• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?

Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?

Ljubisav Panić
04.03.2022. 4 min

Ako im dozvolite, serije će vam oduzeti život. Okupiraće vašu pažnju i zavodiće vas satima, sve dok se potpuno ne izgubite u njihovom pažljivo osmišljenom svetu. Pozorište je manje ubedljivo. Glumci su na oskudnoj sceni omeđeni pomoću tri zida. Četvrti se podrazumeva, iako je uklonjen da bismo mogli nesmetano da ispratimo dešavanja. Ako se neko iz ansambla direktno obrati publici u toku izvođenja, narušavajući ovu nevidljivu barijeru, kažemo da je došlo do probijanja četvrtog zida, što nam nimalo ne smeta. Ali, kada glumac na filmu ili u seriji pogleda direktno u kameru i obrati se gledaocu, stvara se čudnovat i neprirodan osećaj, toliko stran pokretnim slikama da obično funkcioniše samo u komedijama.

Odakle pozorište u priči o serijama? Mislim da premalo ljudi shvata, uključujući i producente velikih holivudskih studija, da su se mnoge serije nenamerno približile probijanju četvrtog zida. Promotivni materijal za prvu sezonu serije Gospodar prstenova: Prstenovi moći, koja nas očekuje u septembru, upućuje na ovaj problem. U pokušaju da isprave višedecenijsku nepravdu u Holivudu, koja je tamnopute glumce držala daleko od najznačajnijih uloga, producenti su odlučili da patuljačku princezu, šumskog vilenjaka i druge likove ožive predstavnici crnačke zajednice.

Pristalice ovakve podele uloga obično ignorišu da su crnci u suprotnosti sa književnim opusom britanskog pisca Dž. R. R. Tolkina, na kom se serija zasniva. Ta činjenica, međutim, nije zanemarljiva, o čemu govore burne diskusije na društvenim mrežama. Obožavaocima romana, kojima su rase Gospodara prstenova dobro poznate, tamnoputost narušava iskustvo proživljeno tokom čitanja, šalje poruku da ekranizacija nije dosledna i ostavlja utisak da Tolkinova Srednja zemlja, u kojoj se radnja odvija, nije realistična.

Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?
Šumskog vilenjaka Arondira glumi Ismael Kruz Kordova (foto Matt Grace, Amazon Studios)

Ako su producenti želeli da zaposle predstavnike marginalizovanih grupa, što crnci u Sjedinjenim Državama svakako jesu, misterija je zašto nisu proširili priču o Haradrimima, tamnoputim ljudima kojima se Tolkin toliko površno pozabavio da su scenaristi mogli da ih razvijaju u mnogim pravcima. Pitanje je i zašto patuljačka princeza nije gruba, robusna i muškobanjasta poput patuljaka, kako bi prema Tolkinovim opisima trebalo da izgleda. Nije li na taj način propuštena sjajna prilika da rodno nekonvencionalne glumice dobiju posao na malim ekranima?

Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?
Vilenjak Arondir zaljubljen je u Bronvin, koju glumi Nazanin Boniadi, britanska glumica iranskog porekla (foto Ben Rothstein, Amazon Studios)

Možda ste se sada cinično nasmejali: koliko rasprave o bajci, zar ne? Lako je objasniti zašto. Ako ne možemo da poverujemo da je fantazija koju pratimo stvarna, ona neće biti nimalo fantastično iskustvo. To što u nekom svetu krilate beštije lete nebom, drveće hoda i govori, a prstenovi moći pomračuju um, ne znači da se sa tim svetom može raditi sve što se poželi. Fantazija počiva na realističnosti, koliko god to paradoksalno zvučalo, crpeći iz dobro utemeljene alternativne stvarnosti sposobnost da nas obmane i uvuče u svoj svet.

Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?
Serija „Prstenovi moći” bavi se događajima koji su se odigrali pre radnje opisane u trilogiji „Gospodar prstenova” (foto Amazon Studios)

U prethodnoj, filmskoj ekranizaciji Gospodara prstenova videćete bezbroj musavih lica, prljavih noktiju, ogrtača blatnjavih od jahanja i, pre svega, različitih kulturnih obeležja među rasama. Videćete koliko je truda reditelj Piter Džekson uložio da nas ubedi da je Srednja zemlja stvarna. Prelistajte Tolkinove romane i dočekaće vas isto: stvarnost fabrikovana do neslućenih razmera, pomoću izmišljenih istorija, jezika, rodoslova, geografskih mapa, mitova i drugih detalja. Ako sada u takav svet smestite nešto što se kosi sa stvarnošću autorskog, čitalačkog i gledalačkog iskustva, nastaje doživljaj koji potire obmanu. Tamo gde bi pokretna slika serije trebalo da se pokaže u punoj snazi – u kreiranju sveta fantazije, ona postaje bliža pozorišnoj predstavi. Kako se to dogodilo Prstenovima moći?

Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?
Na seriji su radili konceptualni umetnici koji su radili i na filmskoj trilogiji „Gospodar prstenova” (foto ortadunya.com)

Kada ugledamo crnu patuljačku princezu ili crnog šumskog vilenjaka stvara se efekat sličan probijanju četvrtog zida. Uprkos tome što se tamnoputi glumci u seriji verovatno nijednom neće zagledati u kameru i direktno obratiti gledaocima, oni svojom pojavom nenamerno šalju poruku. Tamnoputa patuljačka princeza i vilenjak više nas ne pozivaju da uživamo u poznatom imaginarnom rasnom i kulturnom kontestu Tolkinovih zemalja, zato što tom kontekstu ne pripadaju. Štaviše, tamnoputa patuljačka princeza i vilenjak prestaju da se prepoznaju i prihvataju kao patuljačka princeza i vilenjak. Oni postaju i ostaju prepoznati samo kao predstavnici marginalizovane crnačke manjine, koji sa sobom na male ekrane prenose motive kolonijalizma, rasizma, segregacije, socijalne nepravde, politike i ljudskih prava. Bajka, u koju smo rado eskapistički bežali od savremenog društva, tako postaje banalan podsetnik na njega. Više nije realistična i dosledna svetu u koji nas poziva. Narušila je bajkovitost, zbog čega joj je teže da nas očara.

Pametnom (nije) dosta: Crne nam patuljice, šta se dogodilo sa „Gospodarom prstenova“?
Patuljačku princezu Disu glumi Sofija Nomvete (foto Ben Rothstein, Amazon Studios)

Tvorci visokobudžetnih fantastičnih serija u poslednje vreme često prepoznaju boju kože i ništa više od toga. Smeštanje tamnoputih manjina u belački kulturni kontekst i nasleđe zato bi trebalo, bez okolišanja, nazvati omalovažavanjem manjina i novim vidom eksploatatorske asimilacije. Tamo gde komercijalizacija vlada i za svima seže, gde bi razlike među ljudima morale da zasijaju poput čistog zlata, one se, kao u seriji Gospodar prstenova ili Točak vremena, pretvaraju u bižuteriju. Borba protiv rasne segregacije postala je kičeraj u imaginarnim svetovima fantazije. Posledično, pod maskom površnog pamfleta o toleranciji ostaje skrivena otužna nespremnost savremenog društva da istinski prepozna, prihvati i poštuje ne samo boju kože, već celokupnu kompleksnost rasnih i kulturnih identiteta, proisteklih iz različitih društvenih konteksta.

Naslovna fotografija – Ben Rothstein, Amazon Studios

Oznake:

gospodar prstenovapametnom nije dosta

Podeli

Zaprati Autor

Ljubisav Panić

Obožava film i nauku. Diplomirao je arheologiju na Filozofskom fakultetu. Novinarstvom se bavi više od deset godina. Pisao je članke, filmske kritike i kritike naučnopopularne literature za Lice ulice, Yellow Cab, Popboks, Dobre vesti...

Ostali članci

Žena na ivici nervnog sloma: Gvatemala
Prethodni

Žena na ivici nervnog sloma: Gvatemala

Pouke iz prošlosti: Poruke morbidnog melanholika
Sledeći

Pouke iz prošlosti: Poruke morbidnog melanholika

Sledeći
Pouke iz prošlosti: Poruke morbidnog melanholika
04.03.2022.

Pouke iz prošlosti: Poruke morbidnog melanholika

Prethodni
03.03.2022.

Žena na ivici nervnog sloma: Gvatemala

Žena na ivici nervnog sloma: Gvatemala

No Comment! Be the first one.

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    the cure
    The Cure objavili album „Mixes Of A Lost World“
    Filip Milosavljević
    elio
    Ko sve pozajmljuje glas u novoj Piksarovoj animaciji „Elio”?
    CityMagazine
    Otvorene prijave za novu sezonu IDJPepsiShow-a: Da li si ti nova muzička zvezda regiona?
    Otvorene prijave za novu sezonu IDJPepsiShow-a: Da li si ti nova muzička zvezda regiona?
    CityMagazine
    Goran Bregović
    Goran Bregović je bio “bitanga”, a ona je bila princeza: Ovoj lepotici je popularni bend posvetio svoj veliki hit
    CityMagazine
    bata živojinović
    Bata Živojinović kakvog niste videli pre: Pre 60 godina slavni glumac je zaigrao u priči koja je poslužila i kao inspiracija Holivudu
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