• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Prekoputa Beograđanke nalazi se jedna od najlepših zgrada prestonice, a malo ko zna priču kako je dobila neobično ime
Foto: Shutterstock/BalkansCat

Prekoputa Beograđanke nalazi se jedna od najlepših zgrada prestonice, a malo ko zna priču kako je dobila neobično ime

Ivana Milošević
25.04.2025. 3 min Retrovizor

Odmah prekoputa Beograđanke u Ulici kralja Milana 21, nalazi se palata Devanha, lepa starovremska zgrada koju su okružile dve, malo, modernije. Međutim, za razliku od komšija, ovaj objekat je plod zakletve jednog vojnika koji je preživeo strahote Prvog svetskog rata i našao spas zahvaljujući jednom brodu i njegovoj posadi.

Vojnikovo ime bilo je Nikola Uzunović, koji će kasnije postati predsednik vlade Kraljevine Jugoslavije i deda poznatog glumca Tanasija Uzunovića, a brod je nosio ime koje je dato i samoj palati – Devanha, piše 011info.

Prekoputa Beograđanke nalazi se jedna od najlepših zgrada prestonice, a malo ko zna priču kako je dobila neobično ime
Foto: Wikipedia / ТестФилип

April 1916. godine

Brod Devanha izgrađen je od strane firme Caird & Company Greenock. Imao je 8.092 tone, dužinu od 470 stopa i širinu 56 stopa. Vlasnik ove lađe bila je Peninsular & Oriental Steam Navigation Company koja je brod porinula 16. decembra 1905. godine. Devanha je imala zadatak da prevozi robu i putnike na ruti od Velike Britanije do Indije i Kine, a na ovoj liniji, po prvi put, našla se 1. marta 1906. godine kada je isplovila iz Londona.

Međutim, rat je ubrzo prekrio svet. Nasmejani putnici nestali su sa palube Devanhe, a 16. septembra 1914. godine zamenili su ih vojnici. Ratni zadatak broda bio je operisanje u Dardanelima, odnosno u blizini Galipolja sve do početka aprila 1915. kada je pretvoren u brod-bolnicu.

Godinu dana kasnije, 9. aprila 1916. brod Devanha spasiće život velikom broju ranjenih vojnika među kojima je bio i Nikola Uzunović.

Naime, Uzunović se. 5. aprila, nalazio na na brodu Chantala koji je po Mediteranu prevozio ratni materijal i ranjenike sa Krfa, uglavnom Srbe. Na tridesetak kilometra od Rta Bengut u Alžiru, Chantalu je presrela nemačka podmornica SM U-34 i, bez upozorenja, ispalila torpedo. Teško pogođen, brod je potonuo, a u eksploziji su poginula devetorica vojnika, dok su ostali ranjenici i posada završili u moru. Deo njih uspeo je da se dokopa čamaca za spasavanje, ali je većina imala samo pojaseve za spasavanje.

Već u bolovima i iscrpljeni, ranjenici nisu imali snage da krenu ka obali. Bili su prepušteni na nemilost morskim strujama koje su ih vukle ka pučini.

U vodi su proveli četiri dana. Žedne, izgladnele i bez nade za spas, takve ih je zatekla posada broda Devanha koja je bila na svom kursu ka Malti. Preživele, među kojima je bio i Nikola Uzunović, brzo su izvukli na palubu broda, gde im je bolničarka Meri En Braun, sa svojim kolegama, pružala pomoć ne štedeći sebe, sve dok brod nije stigao na Maltu. Meri En je zbog ovog čina odlikovana ordenom srpski Krst milosrđa po završetku rata.

Nakon što je pod sobom osetio palubu Devanhe, Uzunović se zakleo da će, ako preživi, podići pravu palatu i da će je nazvati po ovom brodu. Tako i bi.

Kad Srbin da reč

Posleratne godine donele su slobodu, ali ne i raskoš. Trebalo je ožaliti žrtve i obnoviti zemlju. Ipak, Uzunović nije zaboravljao svoje obećanje. Iako mu je bilo potrebno više od decenije, 1930. godine podiže palatu Devanha.

Lokacija nije mogla biti bilo koja, već izabrana kako dolikuje u centru grada. Zanimljivo, na mestu na kojoj i danas stoji palata Devanha, prethodno se nalazila kafana „Kod patroldžije“ gde su često navraćali beogradski noćni stražali koji su čuvali grad.

