Magazin za urbani životni stil
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Nisam to što misliš: Kritika filmova „Crvena poternica“ i „Neka druga ti“

AUTOR: Zoran Janković 30 Nov, 2021
Nisam to što misliš: Kritika filmova „Crvena poternica“ i „Neka druga ti“

U slučaju ponude i dalje zadivljujuće vitalnog Netfliksa postojano cveta onih vazda poslovičnih hiljadu cvetova, naglašavajući, naravno, duboko promišljen pokušaj konstantne demokratizacije kataloga novih i novih sadržaja, po sistemu „za svakoga – sve“.

Tako smo u samo par dana nedavno sa te adrese dobili dva premijerna filma, međusobno drastično raznorodna, koje, pak, ujedinjujue motiv skrivenih ili lažiranih identiteta. A Crvena poternica (Red Notice) i Neka druga ti (Passing) pomenuti motiv rabe sa pozicija ličnih preferenci i potreba ključnih autora, prvi u smislu stvaranja razmahane, globtroterske akcione komedije iz sveta kradljivaca najprestižnijih umetnina i umetničko-istorijskih artefakata, a drugi zarad stvaranja slike o neretko bolnim čeonim sudarima sudbine i potrebe da se u tek nešto malo izmenjenim životnim okolnostima bude neko drugi, uz nadu da krajnja cena ipak neće biti preskupa.

  • Crvena poternica (Red Notice)

Kao prvo, ovde treba istaći dve stvari, reditelj Roson Maršal Turber i dalje ima dovoljno kredita kod strpljivijih i upućenijih filmofila i ljubitelja američkog repertoarskog filma, pre svega na konto dva odlična mu ostvarenja – Između dve vatre (Dodgeball) i Mi smo Milerovi (We’re the Millers); ali, kao drugo tu je zabrinjavajuća činjenica da smo iz njegove prethodne saradnje sa Dvejnom Džonsonom dobili dva istinski bleda, jedva puko upotrebljiva filma vredna brzog zaborava – Obaveštajci (Central Intelligence) i Neboder (Skyscraper).

Imajući u vidu ta dva pola, te dve dovoljno rečite smernice koje nam pomažu da sagledamo za šta je sve to Roson Maršal Turber u rediteljskom smislu kadar u datom trenutku, stižemo i do dovoljno preciznog zaključka šta nam to na kraju nudi aktuelna Crvena poternica. Najnovija saradnja pomenutog glumačko-rediteljskog dvojca, naime, izrodila je ostvarenje koje teško da će ikoga zaista oduševiti, baš kao što će i retko koga zbilja razočarati, što ga onda smešta negde dosta blizi samoj sredini između ta dva gorenavedena pola.

Jednostavno govoreći, ovo je vidno bolje od nesrećnog Nebodera, ali i u vidnom zaostatku u odnosnu na takođe nedavni hit Mi smo Milerovi; Roson Maršal Turber, u slučaju Crvene poternice, kanda, čini što je do njega – te pred gledaoce iznosi dovoljno dinamičnu i šarmantnu akcionu komediju iz sveta kradljivaca umetnina i predstavnika zakona i reda koji su im, kako već sudbina i zdrav razum nalažu, redovno za petama.

Ipak, tu je impresija i da scenarista-reditelj u ta dva očito raskošno budžetirana sata trajanja ne uspeva da istinski utekne od uvek prisutne zamke rutine, brze potrošnosti i osrednjosti, dosta brzo i evidentno zaostajući za brojnim žanrovski bliskim a kvalitativno superiornijim ostvarenjima. Stiče se utisak da udarni autor ovde sve do samog kraja, do trenutka kada nastupi odjavna špica nije uspeo da uhvati potpuni kontrolu nad ovom pričom i onim što je ona na nivou inicijalnih potencijala nudila i sugerisala.

Istina, ima tu duhovitih dijaloških razmena (ponajpre na relaciji Rajan Rejnolds-Dvejn Džonson, sa efektno udenutim aluzijama na homoerotičnost njihovog odnosa mačke i miša isprvo, a onda i neželjenih saboraca), što Crvenu poternicu usmerava u pravcu takozvanih odd couple priča (priča o iznuđenom spoju oprečnih naravi i navika), ima tu i spektakularne akcije, ima tu i dokazivanja „mišića“ produkcije filma, sve je zadržano na nivou zanatske umivenosti i svrsishodnosti, kao i pitkosti i preglednosti… Međutim, to ipak ne može biti dovoljno za film ovog gabarita barem mereno na nivou obećavanih potencijala, a što je potcrtano i prilično neubedljivom kreacijom Gal Gadot, koja nikako da prevaziđe lako uočljiva ograničenja svojih glumačkih mogućnosti.

