj novih koncepata hotela, sa sve manje vidljivom razlikom između poslovnih (Work/Business) i opuštanje (Leisure) tipova hotela. Očekuje se da će sve više hotela pružati takozvani „Bleisure“ (business&leisure) koncept, što je posebno slučaj u gradskim/urbanim sredinama. U skladu sa tim, očekuje i i smanjenje tražnje za velikim banket salama, izuzev kao objektima za venčanja i vikend događaje. S druge strane tzv. ’stressless’ ili ’holistic hospitality’ koncepti, poput spa-hotela, wellness centara i sličnih uslužnih okruženja, se sve više pojavljuju u van-gradskim sredinama, odnosno ’prirodnim’ okruženjima.

Nove tehnologije će imati sve veću ulogu, posebno ’HiTech Housekeeping’ koji istovremeno može biti odgovor i na povišene sanitarne standarde, ali i na nedostatak radne snage. Isto važi i za hotele sa implementiranom AI u uslužnim/servisnim sektorima.

U cilju pružanja što kvalitetnije usluge i zadržavanja radne snage, domaće hotelijerstvo u narednim godinama bi moglo uvesti „service charge“ opciju (naplaćivanje usluga kao zasebne stavke), koja je u svetu uveliko prisutna. Na ovaj način bi bili osnaženi i zaposleni, koji bi kroz dodatne obuke i zarade bili motivisani za ostanak u ovoj branši, ali i u Srbiji.

U narednim godinama će tema uparivanja hrane i pića biti jedna od ključnih, što je dodatno postalo važno dolaskom dva vodiča u Srbiju – Michelin i Gault&Millau, a značaj ove teme istaknut je i nakon koncepta Wine Vision of Open Balkan and Food Vision of Open Balkan. Istovremeno, predviđa se i sve veća potreba edukacije celog ugostiteljskog sektora na ovu temu, jer zahtevi za pravim kombinacijama dolaze od sve edukovanijih gostiju.

Na kraju bitno je napomenuti i da su više prisutni primeri saradnje arhitekata i ugostitelja u osmišljavanju, planiranju i projektovanju ugostiteljskih objekata, te je za očekivati još veću sinergiju ove dve struke, koje od samog idejnog koncepta mogu razviti funkcionalne, efikasne i održive objekte, po meri ugostiteljske struke i potreba. Očekuje se i pojačano interesovanje za specijalizovane edukacije u ovoj oblasti, te su pokrenute inicijative iskusnih pojedinaca i strukovnih udruženja kao što je ASAP Talks „ARHI HoReCa – Vrednosti arhitekture iz ugla ugostitelja“.

Oznake:

metro horeca centar

Podeli

Zaprati Autor

CityMagazine

Ostali članci

"Znači u subotu rekordan broj šetača": Đuka na Tviteru poziva ljude na koncert Baje Malog Knindže i ljudi su frapirani
Prethodni

“Znači u subotu rekordan broj šetača”: Đuka na Tviteru poziva ljude na koncert Baje Malog Knindže i ljudi su frapirani

„Ovo je kad neko koristi 100 odsto svog mozga": Nova zamena za aplikaciju za gradski prevoz je oduševila Beograđane
Sledeći

„Ovo je kad neko koristi 100 odsto svog mozga”: Nova zamena za aplikaciju za gradski prevoz je oduševila Beograđane

Sledeći
„Ovo je kad neko koristi 100 odsto svog mozga": Nova zamena za aplikaciju za gradski prevoz je oduševila Beograđane
22.06.2023.

„Ovo je kad neko koristi 100 odsto svog mozga”: Nova zamena za aplikaciju za gradski prevoz je oduševila Beograđane

Prethodni
22.06.2023.

“Znači u subotu rekordan broj šetača”: Đuka na Tviteru poziva ljude na koncert Baje Malog Knindže i ljudi su frapirani

"Znači u subotu rekordan broj šetača": Đuka na Tviteru poziva ljude na koncert Baje Malog Knindže i ljudi su frapirani

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    Vlada Divljan
    Vlada Divljan je napisao kultni narodnjak iz 80-ih godina koji sigurno znate: “Uzeo sam flašu rakije, pijuckao i polako ulazio u patetično stanje”
    CityMagazine
    Bob Geldof: Hrabro irsko srce, lice starozavetnog proroka, energija mladića
    Bob Geldof: Hrabro irsko srce, lice starozavetnog proroka, energija mladića
    CityMagazine
    EXIT otvoren uz "Freed from Desire" i snažnu poruku Gale: "Pumpaj bre!"
    EXIT otvoren uz “Freed from Desire” i snažnu poruku Gale: “Pumpaj bre!”
    CityMagazine
    Supermen
    Gledao sam novog Supermena, i postoji jedan detalj koji se Srbima možda neće dopasti
    Miloš Dašić
    Mladi napravili listu za MMF: Zapamtite ova imena, njihovo vreme tek dolazi
    Mladi napravili listu za MMF: Zapamtite ova imena, njihovo vreme tek dolazi
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