Dok je Uzunović bio finansijer, sam objekat projektovao je čuveni beogradski arhitekta Đorđe Đorđević koji je na pročelje zgrade stavio bareljef parobroda.

Sve do kraja Drugog svetskog rata, u ovoj zgradi obitavala je srpska elita kojoj je Uzunović izdavao stanove.

Šta je bilo sa brodom?

Sam brod 1919. prešao je u ruke australijske vojske i bio je izložen kao muzejski eksponat. Ponovo je zaplovio 1925. ali je brodio samo tri godine. Tada, 1928. dve godine pre podizanja palate Devanha, prodat je Japancima koji su ga pretvorili u staro gvožđe.

Broda Devanha više nema, ali zgrada i sećanje na njegovu ulogu i spašene živote živo je i danas. Počast su mu odali i Škoti nazivajući njegovim imenom nekoliko parkova i dvoraca u blizini Aberdina.

Autor: Ivan Radojičić / 011info

Oznake:

beogradBeograđankazgrada

Podeli

Zaprati Autor

Ivana Milošević

Ostali članci

Pušite, pijete i ne vežbate? Posledice osećate već od 36. godine, upozoravaju naučnici
Prethodni

Pušite, pijete i ne vežbate? Posledice osećate već od 36. godine, upozoravaju naučnici

"Kako sam pobedila endometriozu i ponovo zavolela svoj seksualni život": Ispovest Tabite Brit
Sledeći

“Kako sam pobedila endometriozu i ponovo zavolela svoj seksualni život”: Ispovest Tabite Brit

Sledeći
"Kako sam pobedila endometriozu i ponovo zavolela svoj seksualni život": Ispovest Tabite Brit
25.04.2025.

“Kako sam pobedila endometriozu i ponovo zavolela svoj seksualni život”: Ispovest Tabite Brit

Prethodni
25.04.2025.

Pušite, pijete i ne vežbate? Posledice osećate već od 36. godine, upozoravaju naučnici

Pušite, pijete i ne vežbate? Posledice osećate već od 36. godine, upozoravaju naučnici

One Comment

  1. simeon kaže:
    26.04.2025. u 09:10

    Sjajan članak o istoriji naše otadžbine i njenih časnih ljudi. Problem je jedino što je sad zgrada Devanha u velikoj opasnosti da doživi sudbinu lađe. Čim u Srbiji krene priča o nečem vrednom, prvobitni Sekte zla kreću sa uništavanjem dotične kulturnoistorijske vrednosti.

    Odgovori

Ostavite odgovor Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Najnovije

pustolovine fredija lombara
„Pustolovine Fredija Lombara”: Biser tragično stradalog genija
Filip Milosavljević
svet iz doba jure ponovo rođeni
Blokbaster „Svet iz doba Jure: Ponovo rođeni” stiže u bioskope 2. jula
CityMagazine
keni nije mrtav
Bend Keni nije mrtav objavio drugi album „Na vratima“
Filip Milosavljević
5 reči protiv straha: Zoran Radmilović imao je formulu za slobodu, a njegovo pismo od pre 40 godina treba da čitamo svakog dana
5 reči protiv straha: Zoran Radmilović imao je formulu za slobodu, a njegovo pismo od pre 40 godina treba da čitamo svakog dana
CityMagazine
28 godina kasnije
Gledao sam “28 godina kasnije”, najiščekivaniji nastavak godine, i imam jednu lošu vest za horor fanove
Miloš Dašić

PopKultura

  • Pozorište
  • Muzika
  • Knjige/Stripovi
  • Intervjui
  • Fotografija
  • Film/TV
  • Art

Moda i lepota

  • Trend
  • Moda
  • Lepota
  • Dom i dizajn

Scena

  • Zabava
  • Poznati
  • Flešbek
  • Društvene Mreže
  • Aktuelno

Gastro

  • Restorani
  • Recepti
  • Kafići
  • Gourmet
  • Lifestyle
  • Zdravlje
  • Sex
  • Putovanja
  • Automobili

Vodič

  • Tribine
  • Stand-up
  • Sport
  • Sajmovi
  • Predstave
  • Pozorište
  • Konferencije
  • Koncerti
  • Književne večeri
  • Izložbe
  • Humanitarni događaj
  • Festivali
  • Clubbing
  • Bioskop
  • Kontakti
  • Uslovi korišćenja
  • Pravila privatnosti
  • Kolačići

Pratite City

Youtube Facebook Twitter Instagram

Prijavi se na newsletter

Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

✖