Stefan Gajić: Najvažnija stvar u dizajnu danas je lični pečat
On je mlad, mršav i relativno visok dizajner. Prvi veliki projekat je uradio sa 17 godina, a danas je art direktor u najvećem agencijskom sistemu Direct Media. Sarađivao je sa najvećim svetskim brendovima, a njegove radove video je veliki broj ljudi. Školovao se u Njujorku na SVA pre-college programu, a Fakultet primenjenih umetnosti je upisao kada je bio četvrta godina srednje škole. On je drugi dizajner is Srbije, posle Slavimira Stojanovića, koji je izabran da učestvuje u projektu Tolerance Poster Show sa još 170 dizajnera iz celog sveta. Upoznajte Stefana Gajića.
Koje su tvoje asocijacije na pojam tolerancija koje si preneo na plakatima?
Amerika ili Rusija, Tito ili demokratija, ćirilica ili latinica… Uopšte nisam hteo da ulazim u to šta je pravi izbor, već sam želeo da ilustrujem da je ključ u međusobnom poštovanju. Svi ti različiti pogledi i mišljenja zapravo grade naše društvo i čine nas bogatijim. Napredak se dešava samo kada slušamo jedni druge.
Koliko je teško „dizajnirati“ angažovane postere, koliko se te poruke razlikuju od rada sa klijentima na marketinškim kampanjama? Gde je danas mesto dizajna u angažovanoj umetnosti?
Pa kada nastupate kao pojedinac, to nosi određene stvari sa sobom. Brend ili institucija koja vas je angažovala bi trebalo da zna koji je vaš stil i da li se vi uklapate u njihovu poruku. Zato te saradnje uglavnom idu lakše. Bez obzira što ste dobili vrlo konkretan zadatak imate poprilično veliku kreativnu slobodu.
Marketinški projekti sami po sebi zahtevaju kolaboraciju sa više ljudi. To nužno nije loše, samo je potpuno drugačije.
Isto kao što se sami projekti razlikuju tako se razlikuju i sami procesi rada.
Šta za tebe znači učešće na ovakvom projektu i sa poznatim dizajnerskim imenima?
Nisam mogao da poverujem kada me je Mirko Ilić pitao da li želim da budem deo Tolerance projekta. Ovo je za mene čast i veoma sam mu zahvalan na prilici da budem deo ovog globalnog projekta sa nekim od najvećih umetnika i dizajnera na svetu. Ja se veoma ugledam na umetnike i dizajnere koji su deo izložbe, tako da je ovo veoma čudan osećaj da „delim prostor” sa njima na neki način.
Reci nam nešto o nagradi na Kaktus festivalu.
Osvojili smo nagradu na KAKTUS festivalu za kampanju #kadbudesbilaspremna.
Veoma se ponosim ovim projektom. Projekat ima za cilj da da podršku žrtvama seksualnog nasilja. Imali smo tu retku sreću da nas šira javnost podrži i kampanju pretvori u pokret! Pored podrške naroda, biti prepoznat od strane kolega i struke je velika čast! Mislim da je ovo negde i pokazatelj u kom pravcu ide industrija. Inovacije u medijima postaju ključan deo svake kampanje i komunikacije. Baš zato je važno da imate saradnike kao sto su Alma Quattro bez kojih ovaj projekat ne bi bio moguć.
Koje su tendencije i teme koje okupiraju svetske dizajnere, kako izgleda savremena svetska dizajn scena?
Prosto rečeno – velike teme i šira slika. Mi smo po prvi put imali u skorijoj istoriji da se svi dizajneri bave jednom temom – koronom. Bilo je vrlo interesantno gledati kako se radovi i viđenja situacije razlikuju. Najvažnija stvar u dizajnu danas je lični pečat. Kako ti možeš da doprineseš?
Kada i gde će posetioci moći da vide izložbu Tolerance poster show u Beogradu?
Ponovni dolazak Tolerance izložbe u Beograd se još uvek planira! Veoma se radujem kada ćemo moći svi zajedno opet da se okupimo. Izložba će biti veoma brzo tu, a sve informacije će biti dostupne na zvaničnim stranicama Tolerance Projecta.
Projekat Tolerancija
Jedna od trenutno najvećih i najuticajnijih izložbi na svetu pod nazivom Tolerancija uskoro će biti predstavljena u Beogradu. Izložba je rezultat angažmana svetski priznatog umetnika-aktiviste i grafičkog dizajnera Mirka Ilića, čijem pozivu na saradnju se odazvalo više od 170 umetnika širom sveta.
Mladi grafički dizajner Stefan Gajić, art direktor u DIRECT MEDIA United Solutions, drugi je umetnik iz Srbije, nakon Slavimira Stojanovića, čije je originalno grafičko rešenje na temu tolerancije uvršteno u ovu izložbenu postavku plakata, uz najveća imena svetskog dizajna.
Zadatak koji se tražio od umetnika pozvanih da se priključe izložbi, među kojima je i Stefan, bio je da ilustruju reč „tolerancija” na svom maternjem jeziku, iz svoje lične i društvene pozicije i kulturnog konteksta.
Projekat prikazuje radove vanredno talentovanih dizajnera – delom već etabliranih, poput velikana svetskog dizajna Miltona Glejzera, Pole Šer, Simora Kvasta, ili onih koji su tek u usponu. Plakati su većinom izloženi na otvorenom prostoru sa idejom što veće dostupnosti običnom prolazniku i onim ljudima koji nemaju običaj da često posećuju galerije.
Projekat Tolerance Poster Show je besplatan i neprestano raste, budući da mu se stalno priključuju novi radovi i umetnici, a do danas je preneo poruku tolerancije i inkluzije više od 300 hiljada ljudi, kroz 119 postavki u 37 zemalja sveta.