Izložba „Oruđe delanja” Biljane Đurđević u Krokodilovom centru
Mračne, postapokaliptične, sugestivne, precizne, opominjuće grafike Biljane Đurđević čine izložbu Oruđe delanja koja je u Krokodilovom Centru za savremenu književnost (Karađorđeva 49, ulaz sa malih stepenica) otvorena 29. oktobra. Izložba je prodajnog karaktera, traje do kraja decembra, a predstavljeni radovi deo su grafičke novele Oruđe delanja koju je objavila beogradska izdavačka kuća Besna kobila specijalizovana za stripove i grafičke romane.
Na otvaranju izložbe i promociji svoje prve grafičke novele poznata beogradska slikarka objasnila je da je najpre radila na animaciji, na kratkom animiranom filmu, i slikala svaki portret i svaku scenu ponaosob. Istakla je i da je jedna od polaznih inspiracija za ovu seriju radova bila Aristotelova misao, opservacija o tome da čovekova odluka da svesno uđe u robovanje – određuje njegovo kretanje.
„Vi onda prihvatate sve. Nema izostajanja nečega, nego se prihvata – sve. I to je ovaj sadašnji trenutak, jer ovo je priča o našem savremenom čoveku.”
Oruđe delanja je nekonvencionalna kritika kapitalizma, odnosno, kako je autorka još navela, ciklus koji govori o apatičnosti čoveka, o njegovoj nesposobnosti da se probudi iz novostvorenog sveta u kome se živi da bi se proizvodilo.
„Tako se hrani sistemska Hidra koja zadire u sve aspekte života i nameće konzumerizam kao suštinu savremenog bića. Proizvođač je ujedno i potrošač, programiran da stalno robuje sistemu kako bi ostao njegov deo. Medijska indoktrinacija postala je osnovno sredstvo manipulacije nad svim ljudima, bez obzira na njihov prividan status.”
Pored autorke, na otvaranju izložbe su govorili i dizajner Borut Vild i teoretičar umetnosti Branislav Dimitrijević.
Borut Vild je naveo da je ovo prvi put da su Biljanini radovi doživeli ovakvo pakovanje.
„Knjiga se lista, ilustracije idu jedna za drugom i iščitavaju se kao celina. Biljanini radovi ne zahtevaju nikakav dizajn, a zahtevaju užasno puno dizajna”, rekao je Vild koji je potpisao dizajn grafičke novele Oruđe delanja. I dodao da se, radeći na ovoj noveli, najpre bavio težim delom posla – odabirom slika, a da je zatim sve bilo lako.
„Napravili smo raspored, a kad imate raspored onda imate kakav-takav narativ. I onda se samo igrate – belinama, crnim površinama, kropovanjem… Nikakve druge intervencije u stvari tu nije bilo.”
Branislav Dimitrijević je na promociji izložbe Oruđe delanja podsetio da je Biljana Đurđević autor koji je razvio svoj autonomni svet, i da je lajtmotiv njenog rada, i ono što je u njemu najjače – sposobnost da u slikarskom jeziku predstavi nešto što svi osećamo u ovom društvu ovde, a to je jedno permanentno nasilje. Pomenuo je i čuvenu sliku iz 1998. godine, Stomatološko društvo, koja je danas deo kolekcije MSU-a. Reč je o ogromnoj figuralnoj kompoziciji, koja je i ogledalo i snažna kritika društva.
Dimitrijević je naveo i da su Biljanine slike markantne, kao i da se ona na samom početku karijere izdvojila kao autentičan autor koji se bavi slikarstvom veoma različitim od onoga što je akademska norma. I da se njene slike teško mogu staviti u određeni okvir.
A o svom delu Biljana Đurđević je jednom prilikom rekla: „Moj rad se bavi socijalnim problemima. Oni koji ga osuđuju, i nastoje da ga cenzurišu obično su oni koji su deo problema. Oni su verbalni i mentalni zlostavljači, sveprisutni na društvenim mrežama, gde upiru prstom u one koji se bave problemom. Lako ih je uočiti kako lebde na površini ovog jadnog sveta.”
I još…
Biljana Đurđević rođena je 1973. u Beogradu. Na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu diplomirala je 1997, i zatim doktorirala 2013. Danas je profesor na FLU, i slikar sa impresivnom karijerom čiji se radovi nalaze u kolekcijama širom sveta. Učestvovala je na oko 40 grupnih izložbi, i imala 16 samostalnih izložbi – kod nas i u svetu.
Više o radu autorke možete pronaći na sajtu: biljanadjurdjevic.com
Fotografije: Krokodil Engaging Words