Najnoviji Izveštaj o životu kod kuće pokazuje nam odnos ljudi u Srbiji prema konceptu privatnosti
Šesto izdanje IKEA Izveštaja o životu kod kuće, globalne godišnje studije kompanije IKEA, istražuje kako širom sveta izgleda privatnost u domu i da li je možemo ostvariti. Ove godine, studija za Izveštaj o životu kod kuće sprovedena je u 35 zemalja, a jedna od njih je i Srbija. Prema studiji, iako 89% ljudi u Srbiji privatnost u domu smatra svojim pravom, 13% smatra da potrebe za privatnošću u domu nisu ispunjene. Istraživanja su pokazala da 95% građana Srbije smatra da ima dovoljno privatnosti u domu.
„IKEA svake godine sprovodi istraživanja kako bi saznala više o potrebama i navikama ljudi kada je u pitanju svakodnevni život kod kuće. Ovo nam je istraživanje otkrilo kako čak 89% građana u Srbiji smatra da ima pravo na privatnost u svom domu, dok je odgovornost povezana sa brigom o drugima rangirana kao glavna prepreka ostvarenju privatnosti za 18 % ispitanika, dok su ometajući faktori iz spoljnog sveta – 15%. Na temelju ovih rezultata IKEA će nastojati da razvija rešenja koja će većini ljudi pomoći u ostvarivanju privatnosti, doprinoseći tako boljem životu kod kuće“,istakla je Marija Zornić, menadžeka za strategiju, planiranje i istraživanje tržišta u IKEA Jugoistočna Evropa.
Znamo da je privatnost važna, ali ne tražimo je uvek otvoreno. Iako većina nas privatnost smatra pravom, 12% ljudi globalno i 5% građana Srbije ne oseća da ima pravo da zatraži privatnost u svom domu.
Globalno, 20% ljudi se plaši da će drugi njihovu molbu za privatnošću shvatiti lično, mada i kultura utiče na to koliko se komotno osećamo da zamolimo za privatnost. Na primer, u Egiptu i Indiji, zemljama u čijoj je kulturi izraženo poštovanje starijih, teže je otvoreno i verbalno zatražiti privatnost kod kuće, dok je Austrijancima i Nemcima to lakše. 5% građana Srbije sa manje lakoće izražava tu potrebu dok 24% građana koristi samo neverbalne signale, a njih 18% koristi samo usmene zahteve kada treba da zatraži privatnost.
Privatnost kod kuće – kriza s mogućim posledicama na naše mentalno i fizičko zdravlje. IKEA Izveštaj o životu kod kuće za 2019. godinu pokazuje da troje od četvoro ljudi (76%) veruje da je privatnost važna za blagostanje. Kada ljudi ne dobiju privatnost koja im je potrebna, osećaju frustraciju (56%) i anksioznost (35%, koja raste do 40% kod mladih ljudi uzrasta 18-24 godine). U našoj zemlji, frustracija pogađa 54% građana, dok 24% osoba oseća anksioznost. S druge strane, kada je moguće ostvariti privatnost u domu, globalna većina se oseća smireno (74%), zadovoljno (57%) i radosno (42%). Rezultati pozitivnog uticaja na građane Srbije kada imaju privatnost u domu su slični: 77% oseća smirenost, 71% oseća zadovoljstvo, a 37% radost. Istraživanje takođe razjašnjava i načine na koje ljudi vide odnos između privatnosti i prostora. 23% građana Srbije veruje da veći prostor ne bi bio toliko presudan u postizanju kvalitetnije privatnosti, ali 26% građana Srbije smatra da ograničeni prostor u domu jeste delom prepreka za privatnost i smatra da bi im bila potrebna veća kuća za više privatnosti.