  • Neka druga ti (Passing)

Neka druga ti (slobodan „prepev“ naslova, Passing u originalu) stiže iz posve drugog kutka američke kinematografije i prateće joj industrije; u pitanju je indi film i rediteljski rad vrsne mlađe glumice Rebeke Hol, zasnovan na tamošnjem hvaljenom romanu u čijoj je srži priča o nenadano oživljenom prijateljstvu dve mlađe žene u Americi u prvoj polovini dvadesetog veka, od kojih jednoj polazi za rukom da i pred suprugom i ostalima (zbog nešto bleđe puti) prođe kao belkinja.

Nominalno, ovde je sve na mestu, imamo zanimljive junakinje u intrigantnoj životnoj situaciji, tu je i uvek dobrodošao retro-šik kao podsetnik na doba kada su ljudi očito više, strastvenije i iskrenije marili za estetitiku na planu vlastitog izgleda i pojavnosti, potom, tu je i ekspresivna crno-bela fotografija bogata oker-valerima, i Tesa Tompson i Rut Nega uspevaju da na gledateljstvo prenesu sopstvenu nadahnutost zahtevima rola koje su ovde dobili, odličan je i Andre Holand u, nazovimo to tako, glavnoj sporednoj roli, a intrigantan je i nagoveštaj te zauzdane homoerotičnosti u korenu ključnog odnosa u priči ovog filma…

Na planu ideja, ovaj film Rebeke Hol je, sasvim ispravno, dat u implikacijama koje, pak, dovoljno jasno i jetko pojašnjavaju varljivost sudbinski dodeljenih identitetskih tereta i ograničenja, kao i težinu života manjine u okruženju većine koja ipak, podno sve svoje građanske uprizorenosti i zakonodavnih okvira i nameta, ipak nije u potpunosti raskrstila sa vlastitim bigotizmom i zadrtošću.

Nevolja je što ta uzdržanost rediteljke (uzdržanost koja možda proističe iz poštovanja prema duhu literarnog izvornika) u krajnjem ishodu zadržava ovaj prilično dobar i delikatan film primetno daleko od istinske i baš upečatljive (melo)drame, na šta sugeriše i sama završnica filma.

Uz zdravorazumski zaključak da se od Rebeke Hol teško ikada može očekivati ono što smo tokom par decenija dobijali od, recimo, velikog Daglasa Sirka, kralja maestralnih melodrama, i ovde ostaje žal što Passing, uz sve evidentne kvalitete, ipak ostaje film koji nije dosegnuo punoću svojih polaznih potencijala.

Fotografije: Netflix

Najčitanije

Japanski trikovi za vaspitanje dece koji mogu poslužiti svima

Mladi Japanci starije ljude ne smatraju dosadama, već izvorom mudrosti. Zauzvrat, stari ne viču na mlade i ne kritikuju ih,…

10 filmova od kojih najviše očekujemo u 2022.

Kada su u pitanju novi filmovi, prošla godina je po svim kriterijumima bila uspešnija od 2020. Ponuda bioskopskih ostvarenja je…

5 karakteristika zaista srećnih ljudi

Šta utiče na našu sreću? Da li ona zavisi od faktora iz našeg okruženja ili odgovor treba da tražimo u…

Ključni odevni komadi za dame u 40-im

Modne influenserke na društvenim mrežama već odavno pokazuju i upozoravaju da je moda za svakoga, odnosno za sve generacije. Žene…

Ovo su posledice nedovoljno ljubavi u detinjstvu

Kakve probleme obično imaju ljudi koji su odrasli u nedostatku ljubavi? Iskustva koja doživljavamo kao deca, posebno u prve četiri…

7 načina da primenite švedski princip za sreću i balans u domu

Na Skandinavce možemo da se ugledamo u raznim pogledima, a jedan od njih je i uređenje doma. Nisu bez razloga…

Najnovije - Kultura

Na rođendan Pola Njumena prisećamo se njegovih najboljih uloga

„Svaki put kada pročitam scenario, zamišljam boje, slike, miris. Kao da se zaljubljujemˮ. Pol Njumen (1925 – 2008), koji je…

Stigao prvi tizer za „Pinokija“ Giljerma del Toroa

Nakon raznih problema i dugo vremena od prvobitne najave, čini se da će dugo očekivani animirani film Pinokio reditelja Giljerma…

Srbija u drugom polufinalu Pesme Evrovizije

Predstavnik Srbije nastupiće u drugom polufinalu Pesme Evrovizije koje će se održati 12. maja, utvrđeno je žrebom u Torinu, prenosi…

5 zanimljivih činjenica o Džordžu Orvelu koje možda niste znali

Pre nego što je počeo da objavljuje knjige pod pseudonimom Džordž Orvel, Erik Artur Bler (1903-1950) imao je relativno uobičajeno…

Rege veče u Kuglašu uz bendove Nesvrstani i Crazy Baldheada

U subotu, 29. januara od 20 sati u klubu Kuglaš očekuje nas Rege veče u okviru kojeg će nastupiti bend…

6 serija koje treba da pogledate ako vam se svidela „Emily in Paris”

Iako prva sezona Netfliksove hit serije Emily in Paris nije prošla tako slavno kao što smo očekivali, istina je da…