Goranka Matić ostaće upamćena po mnogo fotografija, ali jedne sa protesta 90-ih se ovih dana često prisećamo
Goranka Matić, čuvena srpska fotografkinja je preminula u 76. godini.
Fotografijom se aktivno bavila od 1980. godine. Profesionalnu karijeru započela je u časopisu Džuboks i nastavila u Startu i Svijetu.
Tokom osamdesetih godina, najznačajniji je njen rad u oblasti rok fotografije, naročito u okviru neformalnog pokreta nazvanog Novi talas. Tada nastaju neki od kultnih omota ploča vodećih muzičara tog perioda (Idoli, U škripcu, Bajaga i instruktori, Đorđe Balašević i dr).
Međutim, autorka je i brojnih fotografija sa društveno-političkim temama nastalih tokom turbulentnih devedesetih. Te fotografije su ponovo aktuelne, s obzirom na nova dešavanja na ulicama grada, blokade i proteste.
Posebno se ističe ona koja je i 91. kad je uslikana, pa do danas predstavljala simbol borbe i ustajanja protiv represije vlasti. Na slici je Dragana Milojević-Srdić koja sa podignuta tri prsta stoji ispred policijskog vodenog topa.
Zajebite 9. mart!
— Beg@ (@bega_bez_ega) March 9, 2018
Ova fotografija je dokaz prkosa jednog nekada ponosnog i hrabrog naroda koji je se pred našim očima pretvorio u poslušno stado! pic.twitter.com/CHH5JAZtHp
O slici je Goranka Matić u jednom intervjuu pričala:
– Tog dana je bilo moje veliko ulično krštenje. Imala sam sreće što sam bila na Trgu Republike a danas se ne sećam kako sam uspela da se popnem na balkon Narodnog pozorišta odakle sam slikala. Preskočila sam ogradu i bila na simsu, odnosno kroviću, i slikala. A onda sam sišla među ljude i obavila ostale fotke. Bila sam u dobroj kondiciji jer je redakcija bila na sedmom spratu, a lift mesec dana nije radio. Skakutala sam ko kozica, sa žardinjere na žardinjeru, sa krova na sims, ništa mi nije bilo teško.
– Pamtim dobru energiju koja nas je tada zapljusnula, ali post festum je spoznaja da nema šanse da se neka velika promena dogodi. Izašli su tenkovi i tu je bio kraj. Bio je to dobro organizovan bunt jer zanimljivo je recimo, slikala sam Draganu koja je poznata po tri prsta ispred šmrkova. Na mojim fotografijama je druga situacija kada je nakon toga vode Giška, Knele i još jedan frajer – kao, ti si ovo sa tri prsta dobro odglumila, sad idemo dalje. A ko je znao za njih tada, osim onih ko su bili infiltrirani tamo. Oni je samo sklanjaju i idu kao junaci. Ta fotka fenomenalno izgleda”.