Fejsbuk i metaverzum: Kompanija ime menja, ali ćud nikada
Gotovo tri milijarde ljudi aktivno koristi Fejsbuk svakog meseca, dokazujući da je najpoznatija društvena mreža na internetu uspešno pokorila svet. A kad se jedan svet izliže i potroši, za očekivati je da će kompanija pokušati da ponudi nešto novo. Mark Zakerberg, suosnivač i direktor Fejsbuka, već je spreman za budućnost – hrabro je najavio evoluciju interneta i kreiranje metaverzuma.
Šta je metaverzum?
Ovaj termin prvi put se spominje 1992. godine u romanu Snow Crash Nila Stivensona, u kom programer i raznosač pica u distopijskom Los Anđelesu koristi specijalne naočare, pomoću kojih zalazi u digitalni svet. Zakerberg tome stremi u stvarnom životu i nudi dodatno objašnjenje. „Metaverzum je digitalno okruženje u kom možete biti prisutni sa ljudima u digitalnim prostorima“, rekao je. „To je otelotvorenje interneta u kom možete boraviti umesto samo da ga gledate“.
Drugim rečima, budući korisnici metaverzuma moći će iz sopstvenog doma da urone u trodimenzionalno carstvo pomoću kompjutera, naočara ili nekog drugog tehničkog sredstva. Šetaće digitalnim ulicama, pričati sa ljudima skrivenim iza avatara, razmenjivati novac u kriptovalutu, obavljati kupovinu i mnogo toga drugog. Praktično, većim povezivanjem analogne i digitalne stvarnosti ostvariće se mogućnosti za sticanje novih iskustava i vođenje dvostrukog života.
Stara ideja u novom ruhu
Ideja nije nova. Pre osamnaest godina igra Second Life, u kojoj još uvek uživa oko 900.000 ljudi, ponudila je korisnicima gotovo identičnu avanturu, samo uz manje opcija i realizma. Dok drži pompezne govore, Zakerberg zanemaruje tu činjenicu i ostavlja utisak da mu je metaverzum važniji od Fejsbuka. Štaviše, preimenovao je kompaniju. Fejsbuk je zadržao ime kao društvena mreža, ali kao preduzeće više ne postoji. Sada je poznat kao Meta, dok se zarad promocije virtuelne realnosti, prvi put od osnivanja kompanije, razmišlja o otvaranju lanca maloprodajnih objekata. Najavljeno je i stvaranje 10.000 visokokvalifikovanih radnih mesta u Evropskoj Uniji u toku narednih pet godina.
Uprkos tome, opravdanje za veliku promenu trebalo bi tražiti na polju sticanja, a ne potrošnje kapitala. Gotovo svako od nas već komunicira sa prijateljima, zarađuje, kupuje i obavlja bezbroj drugih radnji na internetu, brišući granice između tehnologije i svakodnevnog života. Metaverzum će biti samo još jedna simulacija u nizu, ali kompanije će se verovatno utrkivati da u njemu plasiraju različite proizvode. Nije teško zamisliti predstavništva Diznija ili Epla u digitalnom svetu, kao ni eksploziju na tržištu avatara, tokena ili nečeg trećeg. Nova platforma, međutim, stupa na scenu u vreme kada su ljudi oprezniji. Postali smo svesni da digitalni svet fantazije predstavlja uljuljkivanje u imaginarno, zbog čega metaverzum trpi brojne kritike.
Zajednički prostor za sve
„To je loša ideja i činjenica da sedimo i posmatramo to kao nešto normalno trebalo bi sve da nas alarmira“, rekao je jedan od Fejsbukovih ranih ulagača Rodžer Meknami, koji odavno nema poverenja u kompaniju. „Fejsbuk je trebalo da izgubi pravo da donosi sopstvene odluke. Regulatorno telo trebalo bi da daje prethodno odobrenje za sve što rade. Količina štete koju su naneli je neprocenjiva“, rekao je za BBC.
Kris Koks, jedan od Fejsbukovih, odnosno, sada već Metinih direktora za razvoj proizvoda, metaverzum brani predstavljajući ga kao sledeću, manje monotonu etapu u razvoju interneta. On skreće pažnju da virtuelni svet neće biti vlasništvo jedne kompanije, već zajednički prostor za mnoge.
Preuranjen potez?
Rasprava se ipak vodi u senci brojnih skandala. Metaverzum od korisnika dele godine razvoja, zbog čega se postavlja pitanje da li je Zakerbergova preuranjena objava pokušaj da se skrene pažnja sa potresa, koji su Fejsbuk uzdrmali u oktobru. Uzbunjivačica Frensis Haugen tada je iznela u javnost niz kompromitujućih dokumenata, otkrivši da se kompanija, uprkos drugačijoj promociji, uporno optimizuje prema zaradi i vlastitim interesima. Najviše bure izazvala su dva podatka: uprava je ignorisala anketu u kojoj je 32% tinejdžerki potvrdilo da Instagram, koji Meta takođe drži u vlasništvu, pogoršava njihovo nezadovoljstvo sopstvenim telima, dok su u vreme poslednjih predsedničkih izbora u SAD dezinformacije samo nakratko suzbijane na Fejsbuku, što je doprinelo nemirima na Kapitol Hilu.
Kompanija se od tada optužuje za društvenu neodgovornost i gubi na ugledu. Sumnja da je promenila ime, ali ne i ćud, učinila je metaverzum manje privlačnim. „Zakerberg je izgleda spreman da ostavi iza sebe sve dosadne probleme svoje kompanije, kao relikvije neke već daleke i nebitne prošlosti“, napisao je kolumnista Njujorkera Kajl Čajka. „Fokusiran je na noviji, bolji svet, svet u kom se podmukli problemi koje izaziva Fejsbuk popravljaju jednostavnim rešenjem: još više Fejsbuka – izvinjavam se, Mete – u svakom aspektu naših života“.
Izvor naslovne slike: unsplash.com/@solenfeyissa