Mali trikovi za opušten rad od kuće
Usled aktuelne svetske krize uzrokovane pandemijom korona virusa mnogi ljudi širom sveta počeli su da rade od kuće, i da se suočavaju sa raznim izazovima koje donosi ovakav način rada. Globalna platforma Remote-how (koja posreduje između kompanija i zainteresovanih da rade od kuće) na svom sajtu redovno objavljuje tekstove koji mogu da pomognu da u svojoj kućnoj kancelariji budete opušteniji i efikasniji.
Pametno organizovanje i podsticajna rutina
Prebacivanje na nov oblik rada lako može da učini čoveka dodatno nervoznim ili uznemirenim. Savet je da se ne teži perfekcionizmu, da dozvolite sebi da se naviknete na nove okolnosti, i da usvojite ritam rada koji vam odgovara. U novim uslovima u kojima retko izlazite iz kuće lako možete da se osećate kao da vas rad okupira tokom čitavog dana. Problem je i osećaj nedostatka podrške, i osećaj da ne možete da držite stvari pod kontrolom.
Kada radite od kuće, navode novinari sajta Remote how, važno je opustiti se, organizovati rad po prioritetima, i držati se početnog plana. Tako je, na primer, početak dana idealan za najteže i najkreativnije zadatke, u sredini radnog dana možete se posvetiti zadacima koji iziskuju osrednji napor (kao što je pisanje mejlova), a na samom kraju dana možete da se pozabavite jednostavnim zadacima koji ne zahtevaju previše razmišljanja.
Da biste u novim okolnostima bili produktivni i efikasni probajte, najpre, da kreirate jutarnju rutinu u kojoj uživate. Ujutru odvojite vreme da popijete kafu, pišete dnevnik ili zurite kroz prozor, slušate radio… Ne morate da se oblačite baš kao da idete na posao, ali sigurno je da ćete se osećati bolje ako se bar malo sredite.
Pre početka rada odredite vreme za pauzu, i navijte sat. Tokom pauze probajte da se razmrdate, pričate telefonom, pijete kafu, pustite muziku.
Važan savet je i da probate da ostanete fokusirani na ono što radite. I da vežbate da kažete – ne. Odnosno, da date do znanja ukućanima ili prijateljima da vam ne smetaju – da im objasnite da ne možete da prekidate posao, ili da pričate dok radite.
Radni prostor
Da biste osigurali produktivnost, potrebno je da odvojite mesto u stanu na kom ćete stalno raditi – idealno bi bilo da to bude posebna soba, ili kutak u kom možete da se osamite. Ako ste kreativni, i imate mogućnosti za to, svoj lični radni prostor možete urediti na terasi, ili u nekom delu kućnog dvorišta. Oplemenite prostor nekom biljkom ili fotografijom, obratite pažnju i na osvetljenje. Probajte da sto postavite tako da imate dovoljno svetla, monitor kompjutera udaljite od očiju na bar 30 cm, i izaberite stolicu koja najviše odgovara vašoj kičmi, i omogućava vam pravilno držanje. Uredite prostor po svojoj meri – važno je da bude uredan, organizovan, i da ima sve ono što vam je potrebno za rad.
Namenski radni prostor, dokazala su istraživanja, osigurava produktivan način razmišljanja – ulazak u kućnu kancelariju uvodi u radno raspoloženje, a sređen prostor ostavlja sve distrakcije po strani. Odvojen radni prostor u kućnim uslovima razdvaja i privatno i poslovno u vašoj glavi, i pruža veću mogućnost da budete usredsređeni i efikasni.
Važno je i da odredite sebi radno vreme. Ako ste dovoljno disciplinovani možete da uživate u fleksibilnosti koju omogućava rad na daljinu. Tako možete raditi nekoliko sati pre podne, i nastaviti po podne ili uveče. Ili praviti duže pauze. A ako se bolje snalazite u strogo utvrđenom radnom vremenu – držite se tog ritma, baš kao da idete u kancelariju.
Kada završite sa radom isključite kompjuter, i kažite sebi da ste završili za danas. I zatim se posvetite nečem drugom – odmarajte, relaksirajte se, zabavljajte…
Nežno prema sebi
Savet za sve u ovim vremenima krize i nezvesnosti je da brinu o sebi, i svom mentalnom zdravlju. Ne budite strogi prema sebi ni kada je posao u pitanju. To ne znači da nalazite opravdanje za lenjost, nego da napravite pauzu kada osetite zasićenje. Možete i da dozvolite sebi dan odmora, i da sve nadoknadite kasnije, kada napunite baterije.
Probajte i da ne konzumirate previše slatkiša. Trenutno smirenje koje šećer donosi na duže staze donosi pad koncentracije, i uznemirenost, kao i loš ten i probavu, te višak kilograma. Okrenite se vitaminima, vežbajte, protežite se, plešite.
Ljudi koji se prvi put susreću sa radom na daljinu mogu u početku da se osećaju usamljeno, i da primete da im nedostaju motivacija i koncentracija. Mogu da shvate da su efikasniji u kancelariji, i mnogo produktivniji kada su okruženi ljudima. Savet za njih je da se polako ubacuju u radno raspoloženje u novim, remote uslovima, da budu strpljivi i istrajni, te da vežbaju komunikaciju na daljinu. Dobra komunikacija podrazumeva otvorenost, osmišljavanje sastanaka unapred, i pažljivo slušanje sagovornika – povratne informacije koje dobijamo od kolega neophodne su za motivaciju i za uspešniji rad.
A ako vam se u nekom trenutku učini da ništa nema smisla, ustanite od stola, udahnite, pozovite prijatelja, razmenite par poruka, izađite na terasu, pustite muziku. Osvežite se, napunite se novom energijom i – krenite dalje. I s vremena na vreme odlutajte u sanjarenje, i zamislite neki lep i izvestan trenutak u budućnosti.
Fotografije: Unsplash