Arhitektura za decu
O arhitekturi počinjemo da mislimo tek kao odrasli ljudi. U klasičnom obrazovanju najraniji susret s njom možemo imati tek u adolescenciji, a najčešće se sa arhitektima upoznajemo tek kada nešto bolje savladamo brojna druga polja umetnosti i inženjerstva. Pa ipak, prostor otkrivamo već s prvim koracima. Zašto nam je svest o arhitekturi već tada potrebna?
Arhitektura je nauka i umetnost, usmerena na spoljašnji i na unutrašnji prostor, na njegovo oblikovanje, razumevanje i promišljanje. U sebi prepliće mnoštvo disciplina, od matematike, tehnologije, sociologije i politike, likovnih umetnosti, pa sve do psihologije i filozofije koje susreću statiku i mehaniku. Ona ne podrazumeva samo umeće izgradnje prostora, već njegovog razumevanja, i u to u svoj svojoj kompleksnosti. U tome je sadržano i promišljanje čovekovih potreba i kreativnih načina da se na njih odgovori, uz prevazilaženje mnoštva problema i ograničenja.
U svojoj složenosti koja prožima čitavo čovekovo bistvovanje, gotovo da je neshvatljivo da se s učenjem o arhitekturi ne susrećemo od najmanjih nogu. Iako ona još nije ušla u obrazovanje u ranijem čovekovom dobu, u poslednjih nekoliko godina su i kod nas pokrenute brojne inicijative, radionice i publikacije koje decu uče arhitekturi i mnogo čemu kroz arhitekturu. A šta je to što deca arhitekturom mogu da nauče otkrivaju nam brojne radionice i publikacije koje su nam dostupne.
ArchiPLAY
ArchiPLAY je porodična kompanija arhitekata koji su pre više od deceniju otkrili susret dece i arhitekture, i od tada ga razvijaju. Biljana i Bratislav kreiraju proizvode od drveta namenjene ponajpre deci, organizuju edukativne programe i radionice. ArchiPLAY igračke osmišljene su tako da dete stave u niz situacija u kojima mora da razmišlja kako želi da dođe do cilja, da pokuša, ne uspe, ponovo proba i otkriva mogućnosti kroz maštu i motoriku, da razvija snalaženje u nepoznatom, i da kroz njih osvaja i treću dimenziju, mogućnosti i ograničenja prostora sa svim svojim zakonima. Proizvodi su od drveta, i razvijani su u saradnji sa pedagozima i osluškujući potrebe kupaca. Pored onih za decu, namenjeni su i roditeljima i edukatorima.
Radionice koje ArchiPLAY organizuje usmerene su na promišljanje i razumevanje prostora, i to kroz čovekove potrebe. Tako je radionica Grad ptica, koju je ArchiPLAY organizovao sa Dečijim kulturnim centrom Majdan, deci otvorila mogućnosti u kojima prostor postaje alat kojim se pažnja usmerava na promišljanje (čovekovih) potreba i kako je moguće na njih odgovoriti. Na radionici, gde su prvi stanari bili zapravo ptice, deca su imala zadatak da prepoznaju različite potrebe, da nauče da o njima brinu i da na njih odgovore. To podrazumeva niz problema i ograničenja koje prostor i resursi nameću, na šta su deca odgovarala maštom i snalažljivošću, razvijajući sposobnost da prevaziđu ograničenja i probleme, brinući o potrebama drugih. Naravno, u ovakvim arhitektonskim radionicama prostor se osmišljava kroz različite oblike, što dalje podstiče motoriku i razvoj različitih tehnika u kojima se koriste ruke.
Kiparh
Pre izvesnog vremena kod nas je stigla i prava arhitektonska škola za decu, ogranak ruske škole Kiparh. Programi su namenjeni deci od 6 do 14 godina, tako da razvijaju prostorno i konceptualno razmišljanje, savladavanje osnova arhitektonskog koncepta i forme, osnovna načela funkcionisanja struktura i zapravo se deca uče da razmišljaju kao arhitekte, uz praktičnu primenu arhitektonskog znanja kroz igru. Lekcije su prilagođene različitim uzrastima, tako da se razvijaju motoričke sposobnosti kod dece kroz samostalno pravljenje maketa, kreativno mišljenje kroz skiciranje slobodnom rukom, tačnost, preciznost i fokusiranost kroz tehničko crtanje, kao i veštine prezentacije. Na taj način deca uče vizualno i logičko razmišljanje, brzu generaciju ideja i razumevanje prostora.
#architecturefromhome
Nove okolnosti, kako lokalno, tako i globalno, dovele su do još veće raznovrsnosti sadržaja koji povezuje decu sa arhitekturom. Tako je čuveni britanski arhitektonski studio Foster+Partners pokrenuo inicijativu #architecturefromhome kako bi pomogli da se zabave i obrazuju deca koja trenutno najviše vremena provode u svojim domovima. Na njihovom veb-sajtu, pod ovim heštegom, može se naći značajna količina materijala koja može da se preuzme, odštampa i koristi u edukaciji dece na zabavan način. Mogu se preuzeti sheme za sastavljanje papirnog nebodera i sopstvenog grada, instrukcije za crtanje drveća, različite arhitektonske bojanke, instrukcije za učenje odnosa težina i masa različitih objekata i još mnogo toga.
Arhitekt Ivo
Međunarodno priznanje UIA Architecture & Children Golden Cubes, koje se dodeljuje pojedincima i organizacijama čija je misija pomoći deci i mladima da bolje razumeju vrednosti arhitekture i izgrađene sredine, dodeljena je pre nekog vremena slikovnici Arhitekt Ivo, posvećenoj antologijskom ostvarenju hrvatskog arhitekta Ive Vitića, tzv. Šarenom neboderu u Zagrebu. Slikovnica je namenjena najmlađima, odnosno didaktičkom istraživanju Vitićevog nebodera, remek-dela modernističke arhitekture. Slikovnica ne samo da uči najmlađe razumevanju i promišljanju različitih izraza koje arhitektura koristi, već i vrednovanju kulturnog i arhitektonskog nasleđa, koje je i kod nas najčešće prepušteno zubu vremena. Iako štampani primerak više nije dostupan, slikovnica se može preuzeti onlajn, odštampati u boji i u njoj uživati!
Izvor naslovne slike: archiplay.rs